حمله به روحانیون منتقد را متوقف کنید

نویسنده
نازنین کامدار

» توصیه جدید آیت الله خامنه ای:

به دنبال بازتاب گسترده گزارش های مربوط به  حملات گروه های لباس شخصی  به دفتر امام جمعه و نماینده آیت الله خامنه ای در یزد و نیز  حملات مشابه در هفته گذشته به مسجد قبا و بیت آیت الله دستغیب در شیراز  و دفاتر آیت الله صانعی در قم و مشهد، برخی از نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس روز گذشته خواستار پیگیری و شناسایی عوامل این حملات شدند.همزمان سایت “آینده” از دستور آیت الله خامنه ای در مورد توقف حملات به مراجع و روحانیون مخالف خبر داد.
در ادامه حملات به دفاتر و بیوت آیات منتقد دولت، به دفتر آیت الله صدوقی “نماینده ولی فقیه در استان یزد” هم حمله شد. به دنبال این حمله که بازتاب وسیعی در منطقه داشت، سایت ها و رسانه های نزدیک به دولت از حمله کنندگان به عنوان “گروه های خودسر” یاد کردند.
سایت “پارلمان نیوز”، ارگان اقلیت مجلس شورای اسلامی روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که “عده‌ای از افراطیون و عوامل خودسر اقدام به آتش زدن دفتر سومین شهید محراب، شهید آیت‌الله صدوقی و همچنین دفتر نماینده ولی فقیه در استان یزد کرده اند”.
گزارش پارلمان‌نیوز حکایت از  تعلل دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در شناسایی و برخورد با عوامل توهین کننده به حجت الاسلام محمدعلی صدوقی، نماینده ولی فقیه در استان یزد و امام جمعه یزد داشت و گزارشگر این سایت، این تعلل را ناشی از همراهی ضمنی مسئولان امنیتی استان با حمله کنندگان عنوان کرد. نکته ای که در نامه محمد رضا تابش، نماینده یزد در مجلس به رئیس قوه مقننه نیز بر آن تاکید شده بود؛ تابش علاوه بر نامه به لاریجانی، روز گذشته در همین زمینه تذکری خطاب به وزرای کشور و اطلاعات را هم در مجلس قرائت کرد.
در این تذکر آمده است: “ضرورت دارد برای کور کردن چشم فتنه و شناسایی عاملین و مشوقین اینگونه حرکات سخیف و زشت، تحرکات و اعمال چند سال گذشته برخی گروه‌های خودسر و تندرو در ایجاد تنش و تشنج‌ گاه و بیگاه و تضعیف جایگاه نمایندگی ولی فقیه مورد بررسی و ریشه‌یابی دقیق قرار گرفته و با آمرین، مسببین و عاملین این حادثه برخورد قانونی انجام پذیرد”.
گفتنی است حجت الاسلام محمدعلی صدوقی، فرزند آیت الله محمد صدوقی (مشهور به سومین شهید محراب) است که با حکم آیت الله خمینی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان یزد و امام جمعه یزد منصوب شده بود. صدوقی در دولت اول محمد خاتمی، معاون حقوقی و پارلمانی او بود.
او هم اکنون عضو مجمع روحانیون مبارز، تشکل روحانی منتقد دولت به ریاست محمد خاتمی است و بنا به اعتقاد بسیاری از فعالان سیاسی استان یزد، حمله روز جمعه عوامل سپاه و بسیج به دلیل روابط نزدیک وی با محمد خاتمی بوده است.
 در همین زمینه سایت محافظه کار “یزد فردا” با انتشار نامه ای به نقل از “امت حزب الله یزد” ضمن آنکه خواستار برخورد با مسببان حادثه روز جمعه شده، نوشته است: “امت حزب الله یزد گرچه از حضور برخی افراد معلوم الحال در بیت نماینده ولی فقیه در استان دلی پرخون دارد و ماه ها از عدم اتخاذ موضع شفاف امام جمعه محترم یزد در وقایع پس از انتخابات و عضویت ایشان در شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز و تائید بیانیه های ساختارشکنانه و معاندانه آن مجمع، قلبی مالامال از درد دارد اما هتک حرمت به دفتر نماینده مقام معظم رهبری در استان را برنتافته و آن را از عمق جان محکوم می نماید”.
اما علاوه بر حمله نیروهای مشهور به “خودسر” به دفتر حجت الاسلام صدوقی در یزد، در هفته های اخیر حملات مشابهی نیز به منازل، حسینیه ها و مساجد متعلق و یا نزدیک به روحانیون منتقد آیت الله خامنه ای و دولت صورت گرفته است. اقداماتی که سر انجام روز گذشته ۲۱ نماینده مجلس را به واکنش وادار کرد. این نمایندگان، به گزارش ایسنا،  در تذکری کتبی به وزرای کشور و اطلاعات به لزوم رفع حصر و بازگشایی مسجد آتشی‌ها، قبا و مدرسه علمیه ابوصالح شیراز تاکید کرده اند.
گفتنی است هفته گذشته گروهی از لباس شخصی ها با حمله به دفاتر آیت الله یوسف صانعی و آیت الله سید علی محمد دستغیب در مشهد و شیراز، این دفاتر را تعطیل کرده و در شیراز مهاجمان شیشه های مسجد قبا را شکسته اند.
شاهدان عینی به روز گفته اند که جو سیاسی در شیراز به دلیل حمله نیروهای لباس شخصی به مراکز وابسته به آیت الله دستغیب ملتهب است و هر لحظه امکان درگیری  میان اشغال کنندگان و  هواداران آیت الله دستغیب وجود دارد.
در چنین شرایطی سایت “آینده” از دستور آیت الله خامنه ای مبنی بر توقف حملات به مراجع و روحانیون مخالف خبر داده است.
آینده در این خبر می نویسد: “فضاسازی‌های گسترده افراطیون علیه مراجع تقلید به ویژه آیت‌الله صانعی با واکنش رهبر انقلاب مواجه شده و آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به عدم دامن زدن به فضای حمله به مراجع در خطبه‌های نمازجمعه تذکر داده‌اند”.

گفتنی است، پیش از این نیز خبر های غیر رسمی از تاکید آیت الله خامنه ای برای پایان دادن به حمله به آیت الله دستغیب حکایت داشت.