تازه چه خبر

نویسنده
پرستو سپهری

نمایشگاه عکس سعدی افشار

یادی دوباره از آخرین بازمانده…

نمایشگاه عکسی از پرتره های سعدی افشار 16آبان ماه در سالن استاد انتظامی خانه هنر مندان افتتاح شد. کاری تیمی به بهانه تجلیل از آخرین بازمانده نسل سیاه بازان حرفه ای کشور؛ سعدی افشار.

این عکسها کاملا متفاوت از نگاه شخصی به مقوله عکاسی تئاتر است. در این نمایشگاه بیشتر به سعدی افشار فکر شده است و چیزی که در عکسها نمایان است فقط اوست.

 

با نگاهی به برنامه فروش عکسها و توجه به این نکته که هر کدام از آنها به جایی منتقل خواهند شد، اجبارا تمام عکسها، پرتره انتخاب شده اند. چاپ عکسها با دقت و وسواس انجام شده و کل پروژه، بصورت تیمی به اجرا در آمده است. نمایشی با الهام از بازیهای سیاه در کنار عکسها، بصورت پرفورمنس اجرا می شود. این نمایش بازی 40 نفر از بازیگران جوان است که بصورت سیاه وارد معرکه شده و علاوه بر اجرا گروهی با تماشاگران هم ارتباط برقرار می کنند. این بخش بین ساعت 17:30 تا 18:30 اجرا می شود.

رضا موسوی که نمایشگاه عکس‌های او از سعدی افشار از تاریخ 16 تا 23 آبان برپا شد در خصوص دلایل برگزاری این نمایشگاه به خبرنگارروزگفت: به دلیل اینکه خیلی به این مسائل در کشور ما توجه نمی‌شود شاید برگزاری چنین مراسمی عجیب باشد اما زمانی که برای اولین بار نمایش قلنج را دیدم حس عجیبی در من به وجود آمد و یاد دوران بچگی خودم افتادم که چقدر از صدای سعدی افشار خاطرات دارم و به همین دلیل تصمیم گرفتم عکاسی از او را چند شب دیگر ادامه دهم و در فرصتی مناسب یک نمایشگاه عکس از آخرین اجرای سعدی افشار برگزار کنم و اگر از آن عوایدی حاصل شود آن را به این هنرمند که در شرایط نامناسبی به سر می‌برد تقدیم کنم.

 

وی توضیح داد: نباید در این نمایشگاه خیلی انتظار دیدن عکس‌های تئاتری را داشت و فقط عکس‌های سعدی افشار است از آخرین اجرایش  دیده می شود، چرا که من فقط به خود او فکر می‌کردم. موسوی خاطر نشان کرد: دوستان دیگری نیز تمایل به همکاری در این کار را داشتند از جمله فردین خلعتبری که با نظر او یک موسیقی متن در آماده‌سازی شد که در ایام برگزاری نمایشگاه پخش شد و حمید پورآذری نیز یک پرفورمنس در این نمایشگاه اجرا کرد.

عوامل اجرایی: مجری طرح شرکت طرح نو- مجله سینما تئاتر

مدیر اجرایی: دکتر مهران فرهادی

برنامه ریز: فرزین 

گرافیک و ادیت عکسها: افشان میرزایی

موسیقی: کاوه کاتب 

ناظر چاپ: سهیل سلطانی

خوشنویسی زیر آثار: استاد حیدری از اساتید انجمن خوشنویسان ایران