هشدار علیه سازش هسته ای با ایران

نویسنده

» فایننشیال تایمز و نامه سناتورهای آمریکایی

دانیل دامبی

هشت سناتور سرشناس آمریکایی به باراک اوباما در برابر هرگونه سازشی با ایران هشدار دادند؛ اقدامی که از موانع موجود بر سر راه دور تازه مذاکرات با جمهوری اسلامی حکایت می کند. 

جان مک کین رقیب انتخاباتی سابق آقای اوباما، جو لیبرمن نامزد سابق پست معاونت ریاست جمهوری و چاک اسکامر مردم شماره 3 در سنای آمریکا از جمله این سناتورها هستند.

آنها در نامه ای که برای باراک اوباما فرستاده اند، نسبت به هرگونه پیشنهاد سازشی که اجازه ادامه غنی سازی اورانیوم را به ایران بدهد، “عمیقاً” ابراز نگرانی کرده اند. غنی سازی روندی است که می تواند هم به تولید سوخت و هم تولید موادی با خلوص تسلیحاتی بیانجامد.

آمریکا و متحدانش با قصد ایجاد “تمهیداتی برای اعتماد سازی” با تهران، که با تعلیق غنی سازی در خاک ایران تفاوت دارد، به گفتگوهایی پیوستند که از روز جمعه در استانبول آغاز شد.

واشنگتن، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل در پنج سال گذشته از ایران خواسته اند غنی سازی را متوقف کند، اما هرگز موفقیتی بدست نیاورده اند.

اکنون دولت اوباما بر روی تدابیر میانه روانه ای نظیر پیشنهاد تبادل سوخت متمرکز شده است، پیشنهادی که بخش اعظم  ذخیره سه تنی اورانیوم با درجه خلوص پائین  ایران را به خارج از کشور منتقل می کند. نظیر چنین توافقی در گفتگوهای سال 2009 در ژنو منعقد شد اما بلافاصله زیر پا گذاشته شد.

مقامات آمریکایی حد انتظارات از گفتگوهای فعلی را کم نشان می دهند اما می گویند مذاکره به همراه تحریم ها، بخش اساسی از استراتژی بازداشتن ایران از کسب توانمندی تسلیحات هسته ای است.

آنها همچنین می گویند گفتگو باید  مرحله به مرحله پیش برود زیرا هنوز هیچیک از طرفین آماده قبول سازش درباره روند غنی سازی نیست.

سناتورها اما هشدار داده اند هرگونه معامله ای که امکان ادامه غنی سازی را فراهم آورد، “عواقبی از جنس اشاعه جنگ افزار هسته ای” خواهد داشت. در این نامه که به امضای کریستین گیلیبراند و رابرت کیسی، سناتورهای دموکرات، و نیز جان کایل و جان تون سناتورهای جمهوری خواه هم رسیده است، آمده است: “چنین مصالحه ای تقریباً به طور قطع سبب ترغیب سایر دولت های منطقه برای بدست آوردن توانمندی های مشابه خواهد شد و ما را به خاورمیانه ای انباشته از این تسلیحات و ناکارآمدی پیمان منع اشاعه سلاح های هسته ای نزدیک خواهد کرد.”

این سناتورها از آقای اوباما به دلیل سازماندهی “مجموعه بی سابقه ای از تحریم ها” قدردانی کردند. آنها با اشاره به اینکه اقداماتی از این دست سبب بازگشتن ایران به پای میز مذاکره شده است، خواستار افزایش فشار تا زمانی که غنی سازی در ایران ادامه دارد، شدند.

آمریکا به چین فشار وارد می کند تا از تحریم ها حمایت کند. هیلاری کلینتون وزیر خارجه این کشور با استفاده از فرصت دیدار هو جین تائو رئیس جمهور چین از ایالات متحده، از پکن خواست در اجرای تمهیدات یک جانبه آمریکا علیه صادرکنندگان محصولات پالایشگاهی به ایران کمک کند.

واشنگتن همچنین نگران آن است که پکن قوانین مصوب سازمان ملل برای منع انتقال دانش فنی به ایران را زیر پا بگذارد.

منبع: فایننشیال تایمز- 22 ژانویه