جمهوری اسلامی، مسئول جان سحرخیز است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» بیانیه انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی

همزمان با انتشار خبر اعتصاب غذای عیسی سحرخیز، عضو هیات مؤسس انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی، این انجمن با صدور اطلاعیه‌ای نسبت به وضعیت ناگوار وی هشدار داد. این روزنامه نگار دربند، در اعتراض به شرایط خود در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

 انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی در بیانیه خود با اشاره به این‌که “نسبت به جان عیسی سحر خیز، روزنامه نویس برجسته کشور و عضو هیات موسس این انجمن سخت بیمناک است”، نوشت: “عیسی سحرخیز سومین روز اعتصاب غذای خود را درحالی پشت سر می گذارد که مدت هاست نیازمند مداوای خارج از زندان است”.

پیش از این فرزند عیسی سحرخیز، در مصاحبه با “روز” پیرامون وضعیت پدر خود گفته بود: “وضعیت جسمی پدر من به شدت وخیم است؛ غده ای در بدن ایشان پیدا شده که نمی دانیم چیست و نگران ایم که خدای نکرده سرطانی باشد، اجازه درمان هم که نمی دهند، حتی به بیمارستان اعزام نمی کنند که آزمایش و عکس انجام گیرد و مشخص شود که این غده چیست؛ از طرفی پدرم دچار نوسان فشار خون شدید است، سرگیجه و تهوع و سردردهای شدید که حتی به غش کردن هم می کشد ولی باز هم اجازه درمان و اعزام به بیمارستان نمی دهند. 4 مهره کمر و دو مهره گردنش هم جابجا شده”. به گفته مهدی سحرخیز، پدرش در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت اش و عدم اعزام به بیمارستان، از روز پنج شنبه گذشته، دست به اعتصاب غذا زده است.

در بخش دیگری از بیانیه انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی با یادآوری اعتصاب غذای هدی صابر، آمده است: “نزدیک به چهار ماه پیش، هدی صابر روزنامه نگار دیگر ایرانی در یک اعتصاب غذا جان خود را از دست داد. ماموران با تعلل در رساندن او به پزشک سبب مرگش شدند و سپس حتی از برگزاری مراسم دفن و عزاداری برای او هم جلوگیری کردند و این خطری است که اکنون جان عیسی سحرخیز را هم تهدید می کند”.

سحرخیز که از تیرماه سال 88 تاکنون در بازداشت به سر می برد تاکنون موفق به استفاده از مرخصی نشده است. وی توسط دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و 5 سال محرومیت از حقوق اجتماعی و سیاسی محکوم شده است.

این عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات پیش از این با انتشار نامه‌ای خطاب به احمد شهید، نوشته بود که مسئولان جمهوری اسلامی در پی آن هستند تا “آرام و بی سر و صدا” تمامی زندانیان سیاسی را از میان ببرند و صدای آن ها را خاموش کنند.

سحرخیز، مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دولت اصلاحات و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده “اخبار اقتصاد” و ماهنامه توقیف شده “آفتاب” است. وی همچنین از بنیانگذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است و مدتی به عنوان نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات حضور داشت؛ سحرخیز هنگام بازداشت توسط نیروهای امنیتی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دنده های وی آسیب دید. در همان زمان همسر وی اعلام کرده بود که “دنده شکسته او بد جوش خورده و خیلی اذیت اش می کند”.

 انجمن بین المللی روزنامه نگاران ایرانی در بیانیه خود “ضمن اعتراض شدید به زندانی کردن عیسی سحرخیز و روزنامه نگاران دیگر دربند” اعلام کرده که” جمهوری اسلامی ایران مسئول هر اتفاق ناگواری است که برای این روزنامه نویس ایرانی روی دهد”.

این در حالی است که فرزند وی مهدی سحرخیز نیز گفته است: “وضعیت پدرم به شدت نگران کننده و جان او در خطر است؛ ما واقعا نگران ایم و رسما هشدار می دهیم که هر اتفاقی برای پدرم بیفتد مسئولیت اش با مسئولان جمهوری اسلامی است”.