ایران و سوریه بزرگ ترین تهدید برای صلح

نویسنده

» وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با لوموند

کریستف شاتلو

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، در مصاحبه ای با لوموند به سؤالاتی درخصوص وضعیت خاورمیانه و شرایطی که ایران و سوریه برای این منطقه رقم زده اند پاسخ داده است. این مصاحبه را می خوانید.

 

ارزیابی شما از اقدامات خارجی فرانسه چیست؟

ارزیابی من از بیلان سیاست خارجی مان در مجموع مثبت است. براساس تعهدات مان، به لحاظ نظامی از افغانستان خارج شدیم تا یک همکاری غیرنظامی با این کشور برقرار کنیم. به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک دولت غیرعضو ناظر در سازمان ملل نیز یک پیشرفت محسوب می شود.

 

آیا فرانسه در مورد سوریه از یک موضع محتاطانه برخوردار نبوده؟

تراژدی سوریه، اگر ادامه یابد، یکی از بدترین فجایع بشری و سیاسی این قرن خواهد بود. تعداد کشته شدگان، زخمی ها، آواره شدگان، و پناهندگان در سوریه و کشورهای همسایه آن به صدها هزار نفر می رسد. اگر درگیری ها خاتمه نیابد، این کشور از هم خواهد پاشید و فرقه های تندروی هر دو اردوگاه به ایجاد بی ثباتی در تمامی بخش های این کشور دامن خواهند زد. حکومت سوریه به همراه معضل اتمی ایران، که البته با یکدیگر نیز مرتبط اند، بزرگ ترین تهدید فعلی برای صلح جهانی محسوب می شوند.  

 

به نظر شما میزان مشارکت و همکاری حکومت ایران در کنار حکومت سوریه چقدر است؟

بسیار قابل توجه. که البته رابطه ای نیز میان معضل اتمی ایران و درگیری های سوریه وجود دارد. اگر جامعه بین المللی نتواند جنبشی را که در آن نیروهای اسد به شدت تحت حمایت و مراقبت سران جمهوری اسلامی اند، متوقف کند، ما چطور می توانیم اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح اتمی تجهیز نخواهد شد؟

 

شما فکر می کنید ایران چه زمانی به سلاح اتمی دست خواهد یافت؟

مطمئناً قبل از انتخابات ماه ژوئن نخواهد بود. ما به شدت مخالف تکثیر اتمی هستیم. اگر ایران به سلاح اتمی دست یابد، بقیه کشورهای این منطقه نیز همین رویه را ادامه خواهند داد. ایران به خوبی می تواند از یک برنامه هسته ای صلح آمیز برخوردار باشد، ولی نه اینکه به بمب اتمی دست یابد. برای جلوگیری از این مسأله باید مذاکره یا تحریم کرد.

 

و در صورت شکست؟

تمامی گزینه ها روی میز است، ولی گزینه مورد نظر این است که در مذاکرات به موفقیت برسیم.

منبع: لوموند، ۱۳ می