هنوز برای تحریم فرصت باقی است

نویسنده

» مقاله ای از واشنگتن تایمز

آن فلاهرتی

 

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا  گفت که بمنظور اینکه ایران دست از برنامه های اتمی اش بردارد، پیش از آن که جامعه بین المللی گزینه نظامی علیه تهران را بررسی کنند، هنوز فرصت برای اعمال تحریم و دیگر فشارها بر ایران هست.

آقای گیتس که در کنار وزیر دفاع ایتالیا اینیاتزیو لا روسا نشسته بود، برای دومین بار ادعای ایران مبنی بر صلح آمیزبودن برنامه های اتمی اش را رد کرد. یک روز پیش از این آقای گیتس در ترکیه به خبرنگاران گفته بود برنامه های اتمی ایران بسیار خطرناک است و تهدیدی برای همه کشورهای اروپایی محسوب می شود.

رابرت گیتس در کنفرانس مطبوعاتی اش در ایتالیا به خبرنگاران گفت: “اگر مجامع بین المللی در کنار هم بیایستند و به دولت ایران فشار بیاورند، من فکر می کنم که هنوز فرصت تحریم و فشار سیاسی بر روی ایران باقی باشد. اما ما باید همه با هم کار کنیم”.

آمریکا و متحدان غربی اش در تلاشند تا شورای امنیت چهارمین دور تحریم ها علیه برنامه های اتمی ایران را صادر کند. با وجود چین و روسیه که با تحریم های جدید علیه ایران مخالفند، آنها باید در رفتارشان دقت کنند تا در برابر ایران اتحادشان حفظ  شود.

رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد، انگار که سعی داشت به اختلافات بیشتر دامن بزند، به آژانس اتمی کشورش دستور داد تا اورانیوم را با غلظت بالا تولید کنند.

ازآنجایی که اورانیوم غنی سازی شده در ساخت بمب اتمی بکار می رود، تولید آن یکی از اصلی ترین نگرانی های مجامع بین المللی است. ایران همچنان مدعی است که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است.

ایران و غرب درمورد برنامه تدوین شده توسط سازمان ملل مبنی بر صادرات اورانیوم با غلظت کم برای ادامه مراحل غنی سازی به خارج از کشور، پای میز مذاکره نشستند.

وزیر دفاع آلمان، کارل تئودور تسو گوتنبرگ، در حاشیه کنفراتس امنیتی مونیخ از مواجه با آقای احمدی نژاد و دولت ایران ابراز نا امیدی کرد.

وی گفت: “اظهارات امروز رئیس جمهور ایران نشان داد که نمایش مسخره ایران همچون گذشته ادامه دارد و ایران دست دوستی که از سوی مجامع بین المللی بسویش دراز شده بود را پس زده است”.

رابرت گیتس، گفت: “هیچ کس به اندازه پرزیدنت اوباما با صداقت تلاش نکرد تا با دولت ایران به توافق برسد و جوامع بین المللی هم فرصت های چندگانه ای در اختیار ایران گذاشتند تا مطمئن شوند که برنامه های اتمی ایران صلح آمیز است”.

آقای گیتس درباره اینکه چه تحریمی می تواند تاثیر بیشتری بگذارد گفت که این تحریم ها باید متوجه دولت ایران باشد و نباید مردم ایران را هدف قرار بدهد. وی همچنین از چین و روسیه به دلیل بی میلی شان درمورد تحریم ایران، انتقاد کرد.

او گفت: “من ترجیح می دهم بدون نام بردن از کشور خاصی بگویم که به رعم من همه ما باید برای فشار آوردن به ایران، تلاش بیشتری بکنیم”.

 

منبع: واشنگتن تایمز 7 فوریه