پرونده هسته ای سنگین تر شد

نویسنده
شیرین کریمی

» با آغاز فاز جدید برنامه اتمی

همزمان با اعلام رسمی تصمیم دولت برای بالا بردن سطح غنی سازی اورانیوم تا بیست درصد، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی اتمی این کار را “پروژه ای انسان دوستانه” توصیف کرد. در مقابل ایالات متحده در واکنش به این تصمیم از “تحریم های تازه” علیه جمهوری اسلامی، به عنوان تنها چاره جامعه جهانی خبر داد.

علی اکبر صالحی روز گذشته در گفتگو با صدا و سیما تاکید کرد  غنی سازی 20 درصدی اورانیوم از امروز ـ سه شنبه- آغاز خواهد شد. رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد، جمهوری اسلامی روز دوشنبه این موضوع را به طور کتبی به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است.

احمدی نژاد: فرصت زیاد نیست

این مهم پس از آن صورت می گیرد که دو روز پیش رئیس دولت دهم  در بازدید از نمایشگاهی در تهران به رئیس سازمان انرژی اتمی دستور داد تا غلظت غنی سازی اورانیوم که تا امروز در سطح سه و نیم درصد انجام می گرفت  تا بیست درصد افزایش یابد.

 صالحی در این باره گفته است: “آقای احمدی نژاد فرمودند فرصت زیاد نیست و آنها {غرب} آمادگی ندارند، تبادل سوخت را بدون شرط و شروط اضافی انجام دهند و بر این اساس، به سازمان انرژی اتمی برای تامین سوخت رآکتور تهران آماده باش داده اند.”

این تحولات در شرایطی رخ می دهد که اواخر هفته گذشته محمود احمدی نژاد در یک مصاحبه تلویزیونی چنان سخن گفته بود که ناظران بین المللی را نسبت به تصمیم ایران برای مذاکره با غرب، حول توافقاتی که اوایل پاییز در وین مطرح شد امیدوار کرده بود: “حتی اگر ما سوخت ۳ و نیم درصد را در اختیار آنها قرار دهیم، مشکلی وجود ندارد. البته برخی ها در داخل سر و صدا کردند و گفتند که آنها سوخت را می گیرند و سوخت نمی دهند. ما پاسخ دادیم که اگر ندهند چه می شود؟”

سلطانیه: پروژه انسان دوستانه

در همین ارتباط نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی اتمی در گفتگو با خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی ـ نظامی از تسلیم نامه تهران به این آژانس خبر داد: “حدود ساعت 12 روز جاری(دوشنبه) به وقت وین طی نامه‌ای رسمی به آژانس، تصمیم ایران برای آغاز فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم تا سقف 20 درصد برای سوخت رآکتور تهران به آژانس رسماً اعلام شد.”

علی اصغر سلطانیه در تشریح مفاد این نامه از دعوت جمهوری اسلامی برای حضور بازرسان آزانس در فرآیند غنی سازی اورانیوم سخن گفته است: “کلیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران از جمله غنی‌سازی به طور شفاف تحت نظارت آژانس بوده و خواهد بود.”

 نماینده جمهوری اسلامی دلیل آغاز غنی سازی 20 درصدی اورانیوم راچنین تشریح می کند: “از زمان مذاکرات وین که جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی منطقی و فنی برای تبادل همزمانی به منظور تامین سوخت با تضمین لازم را ارائه کرد، نیز چهار ماه می‌گذرد و تاکنون پاسخ نهایی و مثبت دریافت نشده است.”

 وی غنی سازی اورانیوم در سطح بیست درصد، که تشدید نگرانی دولت های غربی را به همراه داشته است “پروژه ای انسان دوستانه” برای  تامین نیازهای بیمارستان‌ها و رادیوداروها توصیف کرده است که “بیش از این نمی‌توان آن را بلاتکلیف نگهداشت.”

بر اساس توافق وین که با ابتکار محمدالبرادعی، رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شد بنا بود ایران دو سوم از اورانیوم غنی سازی شده خود را در اختیار غرب قرار دهد تا پس از غنی سازی این اورانیوم تا سطح بیست درصد، به جمهوری اسلامی بازگردانده شود.

این طرح ابتدا مورد توافق طرفین  قرار گرفت اما خیلی زود سران جمهوری اسلامی آن را رد کردند که تهدیدات غرب در خصوص تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی را به همراه داشت.

ایالات متحده: تحریم تنها چاره است
در شرایطی که اظهارات هفته گذشته احمدی نژاد امیدواری هایی را در غرب برای ادامه مذاکرات دیپلماتیک به وجود آورده بود، چرخش ناگهانی رئیس دولت دهم باعث شد تا ایالات متحده و اروپا از احتمال تشدید فشارها علیه جمهوری اسلامی خبر دهند.

از جمله می توان به واکنش روز گذشته وزیر دفاع آمریکا اشاره کرد که اعمال “تحریم های تازه” علیه جمهوری اسلامی را “تنها چاره” جامعه جهانی معرفی کرده است. رابرت گیتس که روز دوشنبه در پاریس با همتای فرانسوی خود گفتگو می کرد، خاطرنشان کرد: “ایران پیشنهادات غرب را رد کرده است و در این چارچوب عزم جمعی جامعه جهانی برای پیدا کردن راه حلی صلح آمیز بر سر برنامه اتمی ایران نیاز است.”

وی جامعه بین المللی را دعوت کرد تا به منظور محدود کردن “بلندپروازی های هسته ای” جمهوری اسلامی متحد شوند.

همزمان با ایالات متحده، خبرگزاری فارس از ابراز نگرانی صدراعظم آلمان نسبت به تصمیم ایران برای  بالا بردن خلوص غنی سازی اورانیوم خبر داده است. در همین ارتباط اولریش ویلهم سخنگوی آنجلا مرکل از “بررسی نزدیک” اقدامات جمهوری اسلامی توسط دولت آلمان خبر داده  و تصریح کرده است: “بسته به اتفاقاتی که خواهد افتاد به سوی افزایش فشارها به ایران خواهیم رفت”.