اروپاییان و کاناداییان در راه تهران

نویسنده
حسین محمدی

» خانم اشتون هم دعوت شده است

پس از سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا و جک استراو به ایران٬ به نظر می‌رسد هیات‌های بیشتری در راه سفر به ایران باشند. برخی چهره‌های سیاسی خبر از دعوت کاترین اشتون برای حضور در ایران داده‌اند و از سویی گفته می‌شود هیات پارلمانی کانادا نیز در تهران حضور پیدا خواهد کرد.

عباس عراق‌چی٬ معاون وزیر امورخارجه٬ خبر از آن داده که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه از کاترین اشتون برای سفر به ایران دعوت کرده است. به گفته وی “خانم اشتون یک دعوت باز از آقای ظریف برای سفر به ایران دارد”. هنوز مشخص نیست که کاترین اشتون دعوت مسوولان جمهوری‌اسلامی برای حضور در ایران را پذیرفته است یا خیر. وی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد گروه ۱+۵ با جمهوری‌اسلامی در گفت‌وگوهای هسته‌ای است.

دعوت از اشتون برای سفر به ایران در حالی صورت گرفته که منصور حقیقت‌پور٬‌ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬‌ خبر از حضور یک هیات پارلمانی از کانادا در ایران داده است. وی در گفت‌وگویی با سایت تدبیر٬ کفته است که اعضای این هیات همگی “مخالف دولت کانادا” هستند و “اگر هیات پارلمانی کانادا به ایران سفری داشته باشد گله‌مندی بسیاری داریم که باید به آن‌ها بگوییم”. محمدحسین نقوی حسینی٬ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز ضمن تایید این خبر گفته است: “قطعا این سفر تاثیر به سزایی در مناسبات میان دو کشور ایران و کانادا خواهد داشت.”

با این حال حسن سبحانی٬ عضو هیات رییسه مجلس٬ نسبت به چنین سفری٬ ابراز بی‌اطلاعی کرده است: “احتمالا این سفر با مسئولان وزارت خارجه هماهنگ شده است. ما حرفی نداریم که با کانادا بزنیم.”

روابط دیپلماتیک ایران و کانادا که چند سال گذشته بسیار تیره بوده٬ از تابستان سال گذشته توسط کانادا قطع شد.

این دعوت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دو سفر اخیر هیات‌های پارلمانی به ایران با حاشیه‌هایی همراه بود. ابتدا حضور هیات پارلمانی اتحادیه اروپا در تهران و دیدار آن‌ها به جعفر پناهی و نسرین ستوده و اهدا کردن جایزه ساخاروف به‌ آن‌ها٬ با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد و آن‌ها خواستار توضیح وزارت خارجه و وزارت اطلاعات درباره این دیدار شدند.

اصول‌گرایان در حالی به دولت روحانی بابت این دیدار اعتراض کردند که کاظم جلالی٬ رییس مرکز پژوهش‌های مجلس درباره این دیدار گرفته بود که محمدجوادلاریجانی “از جایگاه مسئول حقوق بشر قوه قضاییه گفتند کسانی که در این کشور جرمی را مرتکب و محاکمه شدند و مدت مجازات خود را هم تحمل کرده اند مشکلی برای این دیدار ندارند، ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، این افراد هم آزاد هستند و نمی توانیم بگوییم ملاقات نداشته باشید، لذا ما به عنوان قوه قضاییه مخالفتی با این دیدار نداریم اما تابع تصمیمی هستیم که شما بگیرید”.

آن زمان ناصر موسوی٬ نماینده مجلس٬ درباره این دیدار چنین اظهارنظر کرده بود: “در حال حاضر وزارت امور خارجه، مجلس را مقصر می‌داند و مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ، وزارت امور خارجه را مسبب این کار قلمداد می‌کند در حالی که همه مردم متوجه‌اند که انجام دیدار هیئت پارلمانی با محکومان فتنه از اساس اشتباه بود. سلب مسئولیت، فضا را برای پاسخگو نبودن باز نمی‌کند و افرادی که در جریان این دیدار بودند، باید در قبال این کار نادرست به مردم توضیح دهند. دیدار هیئت پارلمانی با فتنه‌گران سال ۸۸، قلب مقام معظم رهبری را جریحه‌دار کرد و این حرکت، اهانت بزرگی به امام زمان (عج) و عزاداران حسینی بود”.

هفته گذشته نیز جک استراو٬ وزیر خارجه اسبق بریتانیا به ایران سفر کرده بود. وی در کنفرانس خبری گفته بود که به دعوت مجلس نهم به ایران سفر کرده است٬ با این وجود علی لاریجانی٬ رییس مجلس٬ حاضر به دیدار با وی نشد. استراو به همراه سه تن از نمایندگان محلس عوام بریتانیا به ایران سفر کرده بود.

استراو پیش از این گفته بود که پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست و در حالیکه سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت طرف مقابل تعطیل است، از طریق سفارت عمان، برای وی پیام تبریک فرستاده است.

وی که در حال حاضر رئیس گروه دوستی تهران ـ–لندن در مجلس بریتانیا است، در خصوص عدم دخالت بریتانیا در تمامیت ارضی ایران گفته بود: “ما در دهه‌های اخیر این را باید به شما بگویم که دولت انگلیس به استقلال و تمایت ارضی ایران احترام گذاشته است و هیچ دخالتی در امور داخلی ایران نداشته است و این درباره دولت کارگری که من عضو آن بوده‌ام صدق می‌کند و دولت فعلی انگلیس نیز چنین دخالتی را انجام نمی‌دهد”.