نه سال و نیم حبس برای یک دانشجو

نویسنده
حسین محمدی

» تجمع اعتراضی دانشجویان کرد ادامه دارد

در حالی که قرار است امروز، دانشجویان کرد، همگام با دیگر مردم در اعتراض نسبت به اعدام ها، تجمع کنند، از روز گذشته موج احضار، تهدید و بازداشت فعالان دانشجویی در کردستان آغاز شده است.

دانشجویان دانشگاه کردستان دیروز ضمن یک تجمع و اعتصاب غذای عمومی نسبت به اجرای احکام اعدام فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، فرهاد وکیلی، مهدی اسلامیان و علی حیدریان اعتراض کردند.

دانشجویان دانشگاه کردستان همچنین ظروف غذای خود را دست نخورده روی میزهای سلف و یا در محوطه خارج از آن ردیف کردند.

اما این اعتراض مدنی، عکس العمل عوامل حراست را درپی داشت به گونه ای که مستقیما وارد عمل شدند و اقدام به جمع آوری ظروف غذا کردند.

گفتنی است در پی اعدام کمانگر و 4 تن دیگر و از ترس بروز اعتراضات دانشجویان، فضای امنیتی بسیار شدیدی بر فضای دانشگاه حاکم شده است؛ دانشجویان نیز از جانب نیروهای ناشناس خارج از دانشگاه و طی تماس های تلفنی تهدید به بازداشت شده اند.

از دیگر شهرهای کردستان، هم چون مریوان خبر می رسد که روز گذشته 5 تن از فعالان دانشجویی این شهر بازداشت شده اند. علت این بازداشت ها ذکر نشده است.

 

دانشگاه قزوین: نه و نیم سال حبس برای یک دانشجو

همزمان ارسلان ابدی، دانشجوی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین به 9 سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد.این دانشجو در روز عاشورا دستگیر شده و هم چنان در زندان اوین بسر می برد.

 ماموران امنیتی با تهدید خانواده ی وی آنان را وادار به سکوت نموده اند؛این در حالیست که او تا دو ماه پس از دستگیری هم از تماس تلفنی و دیدار با خانواده خود محروم بود.

گفتنی است مدتی پس از بازداشت ارسلان ابدی، ماموران به خانه ی شخصی نامزد او در قزوین یورش بردند و وسایل شخصی اش را ضبط کردند و نامزد وی مدت 17 روز بدون هیچ گونه تفهیم اتهامی در زندان اوین بسر برد و تحت بازجویی و شکنجه های روانی برای اعتراف و تک نویسی علیه همکلاسی های خود قرار گرفت.

 همچنین 2 خواهر این فعال دانشجویی نیز بازداشت و از آنان به عنوان اهرمی برای فشار روانی بر وی استفاده می شد تا آنجا که هر نوع امتناع از پذیرش اتهامات دروغین با برخورد سخت بازجویان وتهدید آنان به تجاوز و هتک حرمت نامزد و خواهران وی همراه می شد.

گفته می شود در کیفرخواست این فعال دانشجویی، ابتدا اتهام محاربه مطرح شده بود که پس از اعتراض از کیفرخواست حذف شد.نهایتأ طبق اخبار رسیده از بند 350 اوین حکم بدوی 59 سال حبس تعزیری صادر و به این دانشجو ابلاغ شده است.

همچنین از دانشگاه قزوین خبر می رسد که در پی بازداشت دکتر رئیسیان، استاد دانشگاه بین‌المللی قزوین، دانشجویان این دانشگاه با امضای طوماری از وی حمایت کردند که این موضوع باعث واکنش مدیریت و حراست دانشگاه قزوین شد.

آن گونه که “دانشجونیوز” گزارش داده است، دانشجویان این دانشگاه با نوشتن طوماری خطاب به دادستان استان قزوین ضمن کذب دانستن اتهامات وارده، بازداشت وی را عملی غیرقانونی دانسته و خواستار بازگشت و آزادی هر چه سریعتر این استاد دانشگاه شده اند.

گفته می شود تاکنون بیش از 1500 دانشجو، با وجود تهدیدهای حراست دانشگاه و اعلام آن ها مبنی بر غیرقانونی و غیرشرعی بودن این حرکت، این طومار را امضا کرده اند.

حسن رئیسیان عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه  قزوین، دبیر اسبق انجمن مدرسین این دانشگاه، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت استان قزوین و عضو ارشد ستاد انتخاباتی مهندس میر حسین موسوی، یکشنبه هفته گذشته بازداشت شد.

اداره اطلاعات استان قزونی علت دستگیری این استاد دانشگاه را «رابطه نامشروع» و مکان دستگیری وی را در اتوبان “رشت ـ قزوین” ذکر کرده است، اما این فعال سیاسی در دیدار با خانواده خود، ضمن رد این اتهامات، محل دستگیری خود را خیابان منتهی به دانشگاه و در مجاورت مجتمع خوابگاه های دانشگاه اعلام کرده و اتهامات وارد شده را انگ اخلاقی و سناریویی از پیش طراحی شده برای ترور شخصیت و حذف خود دانسته است.

رییسیان در 25 خرداد سال گذشته و در جریان اعتراضات دانشجویی پس از انتخابات و تعلیق امتحانات هم، به همراه چند تن از اساتید و دانشجویان دیگر توسط نیروهای اطلاعاتی دستگیر و بعد از چند روز بازداشت با قرار وثیقه آزاد شده بود.

 

به تعویق افتادن دادگاه علی ملیحی

دادگاه علی ملیحی، عضو شورای مرکزی سازمان ادوار تحکیم وحدت و همچنین از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد، به تعویق افتاد.

در حالی که قرار بود دادگاه این فعال دانشجویی و روزنامه نگار، روز گذشته برگزار شود، دادگاه وی به دلایل نامعلومی به دو ماه دیگر موکول شد.

ملیحی روز بیستم بهمن ماه سال گذشته بازداشت شده و از آن زمان تاکنون در زندان به سر می برد. هنوز هیچ مرجع قضایی به طور رسمی اتهامات علی ملیحی را اعلام نکرده است. مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتمادملی روز دوشنبه با حضور در منزل علی ملیحی، با خانواده وی دیدار و از آخرین وضعیت او در زندان اوین مطلع شد.