جنگ با ایران؛ نامطلوب اما ممکن

نویسنده

» تحلیل دیلی نیوز از امکان مقابله نظامی در خاورمیانه

ریچ امالی


رئیس ستاد مشترک ایالات متحده دیروز گفت هرچند رویاروئی با ایران اقدام دلخواهی نیست، اما ارتش نظامی آمریکا احتمال وقوع آن را رد نمی کنند.

 دریاسالار مایک مولن در مؤسسۀ خاورنزدیک واشنگتن گفت: «مطمئناً ما زمان طولانی است که بر روی ایران متمرکز بوده ایم و از احتمالات آگاه هستیم.  ما در عین حال که نیروهای خود را آماده نگاه داشته ایم، همانطور که در بسیاری شرایط غیرقابل پیش بینی این کار را می کنیم، اما هرکاری که لازم باشد انجام می دهیم تا مناقشه ای اتفاق نیفتد.»

رئیس ارتش آمریکا گفت علیرغم انکارهای محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران، وی شکی ندارد که ایران به دنبال توسعه زرادخانه تسلیحات هسته ای است.

وی گفت: «من اعتقاد دارم آنها در مسیری قرار گرفته اند که هدف استراتژیک آن، توسعه تسلیحات هسته ای است. آنها مدتی است که این مسیر را طی می کنند.»

مولن گفت حمله علیه ایران می تواند «ثبات را تا حد زیادی به مخاطره بیاندازد» و نسبت به «عواقب پیش بینی نشده آن برای خاورمیانه» ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: «آن بخش از دنیا می تواند بسیار بی ثبات شود؛ که برای دنیائی که ما اکنون در آن زندگی می کنیم، بیشتر یک رویداد خطرناک جهانی محسوب می شود تا منطقه ای.»

تهران به دلیل خودداری از توقف فعالیت های حساس هسته ای خود، هم اکنون مشمول سه دور از تحریم های سازمان ملل شده است. ایالات متحده و متحدان آن کشور می گویند زمان وضع دور چهارم تحریم ها فرا رسیده است. این درحالی است که به گفته دیپلمات ها، روسیه و چین در برابر این درخواست مقاومت می کنند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به ایران پیشنهاد داده بود در صورت همکاری آن کشور برای زدودن تردیدها و نگرانی ها از برنامه هسته ای و سایر معضلات موجود، احتمال عمیق تر شدن تماس ها با واشنگتن وجود خواهد داشت. اوباما پایان سال 2009 را به عنوان ضرب الاجل برای تغییر رفتار ایران و پذیرش بسته پیشنهادی شش قدرت بزرگ شامل مشوق های اقتصادی و سیاسی در قبال تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم درنظر گرفته بود. البته این ضرب الاجل با بی اعتنائی ایران روبرو شد.

 

منبع: دیلی نیوز- 8 ژانویه 2010