عاملان انتحاری پیش از حمله به کربلا کشته شدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ۲۴ میلیون زائر در مراسم اربعین

منابع خبری در ایران و عراق گزارش کرده‌اند پنج عامل انتحاری که به گفته آنها قصد حمله به زائران کربلا را داشته‌اند، توسط نیروهای حزب‌الله کشته شده‌اند. برای شرکت در مراسم اربعین امسال میلیون‌ها نفر از سراسر جهان به شهر کربلا در عراق رفته‌اند.

 روز چهارشنبه خبرگزاری ایسنا به نقل از منابع امنیتی عراق گزارش کرده که “گردان‌های حزب‌الله” این کشور در جریان یک درگیری پنج عامل انتحاری را پیش از حمله به زائران کربلا “ به هلاکت رسانده‌اند. بر اساس گزارش‌ها این درگیری بیش از یک ساعت ادامه داشته و حرکت زائران نیز بدون هیچ گونه مشکلی انجام شده است.

 در روزهای گذشته منابع عراق از خنثی کردن چندین سوءقصد مشابه دیگر خبر داده بودند.

 در میان ادعاها در مورد تعداد زایران امسال کربلا در مراسم اربعین رقم ۲۵ میلیون هم ذکر شده که به نظر اغراق می رسد. محمد سالم غبان، وزیر کشور عراق گفته است بیش از دو میلیون و پانصد هزار از این زائران خارجی هستند و ۸۰ درصد آنها از ایران آمده‌اند.

 رسانه‌ها و مقامات ایران می‌گویند امسال حدود دو میلیون زائیر به کربلا رفته است.

 به گزراش خبرگزاری ایرنا برای پوشش مراسم اربعین بیش از ۴۰۰ خبرنگار و تصویر بردار از رسانه‌های مختلف جهان وارد کربلا شده‌اند.

 اربعین، چهلیمن روز کشته شدن امام حسین، امام سوم شیعیان است. سالانه هزاران زائر شیعه از ایران به محل دفن او در کربلا می‌روند.

 امسال به رغم اینکه وزیر کشور گفته بود زائران بدون روادید برای مراسم اربعین راهی عراق نشوید، اما مقامات عراقی می‌گویند تعداد زیادی از ایرانیانی را که قصد ورود غیر قانونی به عراق داشته‌اند را بازداشت کرده‌اند. وزارت کشور عراق هم پیشتر گفته بود شماری از زائران ایرانی با شکستن حصارهای مرزی و درگیر شدن با نیروهای مرزبانی این کشور از مرز مهران-زرباطیه وارد عراق شده‌اند.

 نیروهای انتظامی پیشتر گفته بود برای تامین امنیت مرزها نیروهای یگان ویژهبه این مناطق اعزام کرده است.

 امنیت مراسم اربعین به عهده نیروهای “حزب‌الله عراق” و شبه نظامیان شیعه نزدیک به ایران سپرده شده بود.

 گزارش‌ها از عراق حاکیست که تا کنون هیچ‌گونه حمله انتحاری در مراسم اربعین روی نداده و زائران در امنیت به ادای مناسک دینی خود پرداخته‌اند. بر اساس این گزارش‌ها زائران به دلیل ازدحام جمعیت در خیابان‌ها، مساجد، مدارس و مکان‌های عمومی مستقر شده‌اند.

 عراق یکی از نا امن‌ترین کشورهای جهان است. تنها در ماه گذشته ۸۸۸ نفر در نتیجه درگیری‌های نظامی در این کشور جان خود را از دست داده ۱۲۳۷ نفر نیز زخمی شده‌اند. بیشترین تعداد مربوط به بغداد پایتخت این کشور است.

 فرمانده مرزبانی ناجا گفته است مرزها آماده ورود زائران به کشور است اما “برای جلوگیری از ازدحام” توصیه کرده که بازگشت خود را به‌ روزهای شنبه و یکشنبه نیز موکول کنند.

به گمان ناظران مستقل هم تعداد کثیر شرکت کننده در مراسم اربعین امسال فرصتی برای قدرت نمایی شیعیان و به ویژه ایرانیان در مقابل جهانیان خواهد بود و برگی و در رقابت با مناسک حج که سلطنت سعودی همواره به برگزاری آن با میلیاردها دلار درآمد مفتخر و مباهی است.

با این حال زمزمه های از مخالفت با تبلیغات هم به گوش می رسد، جز موج های وسیعی در شبکه های اجتماعی که معمولا شیعیان به راه انداختند و با تبلیغات حکومتی ایران در مورد این لشکرکشی مخالفت کردند، بخشی هم صدای خود را بلندتر به گوش ها رساندند.

 صادق زیبا کلام استاد دانشگاه در آخرین روز قبل از تعطیلات رسمی اربعین در مقاله ای از حکومت و مسوولان تبیلیغاتی اش خواست که از “ایرانیزه کردن مراسمی دینی” خودداری کنند.

در این مقاله که در روزنامه قانون چاپ شد نویسنده ابتدا به شعارهایی اشاره کرده که این روز ها مدام از صدا و سیما جمهوری اسلامی پخش می شود مانند 

“عاشورا هویت ملی ماست”، “عاشورا با ایرانیت عجین شده”، “دنیا امروزکربلا وعاشورا را با ایران وایرانیت می‌شناسد”، “این افتخار ایران و ایرانیان بوده که در طول تاریخ نگذاشتند پرچم کربلا و عاشورا برزمین بماند” و “ایران وایرانیان احیا گراسلام راستین درهیبت تشیع بوده‌اند”.

به نوشته او این‌ها و گزاره‌های مشابه آن‌ها با مضمون ایجاد نوعی هویت ملی ایرانی برای محرم و عاشورا چند سالی است که در ایران به‌راه افتاده و به‌نظر می‌رسد هر سال هم منظما ابعاد آن دارد گسترده‌تر می‌شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که نمی‌دانم اصرار برایرانی نشان دادن و ایرانی کردن محرم و عاشورا و پیوند زدن آن با تشیع چقدر از نظر تاریخی درست است نوشته: از منظرافزایش اختلاف میان شیعه و سنی هم عمل درستی نیست. مشکل “ایرانیزه” کردن محرم و عاشورا به کنار، چند سالی است که شاهد به‌راه افتادن سنت رفتن پیاده به کربلا در اربعین شده‌ایم. سنتی که صداوسیما هم اصرارو تبلیغات زیادی برای آن به‌راه انداخته‌اند وتلاش می‌شود تا هرچه بیشتر بر تعداد زوار اربعین افزوده شود.

مقاله قانون در نهایت به این جا رسیده که: شاید برخی از ایرانیان امسال بدشان هم نیاید که به سعودی‌ها نشان دهند که ببینید چندین برابر جمعیت حج در کربلا راهپیمایان حسینی آمده‌اند اما نه جرثقیل برسرکسی سقوط می‌کند، نه خون از بینی کسی می‌آید و نه حتی یک نفربه‌واسطه سوء مدیریت و بی‌کفایتی مسئولان وبرنامه ریزان زیر دست و پا می‌رود.(لینک)