از خشم مردم بترسید نه از ما

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» واکنش موسوی به تشدید برخوردهای امنیتی:

به دنبال تشدید محدودیت های امنیتی پیرامون میرحسین موسوی و جلوگیری از دیدار مردم و شخصیت های سیاسی و مدنی با او، نخست وزیر زمان جنگ اعلام کرد: فشارهای امنیتی مشکل صاحبان قدرت را حل نمی کند.میرحسین موسوی روز گذشته با تایید اخبار مربوط به اعمال فشار و محدودیت های امنیتی، علت این امر را “ شدیدتر شدن خوف نیروهای امنیتی از حرکتهای خیابانی مردم” ارزیابی کرده و گفته است فشارهای امنیتی، مشکل صاحبان قدرت را حل نخواهد کرد و جنبش ریشه دار تر از آن شده است که با محدویت و یا حذف امثال او متوقف شود.وی همچنین با اشاره به برخوردهای سرکوبگرانه حکومتی تاکید کرده است که: از خشم مردم بترسید نه ازما.

بازداشت و بازجویی از مراجعان به دفتر میرحسین موسوی در حالی خبری شده که فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ، از پیگرد قضایی تجمع کنندگان در برابر خانه مهدی کروبی خبر داده است.

 از دو هفته پیش منزل مهدی کروبی در محاصره نیروهایی بود که به گفته نزدیکان آقای کروبی از سوی حکومت سازماندهی شده بودند و چندین بار به ساختمان محل سکونت این روحانی معترض به انتخابات مخدوش سال گذشته، حمله کردند.

 

محدودیت های امنیتی برای میرحسین موسوی

نیروهای امنیتی در حالی از ورود افراد به دفتر میرحسین موسوی جلوگیری میکنند که نخست وزیر زمان جنگ ، این محدودیت ها و مزاحمت های امنیتی را موضوع تازه ای نمی داند و آن رابا انتخابات دهم ریاست جمهوری پیوند می زند که به گفته او زمان آغاز اعمال محدودیت های غیرقانونی علیه وی بوده است.

وب سایت کلمه که دیدگاههای میرحسین موسوی را منتشر میکند روز گذشته اعلام کرد محدودیت های امنیتی پیرامون آقای موسوی در هفته های اخیر و همزمان با حمله به ساختمان محل سکونت مهدی کروبی و برخی از روحانیون و مراجع منتقد دولت تشدید شده است.

در گزارش این سایت آمده: “حدود چند هفته است که ماموران امنیتی دولت محمود احمدی نژاد از حضور مردم و شخصیتها در دفتر میرحسین موسوی جلوگیری می کنند و مراجعین را بازداشت و پس از ساعتها بازجویی رها می کنند ویا انها را به بازداشتگاه برده و تعهد کتبی برای عدم مراجعه مجدد می گیرند”.

دراین گزارش همچنین می خوانیم: “این مساله اولین بار در روز دیدار جمعی از خبرنگاران با موسوی رخ داد. آن روز یک خودروی ون متعلق به نیروهای امنیتی با استقرار در مقابل دفترموسوی تک تک خبرنگارانی را که قصد ورود به محل دفتر وی برای ملاقات را داشتند بازداشت و پس ازانواع توهین ها و بازجویی های چند ساعته و برخی پس از اجبار به دادن تعهد آزاد شده اند”.

خانواده کیانوش آسا، یکی از جانباختگان وقایع بعد از انتخابات و محمدرضا خاتمی، شخصیت اصلاح طلب و برادر رئیس جمهور سابق ایران به اتفاق حبیب صادقی، از استادان رشته هنر از جمله افرادی بودند که در پی مراجعه به دفتر میرحسین موسوی، بازداشت و تحت بازجویی خیابانی قرار گرفته و از دیدار آنها با نخست وزیر زمان جنگ جلوگیری شده است.

نزدیکان کیانوش آسا به “روز” گفته اند که برای پی گیری پرونده قتل کیانوش و همچنین پرونده کامران آسا در تهران به سر می بردند و براساس درخواست دفتر میرحسین موسوی، قصد دیدار با او را داشتند اما ساعت ده صبح، زمانی که وارد کوچه ای که دفتر میرحسین موسوی در آن واقع است شده اند، بازداشت و تا ساعت 5 بعد از ظهر تحت بازجویی قرار گرفته اند.

به گفته نزدیکان کیانوش آسا، ماموران امنیتی که اقدام به بازداشت و بازجویی از خانواده این جانباخته کرده اند نگفته اند متعلق به چه نهادی هستند اما ساعت ها درباره کیانوش و پرونده برادرش، کامران آسا که طی سال گذشته دو بار بازداشت شده بود و علت دیدار با میرحسین موسوی و روابط این خانواده سئوال کرده و از خانواده کیانوش خواسته اند از میرحسین موسوی و اطرافیان او دوی کنند.

پیش از این نیز زهرا رهنورد، همسر میرحسین موسوی، پس از خروج از منزل، توسط نیروهای لباس شخصی تحت بازجویی خیابانی قرار گرفته بود.

وب سایت کلمه علت این برخوردها و تشدید فشارهای امنیتی علیه میرحسین موسوی و حمله به منزل مسکونی مهدی کروبی را “بحرانی نگه داشتن و امنیتی کردن فضای جامعه” عنوان کرده و نوشته است که “این فشار ها درست از هنگامی که به دلایل گوناگون از جمله تهدیدات کم سابقه ی بیگانه و لجاجت ها و بی قاعدگی های متحجرین و منافقین جدید حاکم بر دولت زمزمه هایی مبنی بر وحدت و همگرایی مردم در کشور به گوش می رسید افزایش یافته است”.

 

واکنش موسوی

همزمان میرحسین موسوی که همچنان به انتخابات مخدوش 22 خرداد سال گذشته معترض است، هشدار داده که فشارهای امنیتی ، مشکل صاحبان قدرت را حل نخواهد کرد و جنبش ریشه دار تر از آن شده است که با محدویت و یا حذف امثال او متوقف شود.

آقای موسوی روز گذشته به کلمه گفته است که محدودیت ها و مزاحمت های امنیتی در اطراف خودش را موضوع تازه ای نمی داند و آن رابا انتخابات دهم ریاست جمهوری پیوند می زند که زمان آغاز اعمال محدودیت های غیرقانونی علیه وی بوده است.

او با اشاره به حمله به ستادهای انتخاباتی اش که از عصر روز 22 خرداد سال گذشته آغاز شد گفته است: “گذشته از اسناد و قراین فراوان، اگر متقلبان در انتخابات هیچ سندی جز همین حمله به ستادها را قبل از اتمام رای گیری و دستگیری شخصیتهای انقلابی در یک روز بعد و روزهای بعدتر به جا نمی گذاشتند، برای نشان دادن مقاصد آنان کافی بود. آنها خوشبختانه به دلیل حماقت انتشار دو نوار سخنرانی یکی از«سرداران مامور» زمینه را برای قضاوت عمومی راحت تر کردند. به هرحال مساله مزاحمت و محدودیت ها با فراز و فرودهایش از ان زمان تا حال ادامه پیدا کرده است.”

 

چه خوابی دیده اند؟

نخست وزیر زمان جنگ با تاکید بر اینکه “اخیرا به خاطر خوف نیروهای امنیتی از حرکتهای خیابانی مردم این محدویت ها شدید تر شده است”، به تعلیق سرتیم محافظان خود اشاره کرده و گفته است: “معلوم نیست چه خوابی دیده اند؟”

اما به گفته آقای موسوی وارد کردن فشار و حتی حذف رهبران جنبش مخالف دولت باعث توقف این جنبش نمی شود: “اگر سال گذشته شعار «رای من کجاست» توانست میلیونها شهروند مسالمت جو را در روزهای ۲۵و ۲۸ و ۳۰ خرداد دور هم جمع کند اکنون با سیاستهای سرکوب یک سال گذشته و اوضاع معیشتی مردم و فشار های بین المللی ناشی از ماجراجویی ها، احتمال حرکتهای غیر مترقبه بیشتر شده است. بنده و برادر کروبی و دیگران همراهان کوچکی با مردم هستیم. انها جا دارد از خشم روزافزون مردم بترسند نه از ما.”

آقای موسوی افزوده است: “در کنار مصیبتهایی که به دلیل سیاستهای من در آوردی همراه  با دروغ و سرکوب وارد می شود مردم بیشتر از همیشه به راه حل کلیدی انتخابات آزاد غیر گزینشی توجه پیدا کرده اند. هر روز که می گذرد مردم بیشتر معتقد می شوند که ریشه بحران در استبداد و عدم توجه به حق انها برای حاکمیت به سرنوشت خودشان است. مردم می بینند که دولتمداران بین انها اختلاف می اندازند که به نام اسلام و در حقیقت بر خلاف اسلام خودشان حکومت کنند”.

وی با اشاره به اینکه “امروز بحران فقط خود را در عرصه های اقتصادی و سیاسی نشان نمی دهد”، حمله به خانه مراجع و مدارس انها در کنار حمله به دانشگاهها و خوابگاهها را یکی از چهره های تکان دهنده بحران دانسته و گفته است که “ریشه مشروعیت دینی آن بر آمده از سلسله مراتب حوزه ها و روحانیت است، مشغول مهندسی ویرانگر توامان دانشگاه و حوزه با هم است. از آن سو وزیرش دانشگاه حرف نشنو را تهدید به یکسان سازی با خاک می کند و از این سو منازل و شخصیت مراجع ضد ستم و منتقد مورد حمله فیزیکی و تبلیعاتی قرار می گیرد. کسانی که این طرحها را می ریزند باید بدانند این گونه اقدامات کمکی به بقای انها نمی کند اگر این کار ها در گذشته توانست اثری داشته باشد و ستمگران را حفظ کند می توانند این سیره و روش را ادامه بدهند و در این میان اگر کسی به جای خود به بقای کشور و منافع ملی می اندیشد باید بسوی قانون و انصاف برگرددحتی اگر این برگشت به ضرر موقعیت و مکانت او تمام شود.”

 

چرخش نظام به سوی ماکیاولیسم

به اعتقاد آقای موسوی، نظام در بسیاری از سطوح به سمت ماکیاولیسم چرخیده و در این موارد هدف هر نوع وسیله ای را توجیه می کند: “این از ویژگیهای حاکمیت قدرتی است که نمی توان ازآن سئوال کرد. در چنین وضعیتی کرامت انسانها و حقوق آنها می تواند نادیده گرفته شود و حفظ موقعیت و مکانت سیاسی حتی با آدم کشی مجاز شمرده شود. دروغ در چنین حالتی به صورت یک روش جهت حفظ موقعیت و منفعت در می اید و خیلی ساده  بین منافع شخصی و منافع ملی خلط می شود. در چنین اوضاعی اگر یک مرجع  کاری با حکومت نداشت با او کاری ندارند و اگر در این شرایط یک مرجع و یا روحانی و یا مداحی از این حضرات تعریف و تمجید کند می شود مرجع عالیقدر و یا روحانی بر جسته و یا مداح دلسوخته اهل بیت. بلافاصله تصویر او در صدا و سیما نشان داده می شود و بسته به میزان طرفداری و تعریف تمجیدی که از صاحبان قدرت می کنند، چهره های آنها کوچک و بزرگ می شود و اگر به طور مثال همین مرجع انتقادی از صاحبان قدرت داشته باشد و یا نظری مخالف انها بدهد، بلافاصله او را از کشتی مرجعیت پیاده می کنند و یکباره کشف می شود که ایشان صلاحیت علمی لازم را نداشته است و انواع تهمتها به سمت ایشان روانه می شود و دفتر و خانه و مسجد و مقلدین ایشان مورد حمله نیروهای به اصطلاح خود سر قرار می گیرد. حضرت ایت الله دستغیب تا موقعی از نظرشان محترم است که چشم به ظلم و ستم اقایان ببندد و یابه شیوه اعمال وظایف مجلس خبرگان ایرادی نگیرد. در غیر اینصورت مسجدی که او در آن نماز می خواند با آن سابقه می شود مسجد ضرار و امام جمعه ای که میزان درک او در حدی است که به میلیونها انسان هموطن خود می گوید یک عده بزغاله و گوساله در کنار حرم مقدس رضوی یک باره خوابنما می شود که این عالم بزرگوار از خانواده ریشه دار و محبوب دستغیب ها در شیراز مهد تمدن و فرهنگ ایران موقعیت علمی و صلاحیت ندارد.”

 

مهدی کروبی: در حصر نیستم

همزمان مهدی کروبی هم در گفتگو با تلویزیون العربیه با اشاره به این فشارها گفته است: “من در حصر نیستم به این معنا که من می روم بیرون و در جلسات شرکت می کنم. افرادی هم می آیند به دیدن من… اما هر جا برویم معمولا هفت هشت ده تا می آیند همه آنها را میشناسند. چهره هایشان هم شناخته شده است و کار را به مرحله زشت وبی سابقه رساندند. یک فاتحه خوانی معمولی که برویم آنها را می فرستند که شعار بدهند . گاهی مردم هم با انها برخورد می کنند . ما حاضر به برخورد نیستیم.”

به گفته او فشارهای حاکمیت و نهادهای امنیتی بر معترضان، نتیجه معکوس دارد.او همچنین بار دیگر دولت محمود احمدی نژاد را نامشروع خوانده و گفته است” :این دولت با رای مردم سر کار نیامده است.”

 آقای کروبی افزوده است که از سخت بودن شرایط انتخابات آگاه بود اما نه او نه میرحسین موسوی و حتی محسن رضایی پیش‌بینی نمی‌کردند چنین فضایی حاکم شود.