برنامه دولت برای تعطیلی سه روزه عید فطر

نویسنده

fetr.jpg

وحید ثابتیان

با نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان، هیات دولت اعلام کرده است برای “تعطیلات عیدفطر” برنامه هایی دارد که حداکثرتا هفته آینده اعلام خواهد شد. به گفته فرشیدی، وزیرآموزش وپرورش تعطیلات عیدفطرسه روزه خواهد بود.

البته دبیرهیات دولت اعلام کرده هنوز تصمیمی درباره تعطیلات عید فطرگرفته نشده است و بستگی به این دارد که عید فطر جمعه باشد یا شنبه. دربسیاری از تقویم ها روز شنبه به عنوان عیدفطر تعیین شده اما این احتمال نیزوجود دارد که روز جمعه هلال ماه، رویت شود.

دوست علی، دبیرهیات دولت گفته است: “ان‌شاءالله حداکثر تا هفته‌ی آینده تصمیم خود را در این زمینه اعلام می‌کنیم. ما تعطیلات عید فطر را زودتر از فرارسیدن عید اعلام می‌کنیم تا مردم بتوانند برای استفاده بهتر از آن برنامه‌ریزی کنند.”

ازسوی دیگر تعطیلی چهارشنبه این هفته که مصادف با بیست ویکم ماه رمضان است درحالی فرا می رسد که احتمال می رود پنج شنبه نیزتعطیل باشد. دبیرهیات دولت به صورت تلویحی ازتعطیلی این روزسخن گفته است. به گفته وی خیلی ازادارات روزپنج شنبه تعطیل هستند ومدارس نیزمطابق زمان بندی مشخص شده درماه رمضان فعالیت می کنند.

افزایش تعطیلات عیدفطر که انتظار می رود سه روزه باشد، بعد ازآن صورت می گیرد که طی سال گذشته شورای اجتماعی نامه ای درخصوص بازنگری در تعطیلات برای رییس جمهوری فرستاد. موضوعی که تغییربرخی تعطیلات را وارد مرحله جدی تری کرد.

دو سال پیش ازآن، بحث بر سر کم کردن تعداد روزهای تعطیل رسمی در ایران در مجلس واکنشهایی را برانگیخت. درحالیکه شماری از نمایندگان مجلس پیشنهاد حذف پنج روز از روزهای تعطیل از جمله روزهای تولد دوتن از امامان شیعه را کرده بودند، برخی دیگر اعتقاد داشتند به جای این کار باید تعطیلات نوروزی کاهش یابد. برخی معتقدند محافظه کاران با استفاده از این واقعیت که تعطیلات درایران نسبت به کشورهای دیگر بسیار زیادتر است، تلاش می کنند بنا بر تمایلی دیرین از تعداد روزهای تعطیل نوروزباستانی، به عنوان قدیمی ترین عید ایرانیان، بکاهند و اندک اندک اعیاد مذهبی را جایگزین نوروز کنند.

ترکیب شورای اجتماعی کشور، پس ازروی کار آمدن محمود احمدی نژاد، چهره محافظه کاری به خود گرفته است. دراین شورا که ریاست آن بر عهده پورمحمدی، وزیر کشور است، برخی ازوزرای کابینه چون وزیر بهداشت، فرهنگ وارشاد اسلامی، اطلاعات، آموزش وپرورش، رفاه وتامین اجتماعی، کارواموراجتماعی، فرمانده نیروی انتظامی، فرمانده بسیج، استاندار تهران، رییس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور، معاون سازمان صدا وسیما، رییس سازمان زندان ها واقدامات تامینی و تربیتی کشور، سردار ذولقدر وچندین تن ازمسئولین وزارت کشور عضویت دارند.

کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درتابستان سال 84، بررسی پیش نویس طرح کاهش تعطیلات رسمی، حذف 5 روز از تعطیلات رسمی ایران را به تصویب رساند. به موجب این طرح قرار بود، 12 فروردین، 15 خرداد، شهادت امام صادق، ولادت حضرت علی و روز شهادت امام رضا طی این طرح از فهرست تعطیلات سالیانه کشور حذف شود و بجای آن تعطیلی عید فطر به دو روز افزایش یابد. محمدعلی مقنیان مخبر کمیسیون اجتماعی مجلس همان زمان گفت افزایش تعطیلی عید فطر به علت مشکلاتی است که درمناطق سنی نشین بوجود می آید.

مجموع روزهای تعطیل در ایران با احتساب 24 روز تعطیلی سالیانه و تعطیلات روزهای پنجشنبه و جمعه و مرخصی 30 روزه استحقاقی برای کارمندان 158 روز است که بیشترین تعداد روزهای تعطیل بین کشورهای جهان به شمار می رود. به این ترتیب هرخانواده ایرانی بطور متوسط سالانه 208 ساعت کار و تولید می کند که معادل 2 هفته کار مفید یک خانواده اروپایی با احتساب دو فرد شاغل در یک خانواده است.