جمع آوری آگهی های سامسونگ از سطح شهر

نویسنده
نازنین کامدار

» به دنبال یک تبلیغ تلویزیونی

پخش یک تیزر تبلیغاتی از یک شبکه کابلی اسرائیلی به نام “هات” که طی آن یک جاسوس موساد با تبلیغی متعلق به شرکت سامسونگ، یک نیروگاه اتمی در ایران را منهدم می کند، خشم محافظه کاران در ایران را بر انگیخت تاحدی که بر اساس گفته های یک نماینده مجلس قرار است ادامه فعالیت تجاری شرکت سامسونگ این هفته در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.

این در حالیست که شرکت سامسونگ، هر گونه ارتباط خود با این تیزر تبلیغاتی را انکار و این اقدام تلویزیون کابلی اسرائیلی را محکوم کرده است. واکنشی که محافظه کاران مجلس اسلامی را قانع نکرده و آن را “لازم اما غیر کافی” دانسته اند.

در همین حال برخی از رسانه های داخلی واکنش سیاسی گسترده جمهوری اسلامی به این تیزر تبلیغاتی را بی ارتباط با همراهی شرکت سامسونگ با تحریم های جهانی بر علیه ایران نمی دانند و معتقدند برخورد های تنبیهی احتمالی با سامسونگ با همین هدف انجام خواهد شد.

خبر انتشار این تیزر تبلیغاتی را نخستین بار خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران نزدیک است منتشر کرد و نوشت: “در این تبلیغ، ایران به مثابه بیابانی به تصویر کشیده شده که مملو از گرد و غبار است و مردم آن به دور از هرگونه تمدن و به صورت عصر حجری زندگی می‌کنند؛ 4 مرد با پوشیدن مانتو و در عین حال داشتن سبیل و با راه رفتن نامناسب خود، چهره ناشایست و عقب‌افتاده‌ای از زن ایرانی نشان می‌دهند. در این کلیپ، یک جاسوس موساد در ایران، تبلتی از سامسونگ دارد که با آن تمام فعالیت‌های نیروگاه هسته‌ای را رصد می‌کند؛ یکی از این 4 نفر، از روی کنجکاوی، دکمه‌ای را روی تبلت لمس می‌کند که به محض لمس دکمه، نیروگاه هسته‌ای ایران که پشت سر آن‌هاست، منفجر می‌شود”.

شامگاه همان روز، بخش خبری 20:30 صدا وسیمای جمهوری اسلامی بخش هایی از این تیزر تلویزیونی را پخش و از سکوت مقامات ایرانی در قبال این “اهانت” ابراز نارضایتی کرد.

در فردای همان روز، مجلس که در انتظار دریافت لایحه بودجه بود، نسبت به این تیزر واکنش نشان داد و شرکت سامسونگ را مقصر دانست و اعلام کرد با آن به شدت برخورد خواهد کرد.

به نوشته ایسنا، ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس روز پنجشنبه در گفت و گویی در اینباره اعلام کرد: “شرکت سامسونگ برای خرسندی صهیونیست‌های اقدام به تولید تیزر تبلیغی ضدایرانی کرده در حالی که فراموش کرده است با ایران بیشترین مراوده اقتصادی دارد. کمیسیون اقتصادی مجلس به زودی در این باره بیانیه‌ای صادر خواهد کرد و شرکت سامسونگ از اقدام خود پشیمان خواهد شد”.
رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین از احتمال مطرح شدن طرحی 2 فوریتی در مجلس خبر داد که به گفته وی، تمامی خریدها از شرکت سامسونگ را ممنوع خواهد کرد.
وی در پایان گفت که “عذرخواهی شرکت سامسونگ از ملت ایران گرچه لازم اما کفایت نمی‌کند و مسئولان این شرکت باید در این باره پاسخگو باشند”.

سید علی موسوی نماینده آبادان نیز در همان روز به خبرگزاری فارس چنین گفت: “شرکت سامسونگ در مستندی تبلیغی برای خشنود کردن صهیونیست‌ها به ملت ایران اهانت کرده است و این اهانت برای این شرکت گران تمام خواهد شد.بحث تیزر تبلیغاتی و ضدایرانی شرکت سامسونگ در دستور جلسه یک‌شنبه (امروز) کمیسیون اقتصادی مجلس قرار دارد و در این جلسه درباره نحوه برخورد با این شرکت تصمیم گیری خواهد شد.احتمال تجدید نظر ایران در خرید محصولات سامسونگ وجود دارد و مجلس در این باره تصمیم گیری خواهد کرد”.

واکنش محافظه کاران در مجلس موجب شد تا محمدحسین برخوردار که عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی این است و در عین حال “مدیر پخش محصولات سامسونگ در ایران” شناخته می شود، اولین واکنش را نسبت به این تیزر تبلیغاتی نشان دهد و به ایسنا بگوید: “شرکت سامسونگ با شرکت و شبکه تلویزیون کابلی HOT که این تیزر را تهیه کرده، رابطه‌ای ندارد و این شرکت در این تیزر تبلیغاتی حرکت زشت و نامانوسی انجام داده است. این گونه اقدامات در جهت برهم زدن روابط تجاری ایران و کره‌جنوبی است، هرچند شرکت سامسونگ اعلام کرده که در این تیزر نقشی نداشته و از طریق دفتر کره به دفتر رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌ که چرا این کار را انجام داده‌اند، اما ما به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که حتما باید عذرخواهی کنند”.

وی افزود: “در حال حاضر کشورهای اروپایی ایران را تحریم اقتصادی کرده‌اند و ما با چندین شرکت دیگر در حال کار هستیم که با این گونه اقدامات می‌خواهند کاری کنند که ما خودتحریمی کنیم. اهداف آن‌ها با این کارها این است که جنگ اقتصادی ناخواسته از سوی ما شروع شود. در حال حاضر تقریبا 15 هزار نیروی کار در بخش تولیدی سامسونگ در ایران مشغول به کارند و این به غیر از 700 نمایندگی تعمیرات سامسونگ است که در هر کدام حداقل چهار نفر شاغل هستند و فروشگاه‌های عرضه‌های محصولات سامسونگ هم که چندین نفر را مشغول به کار کرده‌اند”.

 همانطور که محمد حسین برخوردار پیش بینی کرده بود، شرکت سامسونگ سرانجام دیروز بیانیه ای رسمی منتشر کرد و در باره تیزر تبلیغاتی تلویزیون “هات” چنین نوشت: “پس از انتشار این تبلیغ، مجموعه شرکت سامسونگ الکترونیکس، در محکومیت ویدئو ساخته شده توسط کانال HOT، بیانیه ای صادر کرده است.”

در این بیانیه همچنین آمده است: “متاسفانه اخیرا در کلیپی که بدون اطلاع شرکت سامسونگ، توسط یک شرکت اسرائیلی با نام شبکه کابلی HOT تولید شده است بی محابا و بدون هیچ گونه پایه و اساسی به مردم شریف ایران اهانت شده است.اصولا انتساب این کلیپ به شرکت سامسونگ یک سوءتفاهم بوده و شرکت سامسونگ ضمن محکومیت این عمل، همسو با سایر نهادهای مردمی انزجار خود را از این گونه اقدامات اعلام می نماید.بدیهی است شرکت سامسونگ هیچ گونه نقشی در تولید این کلیپ نداشته است و شبکه کابلی HOT صرفا در این کلیپ از تبلت سامسونگ به عنوان جایزه برای بینندگان خود استفاده نموده است.”

با این وجود، نیروی انتظامی روز گذشته تمامی تبلیغات محیطی سامسونگ در تهران را از سطح شهر جمع آوری کرده و حتی برخی از رسانه های غیر رسمی از سازماندهی یک تجمع اعتراض آمیز در برابر دفتر مرکزی این شرکت در تهران خبر داده اند.

 وزارت ارشاد نیز در بخشنامه ای به شرکت های تجاری داخلی، هر گونه همکاری مشترک تبلیغاتی و اهداء جایزه با محصولات سامسونگ را ممنوع کرده است و این همه در حالیست که مجلس هم قرارست امروز در اینباره تصمیم گیری کند.

در همین حال، به نوشته خبرگزاری ایتنا، این واکنش تند نسبت به یک تبلیغ غیر رسمی بی ارتباط به تحریم های بین المللی نیست.

این خبرگزاری به نقل از روزنامه کره ای “هرالد” می نویسد: “ایران در رابطه با تحریم نفتی این کشور، سعی در انجام اقدامات تلافی‌جویانه است. دولت ایران از شرکت‌های کره‌ای حاضر در این کشور خواسته است که بیلبوردهای تبلیغاتی خود را از سطح شهر جمع‌آوری کنند”.