سناریوی کمک مالی امریکا به روزنامه نگاران

نویسنده
نازنین کامدار

» از سوی رسانه های اقتدارگرایان کلید خورد

مقاله یک مقام میانی بازنشسته وزارت دارایی ایالات متحده آمریکا به نام “پل کریگ رابرتس” که در دوهفته نامه مشهور به یهود ستیزی “کانترپانچ” منتشر شده است، دستمایه سناریوی جدید محافل افراطی هوادار دولت برای متهم کردن روزنامه نگاران، فعالان سیاسی و هواداران جنبش سبز به دریافت مستقیم کمک های مالی از ایالات متحده امریکا و دیگر کشورهای غربی قرار گرفت.

مقاله مشاور وزیر خزانه داری دولت ریگان که به استناد بیوگرافی اش، بیش از پانزده سال است بازنشسته شده و به عنوان ستون نویس در نشریات چپگرا فعالیت می کند، روز گذشته از سوی روزنامه جوان، ارگان مطبوعاتی سپاه پاسداران و همچنین روزنامه کیهان به عنوان “اعتراف امریکا به کمک مستقیم مالی به رسانه ها و سایت های ضد ایرانی” مورد توجه قرار گرفت و این رسانه ها در گزارش هایی کوشیدند این مقاله را به عنوان سند همکاری روزنامه نگاران، وبلاگ نویسان و فعالان سیاسی مخالف دولت با غرب در ازای دریافت پول، معرفی کنند.

بنا بر این گزارش، پل رابرتس که خود را “محافظه کار حقیقی” می نامد، در مقاله ای با عنوان «آیا ایرانیان معترض بخش دیگری از ارکستر انقلاب های رنگی آمریکا هستند؟”، با استناد به گفته های یکی از تحلیلگران شبکه ای.بی.اس که به نوشته این مقاله “یک روز قبل از انتخابات از انقلاب سبز در ایران سخن گفته بود” نوشته است: “لابد وی از طرح مخفی سی.آی.ای برای انقلاب رنگی در ایران خبر داشته است”.

رابرتس همچنین مدعی شده است: “هواداران موسوی به توهم تقلب اعتراف کرده اند و محمود احمدی نژاد به دلیل آنکه توانسته است، در برابر فساد ملایان و آیت الله ها ایستادگی کند، مورد خشم غرب قرار گرفته است”.

این مقاله دیروز در صدر اخبار سایت های اقتدارگرایان قرار گرفت و روزنامه جوان با استناد به گفته های این ستون نویس مدعی “اعتراف امریکا به کمک به اغتشاشگرایان در ایران” شد.

جوان در گزارش خود که با عنوان “این 55 میلیون دلار کجا هزینه می شود؟” منتشر شده، آورده است: “اعتراف پل کریگ رابرتس، معاون سابق وزارت دارایی ایالات متحده، در خصوص ارائه کمک‌های مالی بنیاد برای دمکراسی به اغتشاشگران پس از انتخابات ایران، بیان‌کننده حقایق جدیدتری در خصوص نقش بیگانگان در طراحی این وقایع بود. موضوعی که پیش از این معاون خارجی وزارت اطلاعات، با ارائه لیست 60 مؤسسه فعال در اغتشاشات اخیر کشور آن را افشا کرده بود”.

گفتنی است ماه گذشته یک مقام وزارت اطلاعات ایران، فهرست 60 موسسه بین المللی از جمله چند نهاد وابسته به سازمان ملل متحد را به عنوان «سازمان های حامی براندازی و جنگ نرم بر ضد ایران» معرفی کرد. در همان زمان انتشار گزارش هایی مبنی برحضور محمود احمدی نژاد و منوچهر متکی درشورای روابط خارجی سنای امریکا، که به عنوان یک موسسه برانداز معرفی شده بود، منتشر و موجب شد تا منوچهر متکی در مصاحبه با خبرگزاری فارس بگوید:“فهرست سیاه وزارت اطلاعات شامل دولت نمی شود”.

جوان در ادامه گزارش خود، “مقابله با فیلترینگ”، “حمایت از قربانیان سانسور در ایران” و حتی “آموزش استفاده از اینترنت و راه اندازی سایت های اطلاع رسانی” را از مصادیق جنگ نرم معرفی کرده و با بیان اینکه برای انجام این اقدامات امریکا بودجه ای 55 میلیون دلاری را هزینه کرده،نوشته است: “اعتراف به ارائه کمک‌های مالی مستقیم به اغتشاشگران توسط مؤسسات به ظاهر غیرانتفاعی فعال در عرصه جنگ نرم در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این نیز دولت آمریکا به صورت مستقیم کمک‌هایی را به رسانه‌ها و سایت‌های ضد ایرانی ارائه و مشخصاً خود را درگیر مسائل داخلی ایران کرده بود. موضوعی که قرار بود به صورت محرمانه پیگیری شود اما با شکست‌های پی در پی این طراحی‌ها و حضور یکپارچه مردم در صحنه‌های دفاع از نظام و حاکمیت حالت علنی و بی پروا به خود گرفت. در همین راستا و به جز کمک‌های مالی غیرمستقیم به اغتشاشگران داخلی، این دولت کمک‌های مستقیمی را نیز به رادیو فردا و تلویزیون صدای آمریکا کرده و در کنار اینها، هیلاری کلینتون کمک‌های مالی گزافی را نیز به سایت‌های توئیتر و فیس بوک که محبوبیت زیادی بین ایرانیان دارند ارائه کرده است”.

جوان ادامه داده است: “بر اساس گزارش های دریافتی، بخشی از این پول‌ها از طریق افرادی که با مؤسسه‌های غیرانتفاعی در خارج از ایران ارتباط دارند به دست گروه‌های هوادار موسوی رسیده است”.

 روزنامه کیهان نیز در رویکردی مشابه در گزارش خود نوشته است: “گفته های رابرتس نشاندهنده آن است که  این پول آمریکا بود که از ادعای تقلب در انتخابات ایران پشتیبانی مالی کرد”.

کیهان همچنین در “خبر ویژه” خود با انتقاد شدید از لغو تحریم های فناوری ارتباطات بر علیه ایران از سوی دولت امریکا نوشته است: “موسسات اینترنتی نظیر مایکروسافت، گوگل، فیس بوک و تویتر، ارتباط اغتشاش گران با یکدیگر را تسهیل می کند و این اقدام دولت امریکا نیز به معنای گام جدید جنگ نرم علیه دولت و ملت ایران است”.

گفتنی است در کیفر خواست  اولین جلسه دادگاه فعالان سیاسی بعد از انتخابات، شرکت گوگل به دلیل راه اندازی سرویس مترجم خود به عنوان یکی از حامیان انقلاب مخملی معرفی شده بود.

در همین حال فردی به نام حسن میرزاخانی،که خبرگزاری دولتی ایرنا وی را به عنوان جانشین مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری معرفی کرده در مصاحبه با این خبرگزاری از “اجرای مو به موی سناریوی جین شارپ توسط اغتشاشگران” سخن گفته و با برشماری مصادیق “جنگ نرم و انقلاب مخملی” گفته است: “نقش موسسات پژوهشی آمریکا در اغتشاشات چند ماه اخیر بسیار پررنگ است و در جریان حوادث اخیر یک فرمول و سناریو دنبال شد، گویی اتاق فرمان و تصمیم‌سازی آنها مشترک است”.

وی در ادامه در توضیح ادعای خود افزوده است:” در انقلاب های مخملی حوزه رسانه و اطلاع رسانی بیگانگان به شدت فعال بوده و به اشکال مختلف خبرسازی کرده و از داخل یارگیری می‌کنند وباهزینه مالی فراوان و درگیر کردن اقشار و اصناف مختلف به کمک مشوق‌های گوناگون  سعی در براندازی دارند”.

برخی از آزادشدگان از زندان که نخواسته اند هویت شان منتشر شود در گفت و گو با خبرنگار روز از فشار بازجویان مبنی بر اعتراف به دریافت پول نقد از امریکا و موسساتی که وزارت اطلاعات آنها را در “فهرست سیاه” قرار داده خبر می دهند.

گفتنی است در کیفرخواست دادگاه های بعد از انتخابات همچنین، تهیه کنندگان کیفرخواست مدعی شدند که روزنامه نگاران و فعالان سیاسی زندانی برای انجام پروژه انقلاب رنگی از غرب کمک مالی دریافت کرده اند.

 سناریو “کمک مالی غرب به رسانه های مخالف دولت و روزنامه نگاران” در حالی از سوی محافل اقتدارگرا آغاز شده است که هم اکنون رسانه ها و چهره های وابسته به دولت از “پایان فتنه سبز” سخن می گویند و هنوز مشخص  نیست راه اندازی سناریوهای تکراری با چه هدفی صورت می گیرد.

این در حالی است که هم اکنون بیش از 50 روزنامه نگار در زندان هستند، تمامی روزنامه ها و نشریات مخالف دولت توقیف شده و سانسورو فیلترینگ گسترده سایت ها و وبلاگ ها، جریان اطلاع رسانی در ایران را مختل کرده است.