روزهای بی رونق احمدی نژاد

نویسنده
حسین محمدی

» درگیری و بی اعتنائی گسترش می یابد

آیا دوران احمدی‌نژاد و حمایت‌های حکومتی از وی به کلی به پاین رسیده است؟ این احتمالا نخستین سوالی است که هر ناظری پس از مشاهده گزارش‌های تصویری و اخبار صدا و سیما و رسانه‌های اصول‌گرا پیرامون سفرهای استانی احمدی‌نژاد از خود می‌پرسد. این تصاویر و فیلم ها نشان می دهد کسانی که با اتوبوس به محل سخنرانی رییس دولت آورده می شوند به سرعت پراکنده شده و حتی دقایقی محل را پر نمی کنند که بتوان عکس و فیلم هائی از آنان گرفت.

محمود احمدی‌نژاد پس از تعطیلات سال جدید، سفرهای استانی خود را مجددا آغاز کرد. سفرهایی که به عقیده اصول‌گرایان کارکرد انتخاباتی داشت و هدف آن چیزی نبود جز معرفی رحیم‌مشایی به عنوان کاندیدای مورد حمایت احمدی‌نژاد در انتخابات آتی.

روزنامه کیهان، در این‌باره نوشت: “مردم رشید شهرهای مختلف (از جمله اصفهان، تبریز، رشت و…) نیز با درک همین مطلب، به سفرهای منحرف شده از هدف اصلی سفرهای استانی بی‌رغبت شده و کمترین استقبال را نشان داده‌اند که تصاویر منتشره از ورزشگاه‌های محل استقبال، سند این ادعاست. به همین دلیل هم طراحان این سفرهای تبلیغاتی غیرقانونی مجبور شدند محل مراسم استقبال را از ورزشگاه‌هایی که گنجایش ۱۵۰-۱۰۰ هزار نفر جمعیت را دارند به چهار راه‌ها و میادین مرکز کوچک شهر در ارومیه و ساری انتقال دهند تا بدین ترتیب هم از ازدحام طبیعی میادین مرکزی شهر در روزهای عادی بهره ببرند و هم تصاویر خالی بودن استادیوم‌ها را باز تولید نکنند”.

احمدی‌نژاد خود پیرامون آغاز دور جدید سفرهای استانی گفته بود: “دولت از دور چهارم سفرهای استانی چند هدف را دنبال می‌کند، هدف اول پیگیری خدمات و کارهایی است که دولت در سفرهای قبلی انجام داده است، هدف دوم رفع موانع و مشکلاتی است که در برابر برخی از تصمیمات ملت و دولت وجود دارد و هدف سوم تصمیم‌گیری برخی مواردی است که در فاصله این سفرها به وجود آمده و یا در سفرهای قبلی مورد توجه قرار نگرفته است… البته همانطور که گفتم هدف اصلی از این سفر ابراز ارادت به مردم و تاکید بر خدمتگزاری به آنها است”.

در سفرهای استانی امسال اعتراض‌هایی نیز نسبت به احمدی‌نژاد صورت می‌گیرد. در سفر وی به تبریز، گروهی از معترضان با عنوان “مال باختگان صندوق قرض الحسنه نصر” در جریان سفر جلوی خودروی او را سد و نسبت به عدم رسیدگی به وضعیت خود اعتراض کردند. برخی رسانه‌ها خبر از آن داده‌اند که یکی از معترضان روی خودروی وی رفته و با احمدی نژاد “گلاویز” شده است. برخی شاهدان عینی در فضای مجازی نوشته‌ بودند که این فرد بازداشت شد. گرچه وقوع چنین اتفاقی از سوی مسوول روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی تکذیب شد.

در این میان همراهی مشایی با وی نیز محل اعتراض‌های فراوانی شد. برای مثال در اصفهان اجازه نصب بنرهایی که تصویر مشایی روی آن‌ها بود را ندادند. در دیگر شهرها نیز، اصول‌گرایان با صدور بیانیه‌هایی خطاب به رییس دولت دهم، از وی خواسته بودند که مشایی را همراه خود به سفرها نیاورد. مساله‌ای که البته مورد اعتنای وی قرار نگرفت.

در حالی که پیش از سفر احمدی‌نژاد به تبریز، عده‌ای از حامیان سابق وی با انتشار نامه‌ای، از رییس‌جمهور درخواست کردند که رحیم‌مشایی همراه خود به این سفر نیاورد، اما باز هم مشایی در کنار احمدی‌نژاد بود. حاشیه مهم این سفر اما جای دیگری رقم خورد.

در برخی از شهرها نظیر تبریز و اصفهان، ائمه جمعه و نمایندگان رهبر به استقبال احمدی‌نژاد نیامده بودند. یوسف طباطبایی، امام جمعه اصفهان، درباره دلایل این کار گفته بود: “دلیل اینکه در این سفر بنده به استقبال ایشان نرفتم این بود که از سخنان وی در سفر به خوزستان تشخیص دادم که این سفرها تبلیغاتی است و چون زمان تبلیغات نیست این کارها خلاف است و لذا با تشخیص خودم در مراسم استقبال شرکت نکردم و دیدید که درست هم بود.” این اتفاق در شهر تبریز هم رخ داد، اما امام جمعه تبریز توضیحی پیرامون دلایل عدم شرکت خود در مراسم استقبال از احمدی‌نژاد نداد.

احمدی‌نژاد در دور جدید سفرهای استانی، سخنانی را نیز بر زبان آورده که موجب خشم گروه‌های مختلف اصول‌گرا شده است. وی در این مدت بر لزوم حضور همه سلایق در انتخابات تاکید کرده، به انتقاد از افرادی پرداخته که به گفته وی برای شورای نگهبان تصمیم‌گیری می‌کنند، مجلس و دیگر نهادهای کشور را مسبب مشکلات دانسته و نهادهای نظارتی را به باد انتقاد گرفته است. وی چندین بار نیز در سخنان خود تلویحا به انتقاد از برخی کاندیداهای انتخابات، نظیر پورمحمدی، پرداخته و آن‌ها را به سواستفاده مالی متهم کرده است. صادق لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه، نیز از تیر انتقادهای وی مصون نمانده است.

از جمله مواردی که در هفته‌های گذشته بحث برانگیز شده، تاکید احمدی‌نژاد بر سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد است که گفته بود: “رهبری هم یک رای دارد و تا روزی که به صندوق انداخته شود، هیچ کس از آن خبر ندارد”. احمدی‌نژاد در اکثر سخنرانی‌های خود تاکید کرده است که رهبر جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست‌جمهوری تنها یک رای دارد. او در جمع مردم سمنان گفته بود: “نگویند رهبری گفته کی بیاید و کی نیاید”.

این مساله البته موجب واکنش نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی شد. محمدرضا تویسرکانی، مسوول نمایندگی ولی فقیه در بسیج با انتقاد از کسانی که به گفته وی، به دنبال تحمیل کاندیدا به مردم ایران هستند، گفته بود: “اگر رهبر می‌فرمایند من یک رای دارم به طور طبیعی رییس‌جمهوری هم یک رای دارد”.

سخنان احمدی‌نژاد درباره پورمحمدی هم با واکنش وی مواجه شد. رییس سازمان بازرسی کل کشور، درباره سخنان احمدی‌نژاد گفت: “ متأسفم و نمی‌خواهم وارد این بحث شوم. امید است منظور رئیس جمهور من نباشم ولی اگر منظورش من باشم تأسف می‌خورم که یک مسئول عالی کشور دروغ می‌گوید… متاسفم که رییس جمهوری در مورد خروج مبلغی از وزارت کشوردروغ می گوید و این همه فشار روانی شرایط موجود، ناشی از همین تهمت ها و بهتان ها است”.

احمدی‌نژاد در سفر خود به اصفهان با اشاره به این‌که “امروز در کشور زد و بند برای عده‌ای امری عادی شده است”، گفته بود: “یکی از آقایان که خیلی به دولت بد و بیراه می‌گوید و هر روز به دولت تهمت می‌زند، یک دوره فرصت گیرش آمد و همان دوره استفاده کرد و ۱۰ تا ۱۱ میلیارد بُرد. چهار، پنج سال است که دنبالش هستیم که آن را برگرداند، اما انگار نه انگار”.

وی همچنین ضمن حمله به منتقدان طرح هدف‌مندی یارانه‌ها چنین آن‌ها را توصیف کرده بود: “این روزها هرکسی از زن خود قهر می‌کند، با طرح هدفمندی مخالفت می‌کند”.

این مساله باعث شده که گروه‌های مختلف اصول‌گرا موضع انتقادی نسبت به احمدی‌نژاد بگیرند. عباس سلیمی‌نمین ضمن انتقاد از دولت احمدی‌نژاد، درباره وی گفته بود: “مردم متوجه شدند که احمدی‌نژاد ظرفیت قدرت را ندارد، برای همین استقبال‌ها در سفرهای استانی کم شده است. مشکل رئیس‌جمهور از آنجایی شروع شد که گفت؛ نظر فردی من مقدم بر اصول است… احمدی‌نژاد با چهره اصولگرایی وارد شد و با همان چهره بود که در انتخابات پیروز شد”.

هم‌زمان عباس نبوی و عماد افروغ، دو تن از حامیان احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۴ نیز در گفت‌وگوهایی بابت حمایت از وی از مردم عذرخواهی کرده بودند.

عذرخواهی بابت رای دادن به احمدی‌نژاد از آن جهت اهمیت دارد که پیش از این اصول‌گرایان ضمن انتقاد از احمدی‌نژاد گفته بودند که در آن زمان وی کاندیدای اصلح بوده است. این اظهارنظرها و عذرخواهی‌ها بابت رای دادن به احمدی‌نژاد در حالی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های گذشته اصول‌گرایان بارها گفته‌اند که رهبر جمهوری اسلامی نظر مثبتی در انتخابات سال ۸۸ روی احمدی‌نژاد داشته است. آن‌ها همچنین به حمایت سپاه از وی اشاره کرده‌اند.