گریه به خاطر این وضعیت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش ها به نشست جنجالی مجلس

دو روز پس از درگیری میان محمود احمدی‌نژاد و علی لاریجانی، حاشیه‌های جلسه‌ی پرمناقشه استیضاح وزیر کار هم‌چنان ادامه دارد. بسیاری از اصول‌گرایان پس از پایان جلسه استیضاح، به انتقاد از رفتار احمدی‌نژاد پرداخته و آن را مخالف توصیه‌های رهبر جمهوری‌اسلامی برای پرهیز از درگیری میان مسوولان قوا در ملاء عام دانستند.

حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه گفته مجلس و دولت در جلسه استیضاح وزیر کار “مردود شدند و امیدوارم خدا از گناه بزرگ آنها بگذرد”. محسن غرویان٬ از شاگردان محمدتقی مصباح یزدی نیز درباره اتفاقات رخ داده در مجلس گفت: “برخی دیشب به ما زنگ زدند و گفتند ما از این وضعیت گریه می‌کنیم، چون مقام معظم رهبری تنها هستند و انگار آقایان همراهی نمی‌کنند و دل ایشان و ملت را با این اختلافات و جنگ و جدال‌ها می‌شکنند”.

روزنامه رسالت، نزدیک به حزب موتلفه، درباره ماجرای استیضاح وزیر سابق کار در مجلس نوشته است: “این اولین بار است که می‌بینیم رئیس جمهور در طراحی پیام سیاسی خود مرتکب خبط عظیم شده است. امیدواریم کسانی که به او مشورت داده‌اند بعد‌ها دیگر مورد مشورت وی قرار نگیرند”.

علاءالدین بروجردی٬ رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، رفتار احمدی‌نژاد را باعث “تهیه خوراک برای رسانه‌های بیگانه” دانست که “موجب ناخرسندی و تاسف نمایندگان شد”. محمد سعید انصاری٬ دیگر نماینده مجلس نیز دلیل رفتار احمدی‌نژاد را این‌گونه شرح داد: “احمدی‌نژاد از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به بن‌بست رسیده و می‌خواهد در پایان عمر دولت شکست زیادی نخورد و این فشار‌ها را بر دوش قوه مقننه و قضاییه بیاندازد”. علیرضا منادی، از اعضای هیات رییسه مجلس، اما درباره احمدی‌نژاد گفته است: “ما انتظار نداشتیم که آقای احمدی‌نژاد امروز اینچنین پرده‌دری کرده و کارهایی که حتی افراد پایین در سطح جامعه هم انجام نمی‌دهند‌ را از خود بروز دهد”.

برخی نمایندگان مجلس نیز حرکت احمدی‌نژاد را غیراخلاقی توصیف کردند. عباس رجایی٬ در این زمینه گفته است: “یکی از بیماری‌های جامعه که متاسفانه توسط احمدی‌نژاد در کشور طراحی شده و به نوعی نیز نهادینه شده است، دامن زدن به کارهای غیراخلاقی است”. عوض حیدرپور٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس و از نمایندگان حامی احمدی‌نژاد نیز گفته است: “اقدام احمدی‌نژاد اوج بی‌اخلاقی دولتی‌ها و قانون‌گریزی و قانون‌ستیزی وی را نشان داد”.

اما علی‌رضا زاکانی، از نمایندگان منتقد احمدی‌نژاد، علاوه بر احمدی‌نژاد، از علی لاریجانی نیز انتقاد کرده است. زاکانی با اشاره به این‌که برخورد احمدی‌نژاد و لاریجانی “زشت ترین نوع مواجهه مسوولان در طول تاریخ انقلاب” بوده، گفت: “مسببین این حرکت به ویژه رئیس جمهور باید از مردم عذر خواهی کنند و تلاش نمایند تا مسیر تفاهم و همکاری برای رفع مشکلات مردم را فراهم کنند. انتظاری که از آقای لاریجانی میرفت این بود که با توجه به نقشه دشمن؛ مسیر غلطی که رئیس جمهور دنبال کرد را طی نکند. مگر کمتر از دوهفته قبل روسای قوا مخاطب مستقیم رهبرمعظم انقلاب قرار نگرفتند و ایشان نفرمودندکه شکاف و اختلاف میان دولت و مجلس زیاد شده است و دشمن از اختلافات سوء استفاده می کند.آیا این حرکت دیروز در مجلس از این اختلافات کم کرد یا بر آن افزود؟”

اما این تنها نمایندگان مجلس نبودند که به انتقاد از احمدی‌نژاد و رفتار وی پرداختند. سخنان وی مورد توجه برخی دیگر از مسوولان نیز قرار گرفت. از آن جمله رییس دیوان عدالت اداری در پاسخ به انتقادهای رییس دولت دهم گفت: “آقای رئیس جمهور یا توجهی به متن قانون اساسی و قوانین عادی ندارند یا احیانا مشاورانشان برای ایشان مسایل را درست تبیین نمی‌کنند. ما تاسف می خوریم که رئیس جمهور در تریبون عمومی مجلس سخنانی را بگوید که کاملا مغایر با متن قانون اساسی و قوانین عادی است”.

محمدجعفر منتظری اضافه کرده: “انتصاباتی در دولت وجود دارد که قانون برای آن شرایطی را وضع نکرده است، ما هرگز در آن عزل و نصب‌ها ورود پیدا نمی‌کنیم اما اگر قانون در مورد برخی مقامات و انتصاب در سمتی شرایط و ضوابطی را تعریف کرده است، باید مرجعی باشد تا در صورت تخلف از آن شرایط، به موضوع رسیدگی کند. طبق قانون آن مرجع دیوان عدالت اداری است. آقای رئیس جمهور اگر قانون را قبول ندارند که ما را با کسی که به قانون اعتنا ندارد، چه کار است؟ اما اگر قانون را قبول دارند که ضروری است قبول داشته باشند، ایشان سوگند یاد کرده‌اند و باید به سوگند خود وفادار بمانند”.

در این میان سایت الف، متعلق به احمد توکلی، در تحلیلی با اشاره به این‌که “آنچه اتفاق افتاد را نه تنها چندان «بد» و «سیاه» و «توطئه فتنه و انحراف» و غیره…[نبوده] بلکه مطلوبیت‌ها و نکات مثبتی” را نیز داشت، نوشته است: “کسانی هم که فکر می‌کرده‌اند مثلاً رئیس جمهور احمدی نژاد قرار است در این جلسه بر سیاقی حرکت کند که به تأکید مطلوب عدم اختلاف میان سران قوا احترام بگذارد و یا اینکه از سیاق گذشته خود دست بکشد، اشتباه می‌کردند. و لذا جلسه دیروز تنها یک «اقتضای طبیعت» بود”.

اما رسانه‌ها و افراد حامی احمدی‌نژاد نیز در این میان بیکار ننشسته‌اند. عبدالرضا داوری، رییس مرکز مطالعات کشور و مشاور وزیر کشور، با اشاره به این‌که حرکت احمدی‌نژاد “دفاع از حقوق ملت” بوده، درباره سخنان احمدی‌نژاد گفته است: “نکته مهم… در سخنان آقای احمدی‌نژاد این بود که ایشان اشاره کردند که برخی از نزدیکان و وابستگان قدرت چگونه از این مناسبات برای کارچاق‌کنی و صاف کردن مسیر خودشان استفاده می‌کنند. متنی که ایشان درباره مذاکرات آقای فاضل لاریجانی با آقای مرتضوی قرائت کردند، نشان داد که این ظرفیت متاسفانه در کشور ما وجود دارد. رییس جمهور وجود این آسیب‌ها را در نظام ما نشان دادند”.

وی همچنین در گفت‌وگویی مدعی شد که “آقای احمدی نژاد یک برگ از هزار برگی که درباره تخلفات افراد در اختیار دارد را منتشر کرد”.

سایت شبکه ایران نیز در این مدت تلاش کرده به حمایت از احمدی‌نژاد بپردازد و بیانیه‌ها و اطلاعیه‌های مختلفی از سوی مردم در نقاط مختلف کشور را با همین مضمون منتشر کند. این سایت همچنین در یادداشتی نوشت که “احمدی‌نژاد چاره‌ای جز شکستن سکوت خود نداشت” و ناچار شد “برگی از انبوه مناسبات پشت پرده را در معرض افکار عمومی” قرار دهد تا “به ملت نشان دهد که با وجود تمامی فشارها همچنان بر سوگند خود در دفاع از قانون اساسی و رأی ملت وفادار است”. شبکه ایران ادامه داده: “دکتر احمدی‌نژاد در اقدامی انقلابی با صراحت و صداقت خطاب به مردم و تاریخ سخن گفت تا بخش کوچکی از ریشه‌های دشمنی با جریان پیشرفت و عدالت را بیرون کشد و این اقدام رئیس جمهور ۱۵ بهمن ۹۱ را در تاریخ ایران ماندگار کرد. او تنها بخشی چند دقیقه‌ای و نرم از یک سند را رو کرد و به مردم نشان داد، هر چند که همچنان مهر سکوت بر لب دارد! احمدی‌نژاد حرف‌های زیاد دیگری هم برای تاریخ دارد”.

در همین حال عبدالوحید فیاضی، نماینده نور، اتفاق‌های رخ داده در مجلس را “فاجعه سیاسی” توصیف کرد که به دلیل “توهین به رییس‌جمهور” رخ داده: “باید بپرسیم از اتفاقات امروز مجلس چه کسانی سود می برند؟ این افراد کسانی نیستند جز افرادی از اصولگرایان و فتنه گران که به دنبال ناتمام گذاشتن دولت احمدی نژاد هستند… توهین های صورت گرفته به رئیس جمهور شرم آور بود”.

حبیب برومند، نماینده مجلس نیز به شبکه ایران گفت که دلیل استیضاح وزیر کار “عقده گشایی مخالفان دولت از احمدی نژاد” بوده و “علی رغم پیشقدم شدن رئیس جمهور برای افزایش تعامل دولت و مجلس، بار دیگر عده ای از نمایندگان که خود را نماینده تر از مابقی نمایندگان می دانند با علم کردن طرح استیضاح با هدف عقده گشایی های شخصی، در ایجاد اختلاف یپش‌قدم شدند. استیضاح شیخ الاسلام از سوی افرادی چون احمد توکلی پیگیری شد و این افراد نشان دادند حاضرند برای انتقام‌گیری‌های شخصی خود با دولت، منافع ملی و حتی وحدت کشور را به قربانگاه ببرند”.