نقطه عطف جنگ در خاورمیانه

نویسنده

» گزارشی از فاکس بیزنس

جان لیفیلد

اسرائیل اعلام کرده است که ایران در آخرین حمله تروریستی در بلغارستان که منجر به کشته شدن شش توریست اسرائیلی شد، دست داشته است. همانطور که چندین بار در تایمز با فاکس خاطر نشان کرده بودم، جنگ بین اسرائیل و ایران در جریان است و تنها سووال این است که چه زمانی به اوج خود می رسد؟ من معتقدم که ما به نقطه عطف مواجهه با ایران رسیده ایم. کسانی که با این حرف مخالف هستند می گویند که این مشکلات همیشه در خاورمیانه وجود داشته است و حق دارند.

با اینحال این بار ایران باید چند تصمیم دردناک بگیرد یا باید دست به کاری احمقانه بزند و کسی نمی داند دقیقا چه تصمیمی خواهد گرفت. ایران در ابتدا ۳. ۸ میلیون بشکه در روز نفت به فروش می‌رساند بعد فروش نفت به ۲. ۸ میلیون بشکه در روز می‌رسد و در حال حاضر با تحریم‌ها میزان فروش نفت به ۱. ۶ بشکه رسیده است. با اینحال گفته می‌شود ایران روزانه ۲. ۸ بشکه در روز نفت می‌فروشد.

 این یک ملیون بشکه اضافه در نفتکش‌های ایران ذخیره شده‌اند که تخمین زده می‌شود که ده میلیون بشکه هم زیر زمین و ۴۰ میلیون بشکه در دو سوم نفتکش های ناوگان نیروی دریایی ذخیره شده است.

یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که ذخیره نفت ایران تا چند هفته دیگر به اتمام می رسد و تولید نفت یک میلیون بشکه بی فایده است زیرا مشتری نخواهد داشت.

ایران زمانی که نتواند نفت خود را ذخیره کند دو راه بیشتر ندارد: یا باید چاه های نفت را ببندد و با مشکل ناخواسته تخریب چاه ها مواجه شود، یا تسلیم همکاری با بازرسان بین المللی بشود.

اما ایران یک راه دیگر هم دارد. ایران می تواند تلاش کند تا تنگه هرمز را ببندد. هر نوع تلاش برای چنین کاری ناموفق خواهد بود و منجر به افزایش مشکلات بین المللی خواهد شد. با توجه به مهم بود وضعیت تنگه هرمز در خلیج فارس، دست به عمل پیشگیرانه زده است تا مطمئن شود که این شاهراه باز می ماند.

ایران می تواند به مواضع آمریکا و اسرائیل که بارها گفته است در تیررس اش قرار دارند، حمله کند.

اسرائیل در این میان از همه خشمگین تر است. این کشور اعلام کرده است که به بمبگذاری بلغارستان با زور، بطور یک جانبه جواب خواهد داد. همانطور که در اکتبر سال ۲۰۰۸ در عملیات ارچارد، به تاسیسات اتمی سوریه حمله کرد.

گفته می شود که ایران برای فروش نفت اش در بازار سیاه، کشتی ها را دوباره رنگ می زند و تغییر نام می دهد اما در این راه موفقیت زیادی نداشته است. کشورهای زیادی هستند که با چشم پوشی آمریکا قادر به خرید نفت ایران هستند اما این نفت باید در نفتکش های مشخص شده ایرانی و بیمه نامه معتبر انجام شود . اما به دلیل تحریم ها ایران نمی تواند نفت اش را بیمه کند.

گزارش های متعددی مبنی بر حملات تروریستی در کشورهای مختلف رسیده که مبدا آن ایران بوده است. همچنین تعداد زیادی از دانشمندان اتمی ایران به قتل رسیده اند.

در بسیاری از موارد اسرائیل در مورد قتل های مرموز، بمب گذاری ها و ویروس های اینترنت مورد اتهام قرار گرفته است.

قتل و خرابکاری مدت ها ادامه داشت و روزبروز بیشتر می شود به همین دلیل می گویم که جنگ مدت هاست که آغاز شده است. سووال اینجاست: آیا این جنگ علنی خواهد شد؟

من معتقدم که ایران عاقبت به نقطه عطف خود رسیده است و دلیل اصلی آن ناتوانی اش در این است که دیگر نمی تواند با این اقتصاد خراب، نفت ذخیره کند.

ایران با تحریم های شدید و اقتصاد خراب و تورم ۲۰ درصدی و میزان بیکاری دو رقمی و برداشته شدن سوبسید ها. همه اینها یا منجر به تغییر حکومت می شود یا حکومت دست به کاری احمقانه بزند زیرا راه دیگری برایش باقی نمانده است.

من مطمئن نیستم که حتی این شانس که ایران خاورمیانه را بهم بریزد یا بر سر میز مذاکره باز گردد، پنجاه پنجاه باشد. اما من امیدوارم که مناقشه نظامی صورت نگیرد، اگرچه احتمالات نشان می دهد که این مناقشه صورت خواهد گرفت.

با اینحال من معتقدم که بدترین اتفاق برای اقتصاد ما یک شوک سیستماتیک در خاورمیانه با سابقه بهره پایین است که حتی بانک مرکزی هم نمی تواند هیچ کاری در مورد آن انجام بدهد. مناقشه در خاورمیانه قرن هاست که در آستانه یک جنگ به سر می برد و من معتقدم که ما تا هفته های آینده به نقطه عطف آن می رسیم مگر اینکه ایران (همانطور که همه ما امیدوار هستیم) عقب نشینی کند یا با تکیه بر شانس، تلاش کند تا همچنان بر سر قدرت بماند.

فاکس بیزنس، 23 ژوئیه