تکذیب مصاحبه همسر آیت الله
تحت فشارهای امنیتی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» افزایش فشارها بر خانواده مهدی خزعلی

همسر مهدی خزعلی از سوی شعبه ۶ دادسرای ویژه اوین به “اقدام علیه امنیت ملی و اجتماع و تبانی علیه نظام” متهم شد.

از فاطمه موسوی بجنوردی که روز گذشته پس از دریافت احضاریه در دادسرا حضور یافته بود قرار التزام (تعهد برای حضور در احضارهای بعدی) گرفته شده است.

همزمان یکی از نزدیکان آقای خزعلی درمصاحبه با “روز” خبر از احضار و بازجویی های محمد حسین خزعلی، برادر آقای خزعلی و همچنین همسر و دختر او داد و گفت محمدحسین خزعلی پس از احضار و بازجویی، برای تکذیب مصاحبه مادرش با “روز” تحت فشار قرار گرفته است.

طاهره کلباسی، همسر آیت الله خزعلی پیش تر در مصاحبه با “روز” خواستار شکستن اعتصاب غذای مهدی خزعلی شده و گفته بود که “مهدی خوش فکر، پخته و فهمیده است و با آگاهی دنبال کارهای خودش رفته و احتیاجی ندارد من چیزی یاد او بدهم”.

خانم کلباسی با تکذیب سخنان منتشر شده از سوی آیت الله خزعلی درباره مهدی خزعلی در هفته های گذشته گفته بود که “اینها عمدا الان منتشر کرده اند. تازگی ها حاج اقا هیچ گونه مصاحبه ای نکردند. هیچ کاری نکرده اند. مال قبلا بوده. این حرف ها مال قبل از زندان و دو سال پیش بوده. مال الان اصلا نیست”.

او در عین حال گفته بود که آیت الله خزعلی برخلاف دفعات قبل، این بار پی گیر پرونده و ضعیت فرزندش نیست. (فایل صوتی این مصاحبه موجود است.)

روزنامه کیهان اما در واکنش به این مصاحبه، به نقل از محمدحسین خزعلی، فرزند دیگر آیت الله خزعلی مدعی شد که “محمدحسین خزعلی فرزند آیت الله خزعلی درباره تماس همکار فراری نشریات زنجیره ای گفت: چند روز پیش یک خانمی [فرشته-ق] با منزل حاج آقا تماس می گیرند و مادر بنده به گمان اینکه این خانم واسطه مهدی است با وی گفتگو می کند چرا که حاج خانم جواب تلفن مهدی را نمی دهد و در این مدت چند نفر را واسطه کرده است. در این گفتگوی تلفنی مادر بنده با قاطعیت پاسخ سؤال های این خانم را می دهد، این خانمی که بعدها مشخص شد خبرنگار یکی از رسانه های اپوزیسیون است برخی از قسمت های مصاحبه را حذف و یا تحریف کرده است”.

اکنون یکی از نزدیکان آقای خزعلی در مصاحبه با “روز” می گوید: محمد حسین را به اتفاق همسر و دختر مهدی احضار کرده و او را برای تکذیب مصاحبه مادرش تحت فشار قرار داده بودند. آنچه در کیهان منتشر شد نتیجه همین فشارها بود.

مهدی خزعلی، وبلاگ نویس منتقد، فرزند آیت الله خزعلی، از اعضای مجلس خبرگان رهبری است. او نهم آبان ماه برای ششمین بار طی سه سال گذشته بازداشت شد. براساس گزارشی که وب سایت کلمه منتشر کرده بود نیروهای امنیتی با یورش به “سرای اهل قلم” خزعلی را به اتفاق ۷۰ نفر دیگر از حاضران در این محل بازداشت کرده بودند. به گفته خانواده آقای خزعلی، همه بازداشت شدگان آزاد شده اند اما او همچنان در بازداشت به سر می برد.

مهدی خزعلی، مدیر انتشارات حیان و بنیانگذار انتشارات اباصالح است. او پیش از بازداشت اعلام کرده بود که در صورت بازداشت دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد. او پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زد و با اینکه اعتصاب غذایش پس از انتقال به بند ۳۵۰ زندان اوین به پایان رسیده بود اما به گفته خانواده‌اش پس از انتقال به بند ۲۰۹ مجددا دست به اعتصاب غذا زده است.

 

افزایش فشارها بر خانواده

مهدی خزعلی در حال حاضر در بند ۲۰۹ زندان اوین به همراه یک فرد متهم به قاچاق مواد مخدر در یک سلول نگهداری می شود. او به گفته نزدیکانش از ۱۵ روز پیش در اعتراض به انتقال مجدد به بند امنیتی دست به اعتصاب غذا زده است. اما اعضای خانواده او هم طی هفته ها و روزهای گذشته بارها احضار و تحت بازجویی قرار گرفته اند.

یکی از نزدیکان اقای خزعلی در مصاحبه با “روز” توضیح میدهد: ابتدا سه احضاریه توسط ماموران وزارت اطلاعات به دست ما رسید که براساس این احضاریه ها محمد حسین خزعلی و همسر و دختر مهدی خزعلی می بایست تا سه روز بعد به شعبه ۶ دادسرای شهید مقدس اوین مراجعه می‌کردند. سه روز بعد که رفتند محمد حسین زود‌تر رسیده بود و فردی که جلو در بوده تا اسم او را شنیده گفته شما باید سه نفر باشید. او هم می‌گوید بقیه در راه هستند. محمد حسین به شعبه ۶ می‌رود و بازپرس می‌گوید که ما شما را احضار نکرده‌ایم. اما مسئول دفتر بازپرس می‌گوید چرا ما احضار کرده‌ایم و‌‌ همان موقع بازجوی مهدی خزعلی، محمد حسین را به نمازخانه داسرا می‌برد و‌‌ همان جا تحت بازجویی قرار می‌دهد. بیشتر بازجویی‌ها درباره فراخوان ۱۳ آبان بوده. اما به محمد حسین می گویند اگر یک بار دیگر، کارها و پرونده مهدی را پی گیری کنی بازداشت ات خواهیم کرد. بعد هم او را مجبور میکنند مصاحبه مادرش با سایت “روز” را در کیهان تکذیب کند.

او در ادامه می افزاید: از همسر و دختر مهدی خزعلی هم در همان نمازخانه و توسط بازجوی مهدی خزعلی بازجویی صورت می گیرد. از آنها هم بیشتر درباره نحوه پی گیری هایشان در مورد پرونده مهدی خزعلی سئوال می شود. ده روز پیش دوباره احضاریه ای برای دختر مهدی آمد اما خوشبختانه برای او قرار منع تعقیب صادر شد. ولی پرونده همسر مهدی و همچنین محمدحسین باز است. محمدصالح، فرزند دیگر مهدی خزعلی هم از سوی بازجوی پدرش تهدید شده است که در صورت انجام مصاحبه در خصوص وضعیت پدر یا برخوردهای صورت گرفته با خانواده اش، احضار و بازداشت خواهد شد.

روز یکشنبه همسر مهدی خزعلی بار دیگر به دادسرای ویژه اوین احضار شده بود. یکی از نزدیکان خانواده او می گوید: مسئول دفتر بازپرس از همسر مهدی قرار التزام گرفت؛ یعنی همسر مهدی متعهد شد که هر موقع احضار شد حضور یابد. او را به “اقدام علیه امنیت ملی و اجتماع و تبانی علیه نام” متهم کرده اند. بهانه شان هم امضای فراخوان ۱۳ آبان بوده.

در فراخوان ۱۳ آبان که در وبلاگ مهدی خزعلی منتشر شد، امضاکنندگان اعلام کرده بودند با لباس سبز در راهپیمایی ۱۳ آبان شرکت خواهند کرد و پیام آور صلح خواهند شد.

آنها نسبت به سایه انداختن جنگ و حصر اقتصادی از یکسو و سومدیریت از سوی دیگر هشدار داده بودند.