آیا رفسنجانی انتخابات را از رکود درمی‌آورد

نویسنده

» تحلیل فارین پالیسی

الکس واتانکا

فصل انتخابات ایران است و نامزدهای احتمالی همگی به دنبال اتخاذ شعار و سکوی سیاسی برای تبلیغ خود هستند. شعارها فراوان است اما هنوز نتوانسته‌اند اقبالی میان عموم مردم پیدا کنند. شکی نیست که هنوز جا برای افراد زیادی وجود دارد که شانس خود را در این انتخابات امتحان کنند.

هنوز کسی نتوانسته رای‌دهندگان را به هیجان بیاورد. شعار همه آنها تکراری است، همگی می‌خواهند با تورم مبارزه کنند و پول نفت را بر سر سفره مردم بیاورند. قول داده‌اند با فساد مبارزه کنند، اقتصاد را ترمیم کنند و وعده داده‌اند بر مشکلات عظیم اقتصادی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی فائق آیند.

اما همگی‌ در یک چیز مشترک هستند و آن اینکه هیچ‌کدام جرات به چالش کشیدن خط قرمزهای رهبر را ندارند. خط قرمز رهبر این است: هیچ‌کس ـ– حتی رئیس جمهور–ـ نمی‌تواند او را دور بزند و با آمریکا رابطه برقرار کند.

روز جمعه آیت‌الله امامی کاشانی، که از افراد بسیار نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای است به نامزدهای ریاست‌جمهوری هشدار داد که هیچ‌کس نباید در سیاست‌های بنیادین جمهوری اسلامی مثل اظهار نظر در مورد رابطه با آمریکا دخالت کند. وی خاطرنشان کرد که این نوع تصمیمات در اختیار شخص آیت‌الله خامنه‌ای و خارج از حوزه اختیارات رئیس‌جمهور است.

این خط قرمز و بی‌قدرتی نامزدهای ریاست‌جمهوری برای مورد سئوال قرار دادن سیاست تهران در قبال آمریکا، انتخابات ریاست‌جمهوری را در ایران بی‌مورد می‌کند. کسی شک ندارد که بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی ایران به دلیل دشمنی بین ایران و آمریکاست.

هر کس بتواند این موضوع را در ایران مورد چالش قرار دهد می‌تواند توجه رای‌دهندگان را به خود جلب کند.اما هیچ‌کس نتوانسته به این خط قرمز مقدس آیت‌الله‌ خامنه‌ای به اندازه آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی نزدیک شود.

رفسنجانی که زمانی دست راست بنیانگذار جمهوری اسلامی، آیت‌الله خمینی بود هنوز تصمیم خود را برای ورود به رقابت ریاست‌جمهوری نگرفته است. وی گفته است فقط در صورتی وارد کارزار انتخابات خواهد شد که رهبر چراغ سبز نشان دهد.

او بیشتر از اینکه به دنبال تایید رهبر باشد،در صدد آن است که نه تنها خامنه ای را مجبور به قبول نامزدی اش بکند بلکه صدور اجازه برای به چالش کشیدن برخی از خط قرمزهاست.

هفته پیش او در مورد موضع ایران در قبال اسرائیل گفته بود که ایران نباید در موضع مقابله با اسرائیل باشد، اما اگر کشورهای عربی با اسرائیل وارد جنگ شوند ایران هم می‌تواند به آن‌ها کمک کند. رفسنجانی که مدتهاست برای روابط بهتر با آمریکا مباحثه می‌کند حالا حتی دشمنی پایان‌ناپذیر کشور با اسرائیل را هم به چالش کشیده است.

این سخنان کسانی از خانواده رهبر را هم به واکنش واداشته است. برادر بزرگتر او گفته است آمریکا نمی‌تواند نامزدی بهتر از رفسنجانی را در ایران انتخاب کند.

رفسنجانی این نوع حملات را به احتمال زیاد پیش‌بینی می‌کند و این دقیقا همان‌چیزی است که برای وجهه انتخاباتی خود می‌خواهد. او می‌داند که این چهره به دل ایرانیان خواهد نشست.

رفسنجانی حتی هنوز وارد کارزار انتخاباتی نشده، امااساس سیاست های جمهوری اسلامی را به لرزه درآورده است.

منبع:  فارین پالسی - 7 مه 2013