ترس از انتشار اعتراض های سبز

نویسنده

» گزارش لوریان لوژور از جشنواره

ساندرا نوجیم

جشنواره بین المللی فیلم بیروت یک فیلم مستند ایرانی با موضوع سیاسی را از برنامه پخش خود خارج کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که کارگردان این مستند اجازه خروج از ایران را نیافت.

قرار بود فیلم مستند “قرمز، سفید و سبز” ساخته نادر داوودی در یازدهمین جشنواره بین المللی فیلم بیروت که از تاریخ ۵ تا ۱۳ اکتبر برگزار می شود نمایش داده شود. روز گذشته ریاست این جشنواره پس از آنکه نادر داوودی ازسوی دولتمردان جمهوری اسلامی ممنوع الخروج شد اعلام کرد که این مستند از برنامه پخش جشنواره حذف شده است. این فیلم که در سال ۲۰۱۰ ساخته شده و قرار بود در بخش “فیلم های مستند خاورمیانه” نمایش داده شود، درحقیقت رویدادهای خشونت آمیزی را پوشش می داد که در جریان ۳ هفته قبل از انتخابات پرجنجال محمود احمدی نژاد در ژوئن ۲۰۰۹ روی داده بود.

خانم کولت نوفال، رییس این جشنواره در این خصوص به روزنامه لوریان لوژور گفت: “ما تصمیم گرفتیم این فیلم را از لیست نمایش حذف کنیم تا سر و صدای بیشتری در این زمینه به وجود نیاید.” او درعین حال از ممنوعیت خروج آقای داوودی از کشورش اظهار تأسف کرد و آن را “شوکه کننده” خواند. مدیریت جشنواره فیلم بیروت روز گذشته در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد که این ممنوعیت به دلیل گزارشی بود که در خبرگزاری فارس و روزنامه تهران تایمز منتشر شده است. براساس این گزارش، “جشنواره بین المللی فیلم بیروت به فیلم هایی که علیه جمهوری اسلامی تبلیغات منفی می کنند بها می دهد”. خانم نوفال در پاسخ به این ادعاها که توسط نهادهای مطبوعاتی ایرانی منتشر شده، اظهار داشت: “ما (برگزارکنندگان جشنواره بیروت) طرفدار آزادی عقیده و آزادی بیان هستیم. زمانی که فیلمی خوب است، ما دوست داریم آن را در جشنواره پخش کنیم.”

به نظر نمی رسد که حذف فیلم مذکور نتیجه سانسوری باشد که در ماه ژوئن باعث شد فیلم “روزهای سبز” ساخته حنا مخملباف پخش نشود. در این فیلم نیز اعتراضات مردم به انتخابات مناقشه آمیز محمود احمدی نژاد به تصویر کشیده شده است.

یکی از مقامات عالی رتبه دولت سابق لبنان به فرانس پرس توضیح داد که تصمیم برای ممنوعیت پخش این فیلم پس از تماس سفیر جمهوری اسلامی اتخاذ شده است.

این بار به نظر می رسد که عدم پخش این فیلم نتیجه محدودیت هایی است که به طور مستقیم در ایران به کارگردان فیلم اعمال شده. به علاوه، دو کارگردان دیگر ایرانی نیز نمی توانند در این جشنواره شرکت کنند، ولی “فیلم هایشان که موضوع اجتماعی دارد و به طور کل از مسایل سیاسی دور است، در جشنواره بیروت پخش خواهد شد”.

در بیانیه جشنواره بیروت آمده است: “ابراهیم سعیدی، کارگردان کرد فیلم ماندو، درحال حاضر با مشکلاتی در زمینه خروج از تهران مواجه شده است.” در این بیانیه به ماهیت این مشکلات اشاره ای نشده.

مسؤول جشنواره در ادامه افزود: “درواقع برگزارکنندگان جشنواره به درخواست خود کارگردان ایرانی، این فیلم را از برنامه خود حذف کرده اند. آنها سپس سازمان امنیت را از این تصمیم و از همکاری دائمی خود با آن سازمان مطلع کردند.”

گابی لایون، وزیر فرهنگ در این زمینه اظهار داشت: “من طرفدار آزادی هستم، هرگونه آزادی. اگر دست خودم بود، مانع پخش آن نمی شدم. من صرفاً سانسورهایی را می پذیرم که معیارهای امنیتی دارند و ازسوی سازمان کل امنیت به درستی ارزیابی شده اند.”

نبع: لوریان لوژور، ۱۰ اکتبر