گرانی، انتقام تیم احمدی‌نژاد از خامنه‌ای است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» دبیر سیاسی ارگان مصباح یزدی:

همزمان با افزایش انتقادات اصولگرایان از گرانی‌ها و اعتراضات پراکنده‌ی مردم٬ دبیر سیاسی یک رسانه وابسته به مصباح یزدی٬ گفته گرانی‌ها توسط برخی از اعضای دولت برای انتقام از رهبر جمهوری‌اسلامی ایجاد شده است؛ ادعایی که از سوی رییس دیوان عدالت اداری و یکی از نمایندگان مجلس نیز مطرح شده است.

قاسم روان‌بخش٬ دبیر سیاسی هفته‌نامه پرتو –ارگان موسسه زیر نظر مصباح‌یزدی- در گفت‌وگویی با خبرگزاری رسا - وابسته به حوزه علمیه قم - نزدیکان و اطرافیان رحیم‌مشایی را - که اصول‌گرایان از آن‌ها با عنوان جریان انحرافی نام می‌برند - متهم کرده است که “با لانه کردن در دولت” دست به “سوء تدبیر و توطئه‌هایی” زده‌اند و هدف آن‌ها “انتقام‌گیری از مقام رهبری نسبت به جریان عزل معاون اول و ماجرای وزیر اطلاعات است”.

اشاره‌ی روان‌بخش به ماجرای انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی و حیدر مصلحی در دولت دهم است. احمدی‌نژاد پیش از مراسم تنفیذ و تحلیف خود٬ رحیم‌مشایی را به عنوان معاون اول خود انتخاب کرده بود. اما رهبر جمهوری‌اسلامی مانع از این انتصاب شد.

اردیبهشت سال ۹۰ نیز احمدی‌نژاد حیدر مصلحی٬‌ وزیر اطلاعات را وادار به استعفا کرد. اما این اقدام نیز با مخالفت رهبر جمهوری‌اسلامی روبه‌رو شد و مصلحی با حکم حکومتی به کار بازگشت. عدم برکناری مصلحی باعث آن شد که احمدی‌نژاد ۱۱ روز بر سر کار خود حاضر نشود و اصول‌گرایان بعدها گفتند که آن زمان قصد داشته از مقام خود استعفا دهد.

روان‌بخش همچنین در این گفت‌وگو٬ از احمدی‌نژاد به عنوان فردی یاد کرد که “تحت تأثیر جریان انحرافی” قرار گرفته و “تسلیم فکری” رحیم‌مشایی شده است.

اما هم‌زمان با روان‌بخش٬ محمدجواد منتظری٬ رئیس دیوان عدالت اداری٬ نیز در سخنرانی خود در جلسه هیات عمومی دیوان عدالت اداری٬ برخی از “مسوولان٬ عوامل اجرایی و مردم” را هم‌سو با دشمن دانست. وی در این‌باره گفت: “در میان مسئولان، عوامل اجرایی و مردم، حرکت‌هایی صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده همسویی برخی عوامل داخلی با دشمن است”. رییس دیوان عدالت اداری خواستار آن شده که مسوولان جمهوری‌اسلامی مراقب “برخی از رفتارها، عملکردها و گفتارهای” خود باشند و “زمینه را برای دشمن در نیل به اهدافش فراهم نسازند”.

منتظری وضعیت فعلی جمهوری‌اسلامی را نشانه “جنگی تمام عیار” توصیف کرد و گفت: “ما نمی‌گوییم که مشکل نداریم و مدیریت‌هایمان در اوج توانمندی است. برخی از مدیران ما مشکلات و ضعف‌هایی دارند”.

این چندمین بار است که مسوولان دولتی متهم می‌شوند که در گرانی‌ها دست دارند. خردادماه گذشته داود احمدی‌نژاد٬ برادر محمود احمدی‌نژاد٬ که پیش از این مسوول دفتر بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری بود٬ در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس٬ اطرافیان احمدی‌نژاد را متهم کرده بود که تلاش می‌کنند با “دامن زدن به گرانی‌ها٬ آستانه صبر و تحمل مردم” را بشکنند و “از این راه به نظام ضربه وارد می‌کنند”.

بازرس سابق نهاد ریاست‌جمهوری٬ هفته گذشته نیز با انتقاد از “کج‌فهمی‌های برخی افراد معلوم الحال داخلی به ویژه دولتی‌ها”٬ گفته بود که گرانی‌های اخیر توسط “جریان انحرافی و دولت” و پس از آن ایجاد شده است که این گروه “در انتخابات و دیگر جریان‌های برنامه‌ریزی شده از سوی آنها موفق نشد”.

 به گفته داوود احمدی‌نژاد، این جریان “به گرانی لجام گسیخته در کشور دامن زده است تا آستانه صبر و تحمل مردم را تمام کند به خیال اینکه مردم با این فشارها به خیابان می‌ریزند و از ولایت دست می‌کشند”.

برخی از نمایندگان مجلس و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران نیز دولت را به دست داشتن در گرانی‌ها متهم کرده بودند.

سایت جوان‌آن‌لاین - نزدیک به سپاه پاسداران - به نقل از نادر قاضی‌پور - نماینده‌ی مجلس - درباره‌ی گران شدن قیمت مرغ٬ نوشته بود که دولتی‌ها “می‌خواهند با طرح این مسئله در سال آخر دولت دهم سود زیادی را از این قضیه به جیب خود بزنند چون بعد از ماه مبارک رمضان کلید انتخابات ریاست جمهوری یازدهم زده خواهد شد”.

موج بی سابقه گرانی، تورم و افزایش بیکاری که از واپسین ماه های سال ۹۰ اوج گرفته و از نخستین ماه سال جاری همچنان به شکل بی سابقه ای روند صعودی را طی می کند موجب شده تا محمود احمدی نژاد و دولت وی در برابر موجی از انتقاد و اعتراض قرار بگیرد؛ موجی که این بار نه تنها از سوی مردم و منتقدان بلکه از سوی متحدان و حامیان دیروز وی هم مطرح می شود.رسانه های حکومتی هر روز انتقاد ده ها تن از نمایندگان مجلس، روحانیان وابسته به جناح حاکم، ائمه جمعه منصوب آیت الله خامنه ای، شماری از مراجع تقلید و مقامات ارشد سپاه پاسداران را از گرانی و تورم منتشر می کنند.

پیش از این برخی از مسوولان نیز از بحران آب و برق خبر داده و گفته بودند که در صورت ادامه روند گرما٬ آب و برق در برخی از نقاط کشور جیره‌بندی خواهند شد.

از سوی دیگر٬ حمیدرضا فولادگر٬ رییس کمیسیون اصل ۴۴ مجلس نیز٬ در گفت‌وگویی با خبرگزاری آریا٬ گفته است که گرانی‌ها به دلیل “سوء مدیریت دولت” به وجود آمده و با اشاره به این‌که دولت و منتقدان گرانی‌ها را به گردن یک‌دیگر می‌اندازند” اضافه کرد که “عده‌ای در داخل تحریم‌ها را باعث گرانی‌های اخیر می‌دانند. قصد این عده از انجام این کار سازش با دشمن است که این کار غیرقابل بخشش است”.

پیش از این حسین شریعتمداری٬ ‌مدیرمسوول روزنامه کیهان - که نماینده رهبر جمهوری‌اسلامی است - نیز در سرمقاله‌ای نوشته بود که عده‌ای از اطرافیان محمود احمدی‌نژاد قصد دارند با بحرانی نشان دادن وضعیت کشور و بهانه کردن گرانی‌ها٬ وارد مذاکره با آمریکا شوند.

در تحولی دیگر٬ محسن کوهکن٬ نماینده سابق مجلس٬‌ با “غیرطبیعی” خواندن روند افزایش تورم در کشور٬ “سوء مدیریت برخی مسوولان اجرایی” را از عوامل “نارضایتی مردم” خوانده است.

کوهکن همچنین خواستار “آسیب شناسی جدی نسبت به بررسی عوامل گرانی‌ها و تورم” از سوی دولت شد و گفت: “عدم نظارت میان نهادهای دولتی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت از عوامل مهم در افزایش قیمت‌ها و تورم است”.

با افزایش تحریم‌های غرب علیه جمهوری‌اسلامی و آغاز تحریم خرید نفت٬ نگرانی مسوولان جمهوری‌اسلامی از بالا رفتن قیمت کالاها بیشتر شده است. آن‌ها با متهم کردن دولت احمدی‌نژاد٬ خواستار آن شده‌اند که وی تدبیری برای برون رفت از این بحران بیاندیشد.

هفته گذشته یدالله جوانی٬ رییس سابق اداره سیاسی سپاه پاسداران و مشاور عالی نماینده آیت الله خامنه‌ای در این نهاد نظامی٬ به محمود احمدی نژاد هشدار داده بود که تلاش کند تا “اتفاق بدی نیافتد” و افزوده بود: “در آمد مردم ثابت مانده است ولی در عین حال شاهد افزایش بی رویه قیمت ها در سطح عمومی هستیم. باید دولت کنونی تمام اهتمام خود را در مقطعی که دشمنان کمر بسته اند تا به مردم فشار بیاورند بسیج کند تا اتفاق بدی نیافتد ولی طبیعی است که افزایش ۵۰ الی ۷۰ درصدی قیمت «در ظرف ۶ ماه» مردم را دچار مشکل خواهد کرد.”

علی سعیدی٬ نماینده‌ی ولی‌فقیه در سپاه نیز٬ با ادعای اینکه محاصره اقتصادی یکی از راه های “دشمنان” برای “ساقط کردن نظام اسلامی” است، گفته بود که “تلاش های دولت برای مقابله با گرانی ها” ناکافی بوده است.

پیش از این سیداحمد خاتمی٬ از اعضای مجلس خبرگان نیز با اشاره به بالا رفتن بی‌سابقه‌ی قیمت‌ها٬ گفته بود: “گرانی‌های زاینده مایه درد و رنج ماست اما دنیای استکبار اگر شما آخ بگویید خواهد گفت به اهداف خود رسیده،‌ از این رو شما آرزوی یک آخ را بر دل دشمن بگذارید و صبوری کنید”.