قاضی کهریزک زندانی اوین شد

نویسنده
نیما فرح آبادی

» دستگیری سعید مرتضوی، جلاد مطبوعات

سعید مرتضوی دیشب بازداشت و روانه زندان اوین شد. قاضی سابق دادگاه مطبوعات و دادستان انقلاب پیشین تهران که تاکنون صدها روزنامه نگار، دانشجو و فعال سیاسی و اجتماعی با دستور او زندانی شده اند، دیشب با حکم جانشین خود در دادستانی تهران بازداشت شد.

دادستانی تهران، هنوز درباره علت بازداشت مرتضوی اظهار نظری نداشته است. او در ماه های اخیر رئیس سازمان تامین اجتماعی بود. مرتضوی هنگام خروج از محل کار خود بازداشت شده و معاون دادستان تهران در هنگام بازداشت نامبرده در محل حضور داشته‌است.

ایسنا به نقل از منابع آگاه و نزدیک به دولت و سعید مرتضوی گزارش داده که او عصر دیروز احضار شده بود و پس از چند ساعت، یعنی در دقایق آغازین بامداد سه شنبه خبر بازداشت وی رسما اعلام شد.

خبرگزاری فارس هم احتمال داده که بازداشت مرتضوی در ارتباط با پرونده بازداشتگاه کهریزک باشد.

پیش‌تر غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای دادستان کل کشور گفته بود دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک، که سعید مرتضوی یکی از متهمان آن است، هشتم اسفندماه امسال برگزار می‌شود.

 

پس از جنجال مجلس

بازداشت مرتضوی در حالی است که تنها یک روز پیش از آن، صحن علنی مجلس صحنه رویارویی سنگین قوه مجریه و قوه مقننه بود؛ جدالی که سعید مرتضوی نقطه آغاز آن بود.

دولتی‌ها با رئیس خود، محمود احمدی‌نژاد، به مجلس آمدند و در نهایت یک وزیر را از دست دادند. با این حال محمود احمدی‌نژاد، از فرصت دفاع از وزیر خود، برای حمله به مجلس و در راس آن علی لاریجانی بهره برد.

رئیس دولت فیلمی را که به وسیله دوربین مخفی ضبط شده بود، در صحن علنی به نمایش گذاشت و خودش متن منتسب به طرفین مکالمه، یعنی سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی (برادر رئیس مجلس) را خواند.

در این متن فاضل لاریجانی از سعید مرتضوی می خواست توصیه‌هایی بکند تا به وی سمت مشاوره اقتصادی بدهند و در عوض مرتضوی از وساطت فاضل میان او و روسای قوای مقننه و قضاییه بهره‌مند شود.

علی لاریجانی نیز در مقام پاسخ، رئیس جمهور را به بی‌اخلاقی و رفتار مافیایی متهم کرد. فاضل لاریجانی اما روایتی دیگر از ملاقات خود با سعید مرتضوی مطرح کرد و گفت از سعید مرتضوی و محمود احمدی‌‌نژاد شکایت می‌کند.

این در حالی است که سعید مرتضوی دعوت خود از فاضل لاریجانی برای تشکیل جلسه را تکذیب کرده است.

بعد از اعتراض ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸، عده ای از معترضان به بازداشتگاه کهریزک منتقل شدند که چند نفر از آنها در زمان بازداشت کشته شدند.

مجلس شورای اسلامی، سعید مرتضوی را در آن پرونده مقصر دانست.پس از آن او از سمت خود در دادستانی تهران کنار گذاشته و از قضاوت تعلیق شد. بعد از برکناری از سمت‌های قضایی بود که احمدی نژاد مرتضوی را به اعضای دولتش افزود.

او پیش از این در زمینه های “معاونت در قتل”، “نقض حقوق شهروندی” و “هتک حیثیت ناجا” تفهیم اتهام شده و پرونده کهریزک هنوز مفتوح است.

دیوان عدالت اداری انتصاب سعید مرتضوی به ریاست “صندوق تأمین اجتماعی” را غیرقانونی اعلام کرده بود اما وزارت کار با وجود این حکم، بعد از تغییر نام صندوق تأمین اجتماعی به “سازمان تأمین اجتماعی”، مرتضوی را در رأس این سازمان گذاشت.

“اصرار برای نگه داشتن آقای مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی با وجود حکم دیوان عدالت اداری” دلیل اصلی استیضاح وزیر کار بود که یکشنبه در مجلس رأی آورد.

 

سعید مرتضوی کیست؟

مرتضوی ۴۶ ساله تنها نوزده سال داشت که به عنوان دادیار یکی از شعب دادگاه انقلاب شهر بابک انتخاب شد. بعد از گذشت نزدیک به یک سال یعنی در آغاز بیست سالگی، از دادیاری به ریاست دادگاه ارتقا یافت.

وی در سال ۱۳۷۳ و در سن ۲۷ سالگی به ریاست شعبه ۹ دادگاه عمومی تهران منصوب شد. وی همچنین ریاست شعبه ۳۴ مجتمع قضایی کارکنان دولت و شعبه ۱۴۱۰ دادگاه مطبوعات را بر عهده داشت.

وی در زمان ریاست بر دادگاه مطبوعات بسیاری از روزنامه‌های اصلاح طلب را توقیف و روزنامه‌نگاران منتقد را روانه زندان کرد. سعید مرتضوی از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۸ به عنوان دادستان تهران فعالیت کرد.

او در اینجایگاه بود که از طرف بسیاری از روزنامه نگاران ایرانی و نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر و رسانه‌ها به عنوان “جلاد مطبوعات” شهرت یافت.

زهرا کاظمی عکاس ایرانی کانادایی، سال ۱۳۸۲ در حالی‌ که مشغول عکاسی از خانواده‌های بازداشت ‌شدگان در مقابل زندان اوین بود توسط نیروهای امنیتی وابسته به قوه قضائیه بازداشت شد اما چندی بعد به طرز مشکوکی درگذشت.

در پرونده مرگ او از مرتضوی به عنوان یکی از مظنونین اصلی و کسی که تلاش کرد روند بررسی آن را مختل کند، نام برده شده است.

خانم کاظمی روز دوم تیر سال ۱۳۸۲ در مقابل زندان اوین دستگیر وحکم بازداشت وی توسط سعید مرتضوی صادر شد. وی پس از دو روز بازجویی به دلایلی نامعلوم به نیروی انتظامی تحویل داده شد.

آن طور که در گزارش ها آمده زهرا کاظمی به هنگام بازجویی در وزارت اطلاعات ابراز ناراحتی می‌کند. پنجم تیرماه ساعت ۱۲ شب وی را به بیمارستان منتقل می‌کنند اما ساعت ۶ صبح روز ششم، حالش وخیم می شود و به علت خونریزی مغزی به کما می‌رود و دچار مرگ مغزی می‌شود.

پرونده دیگر

در دی ماه ۱۳۸۸علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس هشتم در اظهاراتی، دادستان وقت تهران را متهم نمود که در رسیدگی به پرونده فروش سئوالات کنکور اختلال ایجاد کرده است.

در پی این اظهارات مرتضوی در نامه‌ای که در روزنامه دولتی ایران به چاپ رسید سلامت روانی زاکانی را مورد تردید قرار داد. زاکانی نیز جوابیه مفصلی شامل تخلفات گسترده سعید مرتضوی در چند پرونده مربوط به فروش سئوالات کنکور برای روزنامه ایران ارسال کرد.

اما روزنامه ایران با توجه به تهدید صورت گرفته از سوی دادستانی و علیرغم دستور وزیر ارشاد وقت برای چاپ این جوابیه، از انتشار آن خودداری کرد.

عباس جعفری دولت‌آبادی، جانشین سعید مرتضوی در مقام دادستانی تهران پس از تعلیق مرتضوی از قضاوت وی را “شاخص‌ترین فرد” پرونده کهریزک نامید.