انتخاب جانشین احمدی نژاد، مهم تر از همه

نویسنده

» گزارشی از اوپینیونه از چند انتخابات مهم در سال ۲۰۱۳

پاملا سکیرو

سال ۲۰۱۳ سال رقابت های بزرگ سیاسی در اروپا است اما در کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی نیز رقابت های انتخاباتی در پیش است. 22 ژانویه در اسرائیل انتخابات کنست، تنها پارلمان این کشور، برگزار می شود. در ماه ژوئن چند انتخابات مهم دیگر برگزار می شود:  مردم ایران باید جانشین احمدی نژاد را انتخاب کنند و یک هفته بعد مردم تونس رئیس جمهور جدید را بعد از دوران بن علی، و اعضای پارلمان جدید را انتخاب خواهند کرد. زمان انتخاب 128 نماینده پارلمان لبنان و مجلس جدید پاکستان هنوز مشخص نشده است. این ها رقابت های سیاسی مهمی هستند که در سرنوشت کشورهای دچار نقش بسزایی دارند.

مهم ترین رقایت در ایران اتفاق می افتد، جایی که 46 میلیون شهروند ایرانی به صندوق های رای فراخوانده شده اند تا رئیس جمهور جدید را انتخاب کنند. همه می پرسند چه کسی جانشین احمدی نژاد خواهد شد. یا به عبارت بهتر وارث احمدی نژاد چه کسی خواهد بود. آیا یک نام بالاتر از نام های دیگر قرار می گیرد:اسفندیار رحیم مشایی.

احمدی نژاد، در جریان یک سخنرانی که دو هفته قبل از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، مشائی را تلویحا جانشین خود خواند. طبق قوانین ایران، احمدی نژاد نمی تواند بیش از دوبار انتخاب شود به همین دلیل برای اینکه جایش در عرصه سیاست ایران خالی نماند وقت را برای جایگزین کردن مشایی به جای خود تلف نکرد. مرد شماره یک رئیس جمهور و چهره جنجالی سیاست ایران که از دید رهبر، علی خامنه ای، عقایدش مغایر با اصول انقلاب اسلامی است، به نظر می رسد جانشین خوبی برای استادش باشد. او در ماه نوامبر در کرمانشاه سخنرانی پر شوری در مدح احمدی نژاد کرد و گفت که وی یک دولتمرد بزرگ است که تاریخ معاصر ایران را از نو نوشته است. وی در این سخنرانی هیچ اشاره ای به آیت الله علی خامنه ای نکرد .

 کاندیداتوری رحیم مشایی هنوز قطعی نشده است. کاندیداها بدون گذشتن از فیلتر شورای نگهبان نمی توانند وارد عرصه انتخابات شوند. شورای نگهبان می تواند این افراد را رد صلاحت کند. قانون جدید مجلس برای انتخابات هنوز به تصویب نرسیده و قرار است اصلاح شود.   

در میان اسامی نامزدها می شود به علی لاریجانی رییس فعلی مجلس و محسن رضائی اشاره کرد که بیش از یک دهه رئیس سپاه پاسداران بود. اسامی دیگری هم در فهرست محافظه کاران وجود دارند: محمد باقر قالیباف، شهردار کنونی تهران، سعید جلیلی، رئیس هیات ایران در مذاکرات اتمی. در فهرست کاندیداهای  احتمالی جایی برای اصلاح طلبان وجود ندارد. تنها نامی که مطرح است، محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین  است. کاندیداها باید بین 6 تا 10 مارس از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شوند. تبلیغات  انتخاباتی یک ماه طول می کشد.

مخالفین باید بین شرکت در انتخابات یا تحریم آن انتخاب کنند؛ مقامات ایرانی از هم اکنون غرب را به “تلاش برای  تاثیرگذاری  بر روی  انتخابات از طریق فشار های اقتصادی” متهم کرده اند. دستکم این اظهارنظر رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه  است.

 اما تهدید بزرگ تر در داخل کشور است: از روحانیون محافظه کار نزدیک به علی خامنه ای گرفته تا راست های  تندرو وابسته به رئیس جمهور فعلی. اما در میان این دو گروه یک نفر هست که فشار اصلی را وارد می کند. آیت الله علی خامنه ای، که کنترل سیستم سیاسی کشور را به دست دارد. نتیجه انتخابات در ماه آخر تعیین می شود اما تاریخ سیاسی اخیر ایران نشان داده است که همیشه باید منتظر اتفاقات غافلگیر کننده بود.

اوپینیونه، 3 ژانویه