آیت الله دستغیب جزو خوارج شد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» افزایش فشارها در آستانه جلسه مجلس خبرگان

تنها یک روز مانده به برگزاری نشست مجلس خبرگان رهبری، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس و یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فراخواندن اعضای این مجلس را به “اجرای دقیق قانون اساسی” ازسوی  آیت الله علی محمد دستغیب، “سیاه نمایی علیه جمهوری اسلامی” خواندند و سخنان وی را “شبیه سخنان خوارج” توصیف کردند.

انتقاد ها علیه این عضو مجلس خبرگان رهبری، پس از آن شدت گرفته که وی روز بیستم شهریور ماه، در آستانه اجلاس مجلس خبرگان رهبری در نامه سرگشاده­ای از نمایندگان این مجلس خواست به “وظیفه‌ی دینی، شرعی و عرفی” خودعمل کنند و از “بحث‌های انحرافی” دست بردارند.

 

راهی نیست جز سر فرو آوردن به خواست ملت

آیت الله دستغیب، عضو مجلس خبرگان رهبری، در نامه خود با یادآوری وقایع مربوط به انتخابات بحث برانگیز دور دهم ریاست جمهوری، خطاب به نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نوشته است: “بیش از یک سال از واقعه‌ی 22 خرداد ۸۸ می‌گذرد و همچنان عدّه‌ی زیادی از مردم به دنبال مطالباتشان می‌باشند. آیا ما خبرگان رهبری به وظیفه‌ی دینی، شرعی و عرفی خود که همان اجرای دقیق قانون اساسی، یعنی حرکت سه قوّه و تذکّر به خلاف قانون است عمل کرده‌ایم؟”

اشاره آیت الله دستغیب به اعتراض های بعد از اعلام نتایج انتخابات دور دهم ریاست جمهوری در ایران است. میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی، سه نامزد اصلی رقیب محمود احمدی‌نژاد، اعلام کردند که در انتخابات تقلب شده و نتیجه انتخابات را قبول ندارند، اما آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و شورای نگهبان نتیجه این انتخابات را تایید کردند.

اینک بعد از گذشت بیش از یک سال از برگزاری آن انتخابات و حوادث پس از آن، آیت الله دستغیب در نامه خود از اعضای مجلس خبرگان رهبری می پرسد: “آیا بعد از یک سال توانسته‌ایم در نظام یک آرامش نسبی خالی از رعب و وحشت ایجاد کنیم؟ اگر باز هم می‌گوییم در جامعه مشکلی نیست، پس چرا دائم به صورت لفظی دم از وحدت می‌زنیم؟ اگر هست، چرا مردم در یک استراحت واقعی نیستند؟ چرا وحدت به همراه رعب و وحشت از ناحیه‌ی عدّه‌ای باشد و عدّه‌ی کمی در آرامش به خیال خود باشند و هر چه بر زبانشان می‌آید، می‌گویند و هیچ به فکر عواقب الفاظ خود نیستند. آیا شما خبرگان تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا نتوانسته‌ایم مردم را نسبت به وقایع موجود راضی کنیم و در رأس همه‌ی اینها، آیا پی به این معنا برده‌ایم که چرا مراجع و علما نسبت به وضع موجود رضایت ندارند؟ می‌دانید عدم رضایت مراجع و علما از این وضع، یعنی سست شدن مجلس خبرگان و از اعتبار ساقط شدن آن؟ چون بقای مجلس خبرگان از ناحیه‌ی تأیید مراجع و علما می‌باشد.”

مجلس خبرگان رهبری براساس قانون اساسی وظیفه تعیین رهبر جمهوری اسلامی و همچنین نظارت بر عملکرد وی را بر عهده دارد. این مجلس متشکل از فقیه‌های “واجد شرایط” است  که طبق اصل 111 قانون اساسی “هرگاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود، یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده‌است” می توانند او را از مقام خود برکنار کنند و “تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم می‌باشد.”

آیت الله دستغیب، عضو مجلس خبرگان رهبری، در آستانه اجلاس خبرگان که قرار است امروز سه شنبه و فردا چهارشنبه ۲۳ و ۲۴ شهریور در تهران برگزار شود، در نامه خود اعضای این مجلس را به عمل کردن به “وظیفه‌ی اصلی” دعوت کرده و نوشته است: “در زمان فعلی راهی نیست جز سر فرو آوردن به خواست ملّت؛ باید از بحث‌های انحرافی در مجلس خبرگان دست برداشته، به اصل مطلب که همان خواسته‌های ملّت رشید ایران است جامه‌ی عمل بپوشانیم. از تهمت زدن در طول این یک سال چه نفعی برده شد؟ از صدا و سیما تا قوّه‌ی قضائیه و از نیروهای نظامی و انتظامی تا مجلس خبرگان، آیا موجب رضایت ملّت شده‌اند؟”

او در مقابل تاکید کرده است: “امروز می‌بینیم که جناح مقابل به اتّحاد خود نزدیک‌تر و به احیاء نظرات حضرت امام امّت(ره) بیش‌تر تمایل دارد و خواسته‌ای ندارد جز اجرای دقیق قانون اساسی، از شورای نگهبان گرفته تا نیروهای نظامی.”

منظور این عضو خبرگان رهبری از “جناح مقابل” آندسته از اصلاح طلبانی است که بعد از انتخابات سال گذشته و در اعتراض به نتایج آن، صف بندی جدیدی را علیه دولت مستقر در ایران تشکیل داده اند.

آیت الله دستغیب در نامه خود به نمایندگان مجلس خبرگان، با اشاره به اینکه “در جامعه سخن از فضای باز سیاسی زده می‌شود و از این و آن تقاضای گذشت می‌کنند” و با مطرح کردن این پرسش که “آیا گذشت در مقابل عدم اجرای قانون اساسی، عاقلانه است و امکان دارد؟” در نامه خود آورده است: “چرا به این بزرگواران، آقایان مهندس میرحسین موسوی و جناب حجّت الاسلام و المسلمین کروبی و یاران آنها این همه تهمت زده می‌شود، در حالی که هیچ دادگاهی آن را به اثبات نرسانده و هنوز هم به دنبال تهمت زدن به این و آن هستند، در صورتی که می‌دانند که اینها به هیچ وجه راهگشا جهت حفظ نظام نیست.”

اشاره این عضو مجلس خبرگان رهبری به زدن “تهمت” به میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شرایطی است که بعد از تاکید جدید مسئولان جمهوری اسلامی بر محاکمه این دو شخصیت سیاسی، روز یکشنبه معاون امنیتی و سیاسی دادستان کل کشور از تشکیل پرونده ای در دادسرای تهران با هدف محاکمه کسانی که آنها را “سران فتنه” نامید، خبر داده است.

آقای دستغیب سال گذشته در نخستین اجلاس خبرگان پس از انتخابات نیز از میرحسین موسوی و مهدی کروبی حمایت و از نحوه برخورد حکومت با اعتراضات انتخاباتی انتقاد کرده بود.

او در ادامه نامه جدید خود بار دیگر خطاب به کسانی که “ دروغ و تهمت” را دنبال می کنند، پرسیده است: “امّا چه باید کرد که عدّه‌ای این مسیر را، یعنی دروغ و تهمت و کشف و خواب و مسائل تخیّلی را دنبال می‌کنند و از همه بدتر، خود را مجری دستورات حضرت حجّت بن الحسن العسکری(عج) می‌دانند. اینها چه می‌گویند و به چه راهی می‌روند؟”

این عضو مجلس خبرگان رهبری، در پایان نامه خود به  نمایندگان خبرگان تاکید کرده است در اجلاسیه پیش رو “باقی مطالب” را بیان خواهد کرد.

 

سخنان “سخیف” افراد “معلوم الحال”

اما تنها دو روز پس از انتشار نامه آیت الله دستغیب، حامیان دولت حملات سازماندهی شده خود علیه این مرجع تقلید را پی گرفتند. رسانه های حامی دولت نامه آقای دستغیب را “سیاه نمایی علیه جمهوری اسلامی” خوانده و سخنان وی را نیز “شبیه سخنان خوارج” توصیف کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی- ایرنا- محمود رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در واکنش به نامه آیت الله دستغیب گفته است: “نامه علی محمد دستغیب به مجلس خبرگان و بیان سخنان غیر واقع در راستای سیاه نمایی علیه نظام جمهوری اسلامی است.”

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با “معلوم الحال” خواندن آیت الله دستغیب گفته است: “او با توجه به وجهه روحانی خود باید فهمیده باشد که این گونه مطالب در مسیر حرکت جریان فتنه است، لذا باید بیش از پیش مراقب سخنانش باشد.”

از سوی دیگر حسین اسلامی، نماینده ساوه و سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به مواضع اخیر آیت الله دستغیب و تشبیه آن به “سخنان خوارج”، گفته است: “امروز تاریخ مجددا تکرار شده است؛ چرا که سپاه معاویه در مقابل سپاه علی(ع) ایستاده است، لذا آن کسانی که در نمازهایشان دعا می‌کنند که خدایا ما را از تمسک‌جویان به ولایت مولایمان علی(ع) قرار ده، باید هوشیار باشند که ناخواسته در سپاه معاویه قرار نگیرند؛ چراکه سخنان افرادی چون دستغیب شبیه سخنان خوارج در زمان امیر مؤمنان است.”

این رهیافته مجلس با “سخیف” خواندن سخنان آیت الله دستغیب، خطاب به نمایندگان مجلس خبرگان افزوده است: “از مجلس خبرگان و اعضای هیئت رییسه این مجلس گلایه دارم که چگونه اجازه می‌دهند فردی که ادعای آیت‌اللهی دارد، سخنانی سخیف را در خصوص ولایت فقیه زده ولی هیچکس با او برخورد نمی‌کند.”

حسن اسلامی در ادامه سخنان خود تهدید کرده است: “چنانچه مجلس خبرگان رهبری اقدام قاطعی درباره وی انجام ندهد، مجلس شورای اسلامی در این زمینه دست به کار خواهد شد.”

پس از درگیری میان هواداران آیت الله خامنه ای و آیت الله دستغیب در مسجد قبای شیراز در روزقدس فشارها و انتقادات علیه این عضو مجلس خبرگان رهبری افزایش یافته است.

در راستای همین برخوردها روز شنبه ،  احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان رهبری، به خبرگزاری توانا گفت: “علی محمد دستغیب یک آدم کج سلیقه ای است که فاقد بسیاری از موقعیت های علمی و فکری، مخصوصا در عرصه های سیاسی است و طبیعی است آدمی که از نظر معلومات در یک حد ضعیفی باشد و شخصیت روحانی اش هم مقبولیت عمومی نداشته باشد، در هر فتنه ای ابزار دست دیگران شده و در استخدام آن جریان در آید”.

در همین ارتباط خبرگزاری فارس، نامه سرگشاده “مجمع نمایندگان استان فارس” را خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری منتشر کرد که در آن سخنان آیت‌الله دستغیب محکوم شده است.
در ادامه این فشارها بیانیه هایی هم از سوی دانشجویان بسیجی دانشگاه های مختلف استان فارس حامی حکومت منتشر شده که در آنها عملکرد آیت الله دستغیب در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته مورد انتقاد قرار گرفته است.

سایت اینترنتی حدیث سرو، پایگاه خبری نزدیک به آیت الله دستغیب، روز سه شنبه ۱۶ شهریور نوشته بود که عده ای از مخالفان آقای دستغیب قصد دارند با تجمع در مقابل محل برگزاری این جلسه، مانع از ورود او به مجلس شوند. در چنین شرایطی و با توجه به شدت گرفتن اختلافات میان آیت الله دستغیب و دیگر نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، به نظر می رسد از سخنرانی وی در اجلاس مجلس خبرگان  که امروز و فردا در تهران برگزار می شود، جلوگیری به عمل آید.