عنوان فاحشه برای حذف زنان ‎

فاطمه فرهنگ خواه
فاطمه فرهنگ خواه

در خبرها آمده که نشریه یالثارات، ارگان گروه انصار حزب‌الله وابسته به بسیج مستضعفان، که از ابتدای انقلاب با حمایت‌های مادی و معنوی مقامات کشور و از بودجه دولت چاپ و منتشر می شود، در تازه‌ترین برون‌داد خود توهینی مستقیم و آشکار به همه زنان کشور کرده است. مطلب مورد نظر، توهین‌اش را معطوف به بالاترین مقام اجرایی کشور خانم شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور حسن روحانی کرده است. در این نشریه معاون امور زنان و خانواده “همپالگی” برخی از فعالان حوزه‌ی زنان معرفی شده که این نشریه آنها را با لفظ “فاحشه” مورد خطاب قرار داده است. این نشریه در این مطلب با تیتر “دیوار شکسته و زن سلیطه” از رئیس جمهور به خاطر مسلط کردن چنین مسئولی بر “گردن زنان” انتقاد کرده است.

نویسندگان این نشریه که مشخص است نه اطلاعی از ایده‌های فمینیستی دارند و نه از سابقه فمینیسم در جهان چیزی می‌دانند، به خود اجازه می‌دهند که هر نوع حرمت‌شکنی و تهمت و توهین‌های رکیک را به زنان نسبت دهند. البته این اولین باری نیست که این نشریه یا سایر نشریات وابسته به برخی ارگان‌ها چنین بی پروا به زنان کشور توهین می کنند. ای بسا اگر مسئولین به‌هنگام نسبت به این مطالب اعتراض می کردند، پس از ۳۷ سال شاهد چنین بی‌اخلاقی‌هایی در عرصه عمومی نبودیم.

فمینیسم تلاش دارد تا جایگاه زن را به عنوان شهروندی برابر با مردان در جامعه تثبیت کند. فمینیسم زنان را آگاه به حقوق و جایگاه انسانی و اجتماعی خود می خواهد. زنان فمینیست (از جمله نویسنده ی این سطور) که به ایده و نگاه تساوی‌گرایانه‌ی مرد و زن در اجتماع معتقدند، هیچ ابایی از برچسب فمینیسم ندارند. زنان آگاه و استوار ایران می دانند چه می خواهند و نیز می دانند برای کسب آن چه باید کرد. طبیعی است که این برخواستگی زنان خوشایند برخی مردان، که زنان را ترجیحاً در مسند بردگی می‌خواهند، نخواهد بود.

افراد کج اندیشی که هر حرکت زنان را با ظن ناسالم خود تعبیر و تفسیر می کنند بدانند که امید به ساکت کردن زنان با الفاظ شنیعی چون “فاحشه” امیدی واهی است. البته زنان آگاه ایران می‌دانند که این گونه رفتارهای افراطیون در عکس‌العمل به فمینیسم در بسیاری از جوامع دیده شده. حتا در کشورهایی که در حال حاضر قوانین خود را با اندیشه‌های تساوی‌خواه (از جمله فمینیسم) تطبیق داده اند، بد دهنی‌ها و تهمت‌زنی‌ها برای سالیان دراز ادامه داشته و بعضاً هنوز هم دارد. اما مسیر تساوی‌خواهی مسیری بی بازگشت است. در بسیاری از کشورها اندیشه فمنیستی کاملا پذیرفته شده ودر جهت اجرای این نظریه‌ها قوانین و دستورالعمل‌هایی در حوزه قانونگذاری در راستای منافع زنان تغییر کرده است. ایران هم از این قاعده مستثنا نخواهد بود. فحاشی و هتک حرمت تنها وجود آلوده و بیمار فحاش را آشکار می‌کند.

خانم شهیندخت ملاوردی در جایگاه حقیقی و حقوقی خود مسلماً پیگیر این موضوع خواهند بود زیرا این مطلب نه تنها توهینی است به ایشان بلکه به تمامی زنان کشور. اما در اینجا لازم است زنانی که معترض این نشریه و مکتوبات آن و در کل این گونه کژاندیشی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها هستند در دفاع از حیثیت انسانی خود و تمام زنان کشور هم‌صدا با خانم مولاوردی از این نشریه شکایت کرده و تا رسیدن به نتیجه از پای ننشینند. چاپ این گونه توهین‌ها و حرمت‌شکنی‌ها نسبت به زنان با نزدیک شدن به انتخابات دو مجلس، احتمالاً بیشتر هم خواهد شد. این نشانه نگرانی آقایان انحصارطلب از کاندیداتوری خانم‌ها برای دو مجلس است. این نسبت‌های ناشایست روشی است برای حذف خانم‌ها. ما منتظر عکس‌العمل فوری مسئولین، اعم از مدعی‌العموم و قوه مجریه، نسبت به این فحاشی‌ها هستیم.

نکته آخر این که در این فحاشی‌ها خبر خوب هم نهفته است. خبر خوب اول برای خانم مولاوردی این است که توهین نشریه یالثارات به ایشان نشانگر این است که خانم مولاوردی در مسیر درست قدم برداشته‌اند که افراطیون انصار حزب‌الله را برآشفته اند. خبر خوب دوم برای زنان ایران این است که این عکس‌العمل شدید، مهر تأییدی است بر دست‌آوردهای زنان برابری‌خواه و فمینیست که افراطیون انصار حزب‌الله را چنین برآشفته است.

منبع: مدرسه فمینیستی