تقاضای مرگ برای طعمه خوب

نویسنده
شیرین کریمی

» انتقاد آمریکا از دادگاه علی میرزایی حکمتی

یک شهروند ایرانی ـ آمریکایی که دبیر شورای نگهبان او را “طعمه خوب” توصیف کرده است، روز سه شنبه در حالی به اتهام جاسوسی محاکمه شد که ایالات متحده کلیه اتهامات علیه وی را “بی اساس و سیاسی” خوانده است. در دادگاه علی میرزایی حکمتی، دادستان برای او تقاضای مجازات مرگ کرد و قاضی دادگاه نیز “تیز هوشی” وزارت اطلاعات را ستود.

وزارت خارجه ایالات متحده دیروز از رد شدن درخواست دیپلمات های سوئیسی حاضر در تهران برای ملاقات با امیر میرزایی حکمتی توسط مقامات جمهوری اسلامی خبر داد. این شهروند ایرانی ـ– آمریکایی روز سه شنبه به جرم جاسوسی برای واشنگتن در تهران محاکمه شد و روز بعد مارک ارک تونر، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت ایالات متحده از طریق “گزارشهای مطبوعاتی” از آغاز محاکمه حکمتی در پشت “درهای بسته” آگاه شده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هفته گذشته با انتشار بیانیه ای از بازداشت “یک جاسوس سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده” خبر داده بود. این بیانیه فرد مزبور را یکی از “تحلیل گران اطلاعاتی” با سوابقی همچون فعالیت در “واحدهای اطلاعاتی ارتش آمریکا” و حضور در پایگاه نظامی این کشور در افغانستان و عراق، معرفی می کرد. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین ادعا کرده بود که به این جوان ۲۸ ساله ماموریت “اجرای سناریوی اطلاعاتی-ـعملیاتی پیچیده‌ای” محول شده بود.

بر اساس همین بیانیه بود که قاضی صلواتی روز سه شنبه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حاضر شد تا این شهروند ایرانی ـ– آمریکایی را محاکمه کند؛ دادگاهی که با خواندن کیفرخواست امیر حکتی توسط نماینده دادستان آغاز شد. او گزارش مدیرکل حقوقی قضایی “معاونت جاسوسی وزارت اطلاعات” را مورد استناد قرار داد تا بگوید بر اساس “بررسی دقیق” مشخص شده هدف اصلی وی این بوده که برای جمهوری اسلامی پرونده دست داشتن در “تروریسم” بسازد.

 

محرز بودن همکاری با “سیا”

این کیفرخواست بر اساس آنچه “ اقرار صریح و مقرون به واقع” متهم به ارتباط با “سازمان سیا” نامیده تصریح کرده که “انگیزه‌های همکاری با سیا محرز است.” این در حالی است که فعالین حقوق بشر می گویند بازجویان جمهوری اسلامی برای وادار کردن این جوان به اعتراف علیه خود ـ مانند موارد مشابه ـ شکنجه های روانی و جسمی شدیدی علیه وی اعمال کرده اند. بازجویان عموما در چنین شرایطی بر خلاف قانون حق ملاقات متهم با وکیل را از وی سلب و هر گونه تماس او با دنیای بیرون را قطع می کنند.

 

نقشه وزارت اطلاعات را به من دادند

پس از قرائت این کیفر خواست، امیر حکمتی در جایگاه متهم قرار گرفته و به قاضی صلواتی گفته است: “سال 2009 مصاحبه‌ای با سازمان جاسوسی آمریکا CIA داشتم؛ بعداز این مصاحبه به من زنگ زدند و گفتند که می‌خواهیم رزومه شما را ببینیم؛ بعد از ارائه رزومه و چند مصاحبه دیگر با من تماس گرفتند و من برای همکاری با DAE درنظر گرفته شدم.”

گفتنی است DAE  دایره مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده و وابسته به وزارت دادگستری این کشور است و مشخص نیست ارتباط آن با کسی که به جاسوسی برای CIA متهم شده است چیست. تحلیل گران می گویند ممکن است بازجویان قصد داشته اند وی را متهم به ارتباط با DI  اداره اطلاعات و آنالی در سازمان مرکزی اطلاعات ایالات متحده امریکا کنند اما تفاوت این دو را درک نکرده باشند.

امیر حکمتی در پاسخ به پرسش قاضی صلواتی، حقوق ماهانه دریافتی از ارتش آمریکا را مبلغ 2000 دلار عنوان کرده است.

پدر این جوان ۲۸ ساله هفته گذشته در گفتگو با خبرگزاری ها متذکر شده بود پسرش در گذشته به عنوان “مترجم زبان عربی” در نیروی دریایی ایالات متحده کار کرده است. گفتنی است ارتش ایالات متحده سالانه صد ها تن از شهروندان آشنا به زبان های خارجی را در پنتاگون استخدام می کند. عمده این مترجمان شهروندان کشورهای غیر آمریکایی هستند.

امیر حکمتی در اظهارات خود گفته است ماموران CIA  به وی نقشه وزارت اطلاعات را نشان داده و گفته بودندکه “از دبی با هواپیما به ایران بیایم و اطلاعاتی را که داده بودند به مأموران وزارت اطلاعات ایران تحویل دهم.”

کیفرخواست امیر حکمتی طوری تنظیم شده که وی به گونه ای به ارتباط با سازمان های دفاعی و امنیتی بریتانیا نیز متهم شود. از همین رو این شهروند ایرانی ـ–آمریکایی در دادگاه گفته ۵ ماه دوره آموزشی در شعبه آمریکایی BAE System داشته است؛ ارگانی که بزرگترین کمپانی دفاعی و امنیتی در بریتانیا با حدود سی و نه هزار کارمند است.

وی همچنین گفته پس از گذراندن دوره ها، ماموران اطلاعاتی ایالات متحده در هتلی درخواست خود را چنین مطرح کرده اند: “می‌خواهیم شما بروی در بگرام اطلاعات جمع کنی و سپس به ایران رفته و آنها را به وزارت اطلاعات بدهی و پول هم بگیری و وقتی برگشتی بیشتر توضیح می‌دهیم و مأموریت دیگری می‌سپاریم.”

در این جلسه، رئیس دادگاه از امیر حکمتی پرسیده است: “آیا در برنامه توجیهی افسران CIA شما را با عظمت و رده تشکیلاتی وزارت اطلاعات ایران آشنا نکرده بودند؟”

امیر حکمتی نیز گفته است: “اصلا انتظار نداشتم که دستگیر شوم.”

 

تقاضای اشد مجازات

گفتتنی است از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال 84 تاکنون تعداد زیادی از شهروندان ایرانی-ـ آمریکایی و یا امریکایی به جرم جاسوسی برای سیا، تلاش برای برپایی انقلاب مخملی و یا براندازی، توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده اندو سپس قوه قضائیه آن ها را محاکمه کرده است. رامین جهانبگلو، کیان تاج بخش، هاله اسفندیاری، مازیار بهاری و رکسانا صابری از این جمله هستند که دستگاه قضائی برای آنان ده ها سال حکم زندان صادر کرده است. همه این دستگیرشدگان هم زیر فشار های بازجویان سپاه یا وزارت اطلاعات “اعتراف به جاسوسی” کردند. گفتنی اینکه در سالیان اخیر خارجیانی که با اتهام سنگین جاسوسی بازداشت می شوند بعد از مدتی آزاد و برغم داشتن وثیقه های سنگین یک روز بعد از آزادی از ایران می روند.

 در اخرین مورد، سه کوهنورد آمریکایی که تابستان 88 در مرزهای غربی ایران توسط نیروهای سپاه بازداشت شده بودند بعد از گذراندن بیش از دو سال زندان، ایران را ترک کردند و به کشورشان بازگشتند؛ امری که نگرانی ها پیرامون وضعیت امیر میرزایی حکمتی را تشدید می کند. از همین رو ایالات متحده روز دوشنبه خواستار آزادی “بدون تاخیر” این شهروند ایرانی ـ-آمریکایی شد.

نگرانی ها روز سه شنبه از این نیز فراتر رفت؛ زمانی که نماینده دادستان در دادگاه از قاضی صلواتی تقاضای “اشد مجازات” برای این جوان 28 ساله کرد. در صورت تایید چنین مجازاتی، بر اساس قوانین جمهوری اسلامی این شهروند ایرانی ـ– امریکایی می بایست به دار آویخته شود.

 سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات متحده دیروز جمهوری اسلامی را متهم کرد که بارها در گذشته اتباع خارجی را “بی اساس به جاسوسی” متهم کرده و به دلایل سیاسی در زندان نگهداشته است.

 

“طعمه خوب”

در همین راستا می توان به اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان در تریبون نماز جمعه اشاره کرد. احمد جنتی شش روز پیش خطاب به دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی گفته بود که “طعمه خوبی” به دست آورده است. این روحانی افراطی همچنین گفته: “این فرد اطلاعات زیادی دارد که باید در بازجویی های اطلاعاتی، به آنها دست یافت.”

قاضی صلواتی هم در پایان جلسه دادگاه روز سه شنبه گفت: “برخود لازم می‌دانم که از زحمات و تیزهوشی‌های سربازان گمنام امام زمان به ویژه معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تشکر کنم.”