پیوستن مردم روسیه به ایران و سوریه

فرهاد فخرآبادی
فرهاد فخرآبادی

با معرفی 5 نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری روسیه و همزمان با شروع تبلیغات رسمی، رادیو دولتی و وابسته به مدودف روسیه خبر از پیشتازی ولادیمیر پوتین نخست وزیر فعلی روسیه و رهبر حزب “روسیه متحد” در نظرسنجی ها داد. در حالی که 5 کاندیدای نهایی 3 ماه برای تبلیغات فرصت دارند،تظاهرات نسبتا گسترده ای در سطح شهر مسکو پایتخت روسیه با حضور مخالفین دولت مدودف برگزار شد. مخالفین که دو ماه قبل در اعتراض به تقلب در انتخابات به خیابان ها آمده بودند این بار نیز در برابر قدرت طلبی نخست وزیر فعلی روسیه تاب نیاوردند و با شروع تبلیغات رسمی اقدام به برگزاری تظاهرات کردند. این در حالی است که مدودف و پوتین به مخالفین در جریان تظاهرات قبلی قول انجام اصلاحات را داده بودند و طبق همین امر مخالفین باید تا زمان برگزاری انتخابات منتظر وعده های دولت می ماندند. اما به نظر می رسد این اصلاحات سرابی بیش برای ساکت کردن معترضین نبوده است. اکنون با اعلام 78 درصد به عنوان طرفداران پوتین، وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و نهایتا مادام العمر شدن حکومت حزب “روسیه متحد ” بسیار شبیه به واقعیت به نظر می رسد.

 

آغاز رقابت تبلیغاتی

تبلیغات رسمی انتخابات ریاست جمهوری روسیه با اعلام 5 کاندیدا به عنوان نامزدهای نهایی ریاست جمهوری روسیه در سطح این کشور از شنبه چهارم فوریه آغاز شد. ولادیمیر پوتین که دو بار رئیس جمهور روسیه بوده است و طی چهار سال گذشته عنوان نخست وزیری روسیه را در اختیار داشته، به گفته شبکه رادیویی صدای روسیه بر اساس نظر سنجی ها با 78 درصد آرا بیشترین اقبال را برای کسب ریاست جمهوری روسیه دارد. دیگر رقبای پوتین 59 ساله عبارتند از :

1.     گنادی زیوگانو: “از معتقدین به بازگشت روسیه به سیاست های استالینی است و 3 بار طعم شکست در انتخابات ریاست جمهوری را چشیده است. وی به عنوان مسن ترین کاندیدا با 67 سال سن و کسب 11 درصد آرا در نظر سنجی ها، جدی ترین رقیب پوتین به شمار می رود.” 2. ولادیمیر ژیرینووسکی: “موسس حزب لیبرال دموکرات و معتقد به کنار رفتن شاهزادگان محلی و روی کار آمدن دولت مرکزی است. وی آمریکا و انگلیس را بزرگترین دشمنان روسیه طی دو قرن اخیر می داند.” 3. سرگی میرونوف: “از متحدین پوتین به شمار می رود. وی با شعار اصلاحات در سیستم سیاسی روسیه و ملی کردن منابع طبیعی پا به رقابت گذاشته است”. 4. میخائیل پراخاروف: “با 46 سال سن جوان ترین نامزد انتخاباتی به شمار می رود و به علت عدم جلب حمایت از سوی مردم کمترین اقبال را داراست. وی سیاستی مبتنی بر عدم انتقاد و درگیری مستقیم با پوتین را در پیش گرفته است.”

 

پوتین به دنبال مادام العمر شدن

روسیه طی دو ماه گذشته برای سومین بار شاهد برپایی تظاهرات بر علیه پوتین بود. مخالفین دولت روسیه که برای سومین بار به خیابان ها آمده بودند، اینبار علت تظاهرات شان قدرت طلبی پوتین بود.

همزمان با آغاز تبلیغات ریاست جمهوری روسیه، مخالفان دولت فعلی که در راس آنها پروخورف قرار دارد در اعتراض به روند در پیش گرفته دولت مدودف و شخص ولادیمیر پوتین در هوای سرد هفده درجه زیر صفر مسکو و بنا بر اعلام رهبران مخالف دولت با جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر اقدام به برپایی تظاهرات در سطح پایتخت مسکو و دیگر شهرهای بزرگ روسیه کردند. تظاهر کنندگان مهمترین درخواست خود را برگزاری انتخابات آزاد و کناره گیری پوتین از قدرت عنوان کرده اند. آنهامعتقدند پوتین قصد دارد در صورت کسب عنوان ریاست جمهوری مدودف را به عنوان نخست وزیر انتخاب کند و بدین ترتیب قصد مادام العمر کردن ریاست جمهوری روسیه را دارد. آنها همچنین وعده برگزاری تظاهرات مشابه در 10 و 24 دسامبر را داده اند؛ اتفاقی که در صورت وقوع می تواند چهره روسیه را بسیار متشنج تر از اتفاقات جریان انتخابات دو ماه پیش کند. این در حالی است که ولادیمیر پوتین با کارنامه ی پر فراز و نشیبی در طول 13 سال وجودش در قدرت از خود در صحنه بین المللی بر جای گذاشته است اکنون به عنوان پیکان در واکنش به این اعتراضات در مصاحبه با شبکه رادیویی روسیه از سرباز زدن مخالفین از مذاکره خبر داده و گفته مخالفین قصد مذاکره ندارند.

 

دیدگاه

در حالی که سیاست های دولت مدودف و شخص پوتین در سطح بین المللی و بخصوص در ماجرای سوریه اعتراضات فراوان مجامع حقوق بشری بین المللی را برانگیخته، با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری روسیه به نظر می رسد اوضاع داخلی این کشور بسیار بحرانی تر از قبل شده و تفکر مادام العمر شدن حضور پوتین بر روشنفکران روسیه کاملا روشن و واضح شده است. نکته جالبی که می توان از سیاست پوتین برداشت کرد این است که در محور بین المللی جدید تهران – مسکو – پکن – دمشق؛ وجود تفکر مادام العمری به شدت مورد پیگیری حکومت هاست و شاید این موضوع را بتوان داستان هماهنگ شده بین 4 دولت قلمداد کرد.