سرنوشت نامعلوم علیرضا عسگری

نویسنده
شیرین کریمی

» در ایران بازداشت و مشغول جهاد بوده است

شش سال پس از ناپدید شدن یک مقام سابق نظامی جمهوری اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی خبر از زندانی شدن وی در ایران، پیش از سفر به ترکیه داده و آن را یک “جهاد” توصیف کرده است. وی گفته است کسانی هم که از پناهندگی علیرضا عسگری سخن به میان می آورند “عاقبت به خیر” نشدند.

“اصلا انصاف نیست.” این گلایه فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از نحوه پیگیری پرونده علیرضا عسگری است. او در جریان سخنرانی به مناسبت ششمین سالگرد ناپدید شدن علیرضا عسگری گفته است: “این رژیم یک پرونده دروغین( ربایش رون آراد) را بیست و چند سال مدام پیگیری می‌کند و ما یک پرونده واقعی (وضعیت علیرضا عسگری) را پیگیری نمی‌کنیم که اصلا انصاف نیست. جمهوری اسلامی باید از این مستمسک، بیشتر علیه دشمنان استفاده می‌کرد.”

 

ناپدید شدن اسرار آمیز

ناپدید شدن علیرضا عسگری یکی از رمزآلود ترین اتفاقات چند سال اخیر است. علیرضا عسگری سردار بازنشسته سپاه و معاون وزیردفاع در دولت محمد خاتمی بود. وی آذر سال 1385 پس از سفری به ترکیه ناپدید شد. در آن زمان گفته می شد وی به غرب پناهنده شده و به همکاری با سرویس های اطلاعاتی غربی و اسرائیل پرداخته است. اما رسانه های جمهوری اسلامی این اخبار را تکذیب کردند.

عسگری پس از پرواز دمشق به استانبول ناپدید شد. در آن زمان الشرق الاوسط گزارش داده بود که عسگری در ترکیه قصد دیدار با یک دلال اروپایی اسلحه را داشته‌است. در حالیکه زیبا احمدی، همسر علیرضا عسگری، ضمن تکذیب پناهندگی وی اعلام کرد که همسرش به خاطر تجارت روغن زیتون به سوریه رفته بود. همان موقع روزنامه نیویورک پست گزارش داد که دو فرد دیگر اتاقی را در “هتل سیلان ترکیه” به مدت سه شب برای او رزرو کرده بودند ولی عسگری پس از رسیدن به ترکیه به هتل ارزان قیمت “گیلان” رفته بود.

 

برخی نیت شوم داشتند

 علی رغم اینکه به نظر می رسید عسگری اطلاعات بسیار محرمانه ای از مسائل نظامی جمهوری اسلامی داشته باشد، مقامات مسئول جمهوری اسلامی آنچنان که باید پیگیر پرونده وی نشدند، حال آنکه بیش از سه دهه است که پیگیر پرونده دیپلمات های ربوده شده خود در لبنان در دهه 1980 هستند. اینک اسماعیل احمدی مقدم حرف هایی زده است که بر ابهامات این پرونده می افزاید: “علیرضا عسگری یک روز قبل از سفر به سوریه به دفتر من آمد و خیلی خوشحال بود. او گفت شاید دیگر همدیگر را نبینیم. من آمده ام اینجا تا حرف‌هایی را به شما بزنم که بعدا آن را پیگیری کنید. علیرضا عسگری به یک مناسبتی به همراه فردی با یک گروه سیاسی نشستی داشت و وقتی نزد من آمد، گفت این افراد نیت شومی دارند که باید بعدا آن را به دیگران منتقل کنیم.”

فرمانده نیروی انتظامی نه گفته است که عسگری به چه افرادی اشاره کرده و نه به جزئیات “نیت شوم” آنان اشاره کرده، در عوض این پرسش را مطرح کرده است که “حال کسی که یک روز قبل از سفر بیاید و اطلاعات دقیقی از خیانت یک گروه بدهد چه طور می‌تواند پناهنده شود؟ این ظلم است که می‌گویند او پناهنده شده و خداوند از آدمی که این کار را کرد، نگذرد. البته آن فرد عاقبت به خیر هم نشد.”

سردار احمدی مقدم توضیح نداده است آن “فرد” چه کسی است و همچنین اشاره ای نکرده است که منظورش از “عاقبت به خیر” نشدن وی چیست.

در ۸ مارس ۲۰۰۷ روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که عسگری به صورت داوطلبانه اطلاعاتی را درباره حزب الله لبنان و ارتباط این سازمان با جمهوری اسلامی دراختیار سازمان‌های جاسوسی غربی قرار داده‌است.

همچنین روزنامه هاآرتص چاپ اسرائیل هم ادعا کرد که عسگری به آمریکا پناهنده شده‌است. پس از آن الشرق الاوسط چاپ لندن به نقل از یک منبع بلند پایه ایرانی این خبر را تایید کرد هر چند نام این مقام جمهوری اسلامی را افشا نکرد.

یک تحلیل گر اسرائیلی هم مدعی شد که عسگری پیش از ناپدید شدن ترتیب خروج همسر و 5 فرزندش از ایران را داده بود.

روزنامه ملیت چاپ ترکیه نیز در آن زمان به نقل از منابع اطلاعاتی این کشور نوشت که عسگری با مواضع ضد آمریکایی دولت احمدی نژاد مخالف بوده است.

 

عسگری در ایران زندانی بوده است

حالا پس از شش سال، احمدی مقدم پرده از رازی دیگر نیز برداشته؛اینکه عسگری اساسا پیش از آنکه از کشور خارج شود توسط نهاد های امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر شده و ۱۸ ماه در بازداشت بوده است. احمدی مقدم نگفته دلیل بازداشت وی چه بوده، اما وی که عسگری را به نام کوچک خطاب می کند، گفته است: “در زمان بازداشت عسگری نزد آقای ناطق نوری بازرسی ویژه مقام معظم رهبری رفتم. در آن زمان حدود 15 ماه از بازداشت علیرضا می‌گذشت و من گفتم انصاف نیست او این مدت در بازداشت باشد زیرا قرار مجرمیت صادر نشده بود که ایشان گفت من خودم پیگیر ماجرا هستم.”

وی به نقل از ناطق نوری – مشاور کنونی آیت الله خامنه ای و رئیس مجلس پنجم- افزوده است: “این همه آدم خیانت کردند و راست راست می‌گردند، حالا این حاج رضا که هزاران خدمت کرده اگر فرضا خطایی هم کرده باشد، نباید خدماتش نادیده گرفته شود.”

روزنامه تایمز لندن پیشتر ادعا کرده بود که علیرضا عسگری از سال 2003 برای ایالات متحده جاسوسی می کرده است.

احمدی مقدم برای بیان نزدیکی خود با عسگری گفته است: “در یک ماه گذشته دو بار خواب علیرضا عسگری را دیده‌ام که با لباس نظامی آزاد شده.”

پیشتر یک مقام سابق در وزارت دفاع آلمان در مقاله‌ای در یک روزنامه سوئیسی ادعا کرده بود که علیرضا عسگری “اطلاعات ذی‌قیمتی را درباره برنامه هسته‌ای ایران در اختیار غرب قرار داده است”.

اما احمدی مقدم به اندازه ای از دوران بازداشت عسگری متاثر است که زندانی شدن وی را یک “جهاد” دانسته و اظهار امیدواری کرده است که “ ایشان آزاد شود و این هم ادامه آن 18 ماه جهاد ایشان است.”

 

شکاف ها

فرمانده نیروی انتظامی در اظهاراتی که بیانگر شکاف در میان نهادهای جمهوری اسلامی در خصوص پرونده علیرضا عسگری است افزوده: “شورای عالی امنیت ملی و همه نهادهای امنیتی اکنون اذعان دارند علیرضا دزدیده شده اما متاسفانه بعضی افراد هستند که در این امر تشکیک ایجاد می‌کند.”

یکی از دلایلی که بر پناهندگی علیرضا عسگری دلالت دارد به سخنان سخنگوی دبیر کل سازمان ملل باز می گردد. مارتین نسیرکی سخنگوی بان کی مون دو سال پیش، پس از آنکه تهران نسبت به مرگ علیرضا عسگری ابراز نگرانی کرد، خاطرنشان کرده بود که سئوالات مربوط به وضعیت علیرضا عسگری باید به کمیساریای عالی “امور پناهندگان” سازمان ملل ارجاع داده شود.

در همین ارتباط سردار حسین دقیقی معاون وزیر دفاع هم روز شنبه گفت: “امروز اسناد اسارت علیرضا عسگری برای همه احراز شده است.”

وی افزود: “ما شواهد فراوان داریم که اعضای سرویس اطلاعاتی اسرائیل علیرضا را از ترکیه ربودند و به اسرائیل انتقال دادند.” او هم البته هیچ صحبتی در خصوص شواهد خود نکرده است.