پافشاری ایران و دور جدید تحریم ها

نویسنده


کارن دی یانگ


پس از اینکه محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد تهران “هرگز حتی یک قدم هم از برنامه غنی سازی هسته ای خود عقب نشینی نخواهد کرد” بوش رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته گفت: دولت آمریکا سازمان ملل را تحت فشار خواهد گذاشت تا تحریم های گسترده و جدیدی را بر علیه ایران در نظر بگیرد.

بدنبال ارزیابی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص تسریع برنامه غنی سازی ایران به نشانه اعتراض به دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، اظهارات دیگری نیز عنوان شده اند. در گزارش ارائه شده آژانس اتمی به شورای امنیت سازمان ملل آمده:ممانعت ایران از ارائه اطلاعات تکمیلی، توانایی آژانس را برای نظارت قابلیت های هسته ای ایران کاهش داده است.


احمدی نژاد حتی تعلیق موقت را نیز از دستور کار برنامه هسته ای ایران خارج کرده است. وی اظهار داشت، قابلیت های فنی ایران به “اوج” رسیده است و “هرگز حتی یک قدم هم از این مسیر عقب نشینی نخواهیم کرد.”


این در حالی است که بوش در یک کنفرانس خبری اظهار داشت در مورد تحریم های جدید با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و هو جین تائو رئیس جمهوری چین گفتگو خواهد کرد. وی افزود: “اولین چیزی که این رهبرها باید بفهمند این است که ایران دارنده سلاح هسته ای به طرزی باورنکردنی جهان را بی ثبات خواهد کرد.”


روسیه و چین که از اعضای شورای امنیت هستند، در ماه دسامبر و مارس با اکراه با قطعنامه های شورای امنیت در خصوص تحریم های اولیه ایران موافقت کردند. اما به گزارش خبرگزاری رویترز، پوتین روز گذشته در پاسخ به اتخاذ اقدامات شدیدتر بر علیه ایران اظهار داشت: “ما با شرکای خود همکاری خواهیم کرد، همانگونه که همیشه در گذشته چنین کرده ایم. ما نمی خواهیم مانع از دستیابی ایران به فناوری روز شویم، بلکه می خواهیم از ساخت سلاح هسته ای توسط ایران جلوگیری کنیم.” سخنگوی دولت چین نیز در پکن خواستار دیپلماسی قوی تر شد.


برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز گذشته خواستار اتخاذ سریع تحریم های جدید بر علیه ایران شد. کوشنر با اشاره به مکانیسم چرخشی که اورانیوم غنی شده تولید می کند، اظهار داشت: ایران هم اکنون بیش از 2000 سانتریفیوژ فعال در تأسیسات زیرزمینی نطنز دارد. این در حالی است که در گزارش ارائه شده آژانس اتمی در اواسط ماه مه این رقم 1312 سانتریفیوژ گزارش شده است.


آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در اقدامی دیگر به ایران پیشنهاد داده اند در قبال تعلیق فعالیت های هسته ای خود، روابط گسترده تر دیپلماتیک و اقتصادی با ایران خواهند داشت. خاویر سولانا رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم هفته آینده با علی لاریجانی مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران دیدار خواهد کرد، اما امید چندانی نمی رودکه این مذاکرات بتواند به پیشرفت تازه ای نائل شود.


در همین حال محمد البرادعی مدیر کل آژانس اتمی نیز روز گذشته در یک کنفرانس خبری در لندن اظهار داشت: آمریکا و ایران ریسک “یک رویارویی مهم” را بالا برده اند. نقطه نظرات البرادعی در خصوص حمایت از مذاکره با ایران قبل از تعلیق غنی سازی توسط این کشور دول غربی را به خشم آورده است.


بوش همچنین در کنفرانس خبری خود از اقدامات ایران بر علیه اتباع ایرانی ـ آمریکایی که طی هفته های اخیر در ایران تحت تعقیب بوده و بازداشت و زندانی شده اند، انتقاد کرد. وی اظهار داشت: “ما برای دولت ایران این موضوع را کاملا ً روشن کرده ایم که بازداشت این عزیزان آمریکایی خوب و شایسته ای که آنجا هستند تا شهروندان مفیدی باشند، رفتار قابل قبولی نیست.”

سازمان دیده بان حقوق بشر روز گذشته در گزارشی ناپدید شدن پنجمین تبعه ایرانی ـ آمریکایی را در سفر به ایران اعلام کرد. قرار بود علی شاکری تاجر ایرانی مقیم ایروینگ ایالت کالیفرنیای آمریکا پس از دیدن مادر بیمار خود، اوایل ماه مه به آمریکا بازگردد. به گفته دو تن از دوستان ایرانی وی که در لندن منتظر او بودند، از زمان مراجعت وی به فرودگاه، اثری از او نیست.