شریفی‌نیا از عشق پروانه معصومی به خامنه‌ای گفت

نویسنده
نیما فرح آبادی

» ادامه حاشیه‌های یک دیدار

محمدرضا شریفی نیا از قول پروانه معصومی گفت: “من آقای خامنه ای را خیلی دوست دارم، اصلا به ایشان عشق می ورزم.”

این بازیگر سینما و تلویزیون در مصاحبه با سایت مشرق که به نهادهای امنیتی ـ– نظامی نزدیک است، همچنین اتهام “پدرخواندگی سینما” درباره خود را رد کرده است.

شریفی نیا در عین حال به واکنش تند جامعه علیه حضور سه سال پیش تعدادی از اهالی سینما و تلویزیون در بیت رهبری و دیدار با آیت الله خامنه ای اذعان کرده است.

او برای توضیح این مسئله به پروانه معصومی، یکی از بازیگران زن حاضر در آن دیدار که به علت سخنانش در دیدار با خامنه ای مورد انتقاد شدید کاربران اینترنتی و گروه های اجتماعی قرار گرفت، اشاره کرده است.

شریفی نیا گفته: “ما در آن جلسه ای که خدمت رهبر انقلاب بودیم خانم پروانه معصومی صحبت کردند و گفتند که ما در صومعه سرا زندگی می کنیم و به بچه هایی که در آن جا کار مستند می کنند اعتراض کردند که چرا تلویزیون دو صحنه می گیرد و می رود و پژوهش و تحقیقات در آن جا نمی کند. بعد یک مسئله ای را عنوان کردند و خدمت رهبر انقلاب گفتند :من که الان این جا هستم یک ساعتی در جایی دارم نفس می کشم که شما دارید نفس می کشید و این جا حضور دارم، الان من را به عنوان آدمی می دانند که وابسته به نظام هستم. الان دلشان می خواهد که من بروم و مشکلاتشان را حل کنم می گویند که شما به اصل کار مراجعه کردید و می توانستید یک سری مشکلاتمان را حل کنید.”

شریفی نیا افزوده: “این تمام بحثی بود که خانم پروانه معصومی مطرح کردند. اما در رسانه ها آن کسانی که دوست داشتند خانم معصومی را بر اساس نگاه خودشان جور دیگری طرح کنند عنوان کردند خانم معصومی گفتند که من خوشحال هستم که الان در جایی دارم نفس می کشم که شما نفس می کشید. ایشان آن روز از آن منظر صحبت نکرد.”

او از صحبت خود با پروانه معصومی در این خصوص هم خبر داده و افزوده: “گفتم قرار است همچین جایی (بیت رهبری) برویم، سر صحنه ما با هم بودیم. آن موقع با هم کار می کردیم و فیلمبرداری داشتیم. ایشان گفت من آقای خامنه ای را خیلی دوست دارم، اصلا عشق به ایشان می ورزم، من دوست دارم که ایشان را ببینم و با کمال میل قبول می کنم.”

شریفی نیا ادامه داده: “می خواهم بگویم که نگاه خانم معصومی اصلا چطور است. اصلا دوست داشت که رهبرش را ببیند؛ ولی آن جا آن حرف را نزد. ایشان به من گفت من دوست دارم بیایم. رهبرم است. خیلی از آقای خامنه‌ای خوشم می‌آید. و خیلی استقبال کرد. این آدم قلبا رهبر مملکتش را دوست داشت، ولی آن جا بحثش چیز دیگری بود.”

 

دیدار پس از سرکوب

دیدار مورد اشاره این هنرپیشه در مهرماه ۱۳۸۸ اندک مدتی پس از برگزاری انتخابات جنجالی دوره دهم ریاست جمهوری و در شرایطی که اعتراضات گسترده به نتایج اعلام شده آن انتخابات کماکان ادامه داشت، صورت گرفت.

در آن جلسه که در محل بیت رهبرجمهوری اسلامی برگزار شد تعدادی از بازیگران و دیگر عوامل سینما و تلویزیون حضور داشتند. حضور این عده در بیت رهبر جمهوری اسلامی خشم معترضانی که علی خامنه ای را به صدور دستور سرکوب جنبش سبز متهم می کردند، برانگیخت.

معترضان، دیدار برخی بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون با رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان حمایت آنها از سرکوب مردم توسط حکومت تحلیل کردند؛ هرچند بسیاری بر این عقیده بودند که برخی از این افراد تحت فشار نهادهای حکومتی ناچار به حضور در بیت رهبری شده اند.

این نخستین بار نیست که یک بازیگر از واکنش منفی جامعه به علت دیدار با خامنه ای خبر می دهد و در عین حال از آن دفاع می کند.

پیش از این یکی دیگر از بازیگران سینما و تلویزیون هم اذعان کرده بود که حضورش در دیدار تعدادی از هنرمندان با رهبر جمهوری اسلامی، واکنش منفی جامعه را به دنبال داشته است.

رضا توکلی که خود را عضوی از “جریان هنری همسوی انقلاب اسلامی” معرفی کرده بود، خواستار آن شده که مسئولان حکومتی از افرادی مانند او در برابر جامعه حمایت کنند.

توکلی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجو، برای به گفته او “جریانی که در فضای سینمای هنری هنرمندان مذهبی را تحت فشار قرار می‌دهند” ابراز تاسف کرده بود.

وی سپس با طرح پرسش “آیا این حق است؟” افزوده بود: “من نزد حضرت آقا رفتم و چون عکسم در دیدار با ایشان منتشر شد؛ آنتن منزل من را شکستند و در خیابان به من متلک می‌گفتند.”

او گفته بود: “من در آژانس وقتی نشستم به من با متلک می گویند چفیه حضرت آقا خوب بود؟ به من می‌گویند شما هم؟”

بازیگر سریال دارا و ندار به کارگردانی مسعود دهنمکی همچنین گفت که “روی ماشین من با برگه‌ای نوشتند خجالت دارد با ده نمکی بازی می‌کنی.”

توکلی افزوده بود: “این جریان دارد هنرمندان مذهبی را از درون متلاشی می‌کند. چه کسی باید جواب گو باشد.”

او با اشاره مجدد به حضورش در دیدار با خامنه ای در بیت رهبری گفته بود: “چه فحش‌هایی که در جامعه به من ندادند! آیا ما نباید در جامعه مصونیت داشته باشیم چرا این کارها را با ما می‌کنند.”

این هنرپیشه تلویزیون تصریح کرده بود که افرادی مانند او “دیگر جرات نمی‌کنند جایی حرف بزنند و در حرف‌هایشان بگویند که به عنوان مثال رهبری به فلان مسئله اشاره کردند.”

 

از شریفی نیا تا رویگری

پیش از توکلی هم رضا رویگری، هنرپیشه و خواننده سرود ایران ایران به این موضوع اشاره کرده بود.

رویگری که سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی در اردیبهشت سال جاری، عکسی از وی را در صف نخست عزاداران ایام فاطمیه در بیت رهبری منتشر کرده بود، پس از اعتراضات صورت گرفته علیه خود، به آنها واکنش نشان داد.

 او در گفت و گویی منتقدان خود را “دیکتاتور و خودخواه” خطاب کرد که “حق ندارند کوچکترین اظهار نظر یا دلسوزی برای مردم” داشته باشند.

 کاربران شبکه های اجتماعی، وبلاگ ها و سایت های اجتماعی مانند بالاترین با انتشار وسیع این عکس، به انتقاد از رویگری پرداختند. منتقدان حضور این هنرپیشه در بیت رهبری و شرکت در مراسم عزاداری رهبر جمهوری اسلامی را نکوهش کردند.

 رویگری در واکنش به این انتقادات به سایت آوینی فیلم گفت که از این انتقادات خبر دارد و از اینکه منتقدان “اندک آزادی” برای او قائل نیستند، به شدت انتقاد کرد.

بسیاری از طرفداران جنبش سبز و دیگر جریان های منتقد یا مخالف جمهوری اسلامی، علی خامنه ای را به دیکتاتوری متهم و او را مسئول نخست سرکوب گسترده اعتراضات و برخورد با فعالان مدنی و سیاسی معرفی می کنند.

به دنبال برخورد خشونت بار نیروهای امنیتی، نظامی و شبه نظامی حکومت با معترضان به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری که با دستور و حمایت رهبر جمهوری اسلامی انجام شد، اخبار و گزارش های مربوط به او معمولا با حساسیت بیشتری توسط افکار عمومی پیگیری می شود.