برنامه‌ریزی پنهان آمریکا برای حمله به ایران

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پاسخ تهدیدهای جمهوری اسلامی

یک روز پس از سخنان معاون اول احمدی نژاد درمورد بستن تنگه هرمز،بلندپایه ترین فرمانده نظامی ایالات متحده آمریکا از “ّبرنامه ریزی آرام و مخفیانه” ارتش این کشور برای حمله به ایران خبر داد و ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در خلیج فارس مستقر است نیز به جمهوری اسلامی هشدار داد که اجازه اختلال در تنگه هرمز را نمی دهد.

ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که مقام ارشد نیروهای مسلح این کشور است، گفت که ایالات متحده طرح هایی را در دست دارد که “در صورت لزوم و به محض صدور فرمان رئیس جمهور” به ایران حمله شود.

او به صراحت افزود که شخصا و به طور “آرام و پنهانی”، هدایت مجموعه برنامه ریزی ها و تدارکات برای این حمله نظامی را بر عهده گرفته است.

به گفته رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیروهای مسلح این کشور به “نقطه ای” رسیده اند که “در صورت لزوم، اقدام قهرآمیز علیه جمهوری اسلامی را انجام خواهند داد.”

ژنرال دمپسی که بیش از یک هفته است در افغانستان به سر می برد، این اظهارات هشدارآمیز را در گفت و گو با رسانه های آمریکایی در این کشور بیان کرده است.

او همچنین گفته که ایران “بازی خطرناکی” را آغاز کرده اما رهبران جمهوری اسلامی “نباید دچار محاسبه اشتباه” بشوند.

بلندپایه ترین فرمانده نیروهای نظامی آمریکا به رهبران جمهوری اسلامی هشدار داده که “این خطر را جدی بگیرند.”

ژنرال دمپسی در عین حال تصریح کرده که هر گونه اشتباه محاسبه جمهوری اسلامی در این مورد به معنای درگیر شدن در منازعه‌ای است که می‌تواند به تراژدی منطقه و جهان تبدیل شود.

اندکی پیش لئون پانه تا وزیر دفاع ایالات متحده نیز هشدار داده بود که این کشور برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای، “تمام گزینه ها را روی میز” دارد.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نقش هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا در جمع آوری اطلاعات درباره ایران، بدون اشاره مستقیمی به این مسئله گفت که “این بی خردی آمریکا است اگر درباره فعالیت های کشوری که ما را دشمن خود می داند، فعالیتی نداشته باشیم.”

 

افزایش تنش

مقامات نظامی جمهوری اسلامی در هفته های اخیر مدعی شدند که یک هواپیمای فوق مدرن جاسوسی و بدون سرنشین آمریکایی را با انجام عملیات الکترونیکی و با کمترین آسیب بر روی زمین نشانده اند و هم اکنون مشغول مهندسی معکوس آن هستند.

دولت آمریکا با تایید در اختیار داشتن این هواپیما توسط جمهوری اسلامی نقص فنی را دلیل بر زمین نشستن این هواپیما اعلام کرده است.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده نیز از تهران خواسته تا هواپیمای فوق را به آمریکا بازگرداند اما جمهوری اسلامی این درخواست را رد کرده است.

در دو ماه گذشته گزارش های زیادی درباره احتمال بالای حمله نظامی آمریکا، اسرائیل، بریتانیا و برخی کشورهای دیگر به ایران در رسانه های بین المللی منتشر شد. برخی مقامات این کشورها نیز با موضع گیری های خود، بر گمانه زنی ها در این زمینه افزودند.

ادامه غنی سازی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی علیرغم قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و گزارش آخر دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره جنبه های نظامی برنامه هسته ای ایران و ادعای آمریکا و عربستان درباره توطئه دولت جمهوری اسلامی برای انجام یک رشته عملیات تروریستی در خاک ایالات متحده، دو موضوعی بود که جنگ لفظی و تبلیغاتی میان دو کشور را به اوج خود رساند.

در برابر تهدیدات آمریکا و اسرائیل، رهبر جمهوری اسلامی و مقامات نظامی و سیاسی ایران هشدار دادند که به هرگونه حمله نظامی علیه خود واکنشی پشیمان کننده نشان خواهند داد.

آنها بخصوص اسرائیل را تهدید کردند که در صورت حمله به ایران، این کشور را نابود می کنند. مقامات آمریکایی همواره درباره حمله ناگهانی و یکجانبه اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران مشابه حمله به نیروگاه هسته ای اوسیراک عراق در سال 1980، ابراز نگرانی کرده اند. در آخرین اظهار نظر در این خصوص، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت هیچ تضمینی وجود ندارد که اسرائیل پیش از یک حمله نظامی به ایران، آمریکا را در جریان امور قرار دهد.

ژنرال دمپسی تصریح کرد که آمریکا به منظور اعتمادسازی با اسرائیل همکاری کرده و اطلاعات خود در مورد ایران را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

 

هشدار آمریکا درباره امنیت تنگه هرمز

همزمان با انتشار اظهارات این مقام بلندپایه ارتش ایالات متحده، سخنان جدیدی از لئون پانه‌تا وزیر دفاع آمریکا در مورد توانایی هسته‌ای ایران منتشر شده که در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی بی اس گفته است “ایران تا یک سال دیگر به توانایی ساخت بمب هسته‌ای دست پیدا خواهد کرد.”

پیش از این و در ماه نوامبر ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل‌ نیز سخنان مشابهی بر زبان رانده و در گفت‌وگو با سی ان ان گفته بود ایران احتمالا کمتر از یک سال دیگر به جایی خواهد رسید که دیگر نمی‌توان برنامه هسته‌ای آن را متوقف ساخت.

وزارت دفاع ایالات متحده سپس اعلام کرد که مقصود وزیر دفاع از این اظهارات این نبود که ایران تا یک سال دیگر بمب اتمی خواهد ساخت.

پنتاگون تصریح کرد که ‌ساخت بمب اتمی دشوار است و مقصود پانه‌تا این بود که این کار می‌تواند به سرعت صورت بگیرد نه اینکه حتما به سرعت صورت خواهد گرفت.

روز گذشته همچنین بی بی سی، متن پاسخ سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده مستقر در خلیج فارس را منتشر کرد که در واکنش به تهدید جمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز، گفته است آمریکا اجازه نخواهد داد رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز با اختلال روبه‌رو شود.

یک روز پیش از آن، محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد گفته بود در صورت تحریم خرید نفت ایران از سوی کشورهای جهان، ایران اجازه نخواهد داد که حتی یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور کند.

در بیانیه سخنگوی ناوگان پنجم دریایی آمریکا آمده است که “جریان آزاد جابه‌جایی کالا و خدمات از طریق تنگه هرمز برای رشد اقتصادی جهان و منطقه حیاتی است. هر کشوری که آزادی تردد در یک تنگه بین‌المللی را تهدید کند، به طور حتم جایی در جامعه بین‌الملل ندارد و هیچ گونه اختلالی در این زمینه تحمل نخواهد شد.”

در این بیانیه همچنین گفته شده که نیروی دریایی آمریکا نیرویی “انعطاف‌پذیر با توانی بالاست که متعهد به برقراری امنیت و ثبات در منطقه است و برای اطمینان از آزادی رفت‌وآمد، همواره آماده برخورد با اقدامات بدخواهانه است.”

ارتش ایالات متحده آمریکا سال هاست که ناوگان پنجم نیروی دریایی خود را در خلیج فارس مستقر و هدف از این اقدام را تامین امنیت گذرگاه اصلی نفت جهان و کشورهای عربی در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی عنوان کرده است.

مسئولان جمهوری اسلامی در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق به کشورهای دیگر هشدار داده بودند که در صورت حمایت از صدام حسین، ایران تنگه هرمز را بر روی کشورهای جهان می بندد. اما به دنبال حضور نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا در خلیج فارس و باز کردن یک راهروی آبی بین این خلیج و دریای عمان از مسیر تنگه هرمز، جمهوری اسلامی تهدید خود را عملی نکرد.