گزارش روز از تجمع و بازداشت معترضان به اسیدپاشی

نویسنده
نازنین کامدار

» استقرار جو امنیتی در کشور

در حالی که نیروی های اطلاعاتی و انتظامی جمهوری اسلامی تا این لحظه در بازداشت عوامل اسیدپاشی های اخیر ناکام مانده اند، برگزاری یک تجمع اعتراض آمیز در تهران به بازداشت تعداد نامعلومی از شهروندانی که به سرکوب سازمان یافته زنان در ایران اعتراض داشتند، انجامید.

در پی فراخوان برخی از شبکه های اجتماعی،در برخی نقاط کشور، از جمله تهران، اصفهان، رشت، شیراز،مشهد… تجمعاتی در اعتراض به اسیدپاشی های اخیر در شهرهای مختلف برگزار شد که با دخالت ماموران امنیتی و پلیس ضد شورش سرکوب و به ضرب و شتم و بازداشت معترضان در شهرهای مختلف منجر شد.

در تهران قرار بود این تجمع در ساعت ۱۳ دیروز در مقابل در وزارت کشور برگزار شود، اما از ساعات اولیه صبح، یگان های ویژه پلیس ضد شورش، با قراردادن موانع و نرده های متحرکت فلزی در پیاده روی خیابان فاطمی، اجازه تردد عابران از مقابل ساختمان وزارت کشور را ندادند.

این نیروها از شمال تا میدان گلها و ورودی خیابان محمدعلی جناح، از شرق تا تقاطع فاطمی و ولیعصر، از غرب تا خیابان کارگر و پارک لاله و از جنوب در خیابان فلسطین تا تقاطع زرتشت به صورت متراکم حضور داشتند و مانع توقف شهروندان و عابران می شدند.

با نزدیک شدن به ساعت مقرر، هر لحظه بر تعداد این نیروها افزوده شد و یگان های ویژه پلیس زن نیز در ون های انتظامی مستقر در محوطه اطراف وزارت کشور، آماده برخورد با زنان تجمع کننده شدند.

با افزایش تعداد معترضان که به صورت متحرک و پراکنده و در گروه های ۱۰ تا ۲۰ نفری شعارهایی در محکومیت جنایات اخیر سر می دادند، یک سردار نیروی انتظامی که مسئول عملیات ضد شورش بود، دستور اعزام افسران زن به صف زنان معترض را صادر کرد و این نیروها با باتوم و شوکر به سمت هسته های پراکنده زنان هجوم بردند و آنها را متفرق کردند.

پس از این اقدام، نیروهای ویژه نوپو که با موتورسیکلت های پر سر و صدای خود در حاشیه پیاده روها مستقر شده بودند، به صف شهروندان هجوم بردند و آنها را از شمال به سمت خیابان جناح، از جنوب به سمت خیابان زرتشت و از غرب به سمت پارک لاله عقب زدند و برخی از معترضان به لحن خشن ماموران را نیز بازداشت کردند.

با استقرار برخی از شهروندان در حوالی پارک لاله،مردم تلاش کردند با قرارگرفتن در کنار یکدیگر، امکان برگزاری تجمع را فراهم کنند که هجوم ناگهانی ماموران زن و مرد به سمت آنها موجب متفرق شدن جمعیت و بازداشت دستکم ۴۰ تن از معترضان شد.
همزمان با این اقدام، عوامل امنیتی لباس شخصی نیز با موتورسیکلت در حال رصد خودروهای عبوری بودندو مظنونان به فیلمبرداری از خشونت عوامل پلیس را متوقف و بازرسی و چند تن را از این طریق بازداشت کردند.
در همین حال، در سه نقطه از خیابان فاطمی نیز، یک دسته از ماموران امنیتی لباس شخصی، با دوربین های حرفه ای در حال فیلمبرداری از صورت عابران و معترضان و خودروهای عبوری بودند و معترضین به این اقدام را هم بازداشت کردند.
حضور پر شمار ماموران امنیتی و انتظامی در خیابان فاطمی به حدی بود که امکان تخمین جمعیتی را که برای برگزاری تجمع به این محل آمده بودند، غیر ممکن می ساخت.
بر اساس گزارش خبرنگاران روز، افراد بازداشت شده که نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق زنان نیز در بین آنها دیده می شد به خودروهای ون نیروی انتظامی و به محل نامعلومی منتقل می شدند.
نکته بارز در برخوردهای دیروز ماموران با مردم، لحن و ادبیات پرخاشگرانه و هتاکانه آنها بود که با استفاده از الفاظ رکیک، سعی در تحریک معترضان و سپس بازداشت آنها داشتند. برخی از شهروندان نیز، به ویژه زنان، در تجمع دیروز از سوی ماموران مرد مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.در میان این ماموران فردی به نام «جهانبخش» بیش از بقیه در هتاکی به معترضان و تحریک آنان نقش داشت.

علی‌اصغر ناصربخت معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری تهران هم دیروز گفته بود: “فرمانداری نیز هیچگونه مجوزی برای تجمع در مقابل وزارت کشور یا نهادهای دیگر را صادر نکرده است. بنابراین هرگونه تجمع که امروز برگزار شود خلاف قانون بوده و ما موظفیم که با این تجمع برخورد قانونی داشته باشیم. ما از اتفاقات اسیدپاشی در اصفهان ناراحت بودیم و آنها را محکوم می‌کنیم ولی نباید هیچگونه تجمعی در تهران بدون اخذ مجوز قانونی برگزار شود”.

این درحالیست که چندی پیش عوامل لباس شخصی موسوم به “دلواپسان” در اعتراض به وضعیت حجاب در کشور دست به تجمع بدون مجوز زدند و نه تنها بازداشت نشدند، بلکه نیروهای انتظامی مستقر در محل به تامین امنیت آنها مشغول بودند.

بازداشت های چند روز گذشته تنها به تهران و شرکت کنندگان در تجمع مقابل وزارت کشور محدود نبود، بلکه افراد دیگری هم در نقاط مختلف و به دلایل نامعلوم توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی بازداشت شده اند.

از جمله این افراد، آریا جعفری، عکاس و مسئول سرویس عکس ایسنا در اصفهان بود که روز پنجشنبه و به دلیل انتشار تصاویر تجمع هفته گذشته در این شهر بازداشت شد.

 

“مرد زن نمای مشکوک”، به زبان خبرگزاری فارس، از دیگر بازداشتی های اصفهان است که این خبرگزاری با انتشار عکس هایی،درباره او نوشته است: “طی روزهای اخیر به بهانه اعتراض به این ماجرا برخی افراد و جریان ها در شبکه های اجتماعی، فضای مجازی و نیز محیط عمومی سعی کردند با جهت دهی خاص، افراد را به اعتراض علیه دستگاه های مسئول تحریک کنند. در همین زمینه توسط یک نهاد امنیتی مردی بازداشت شده که با آرایش و لباس زنانه قصد تحریک مردم به تجمع و اعتراض علیه نهادهای کشور را داشت. از این مرد زن نما که بازجویی از وی در این نهاد امنیتی ادامه دارد برخی ادوات ارتباطی و جاسوسی کشف شده است. گفته می شود لکه های سوختگی خاصی نیز بر روی بدن این مرد وجود دارد که این موضوع در دست بررسی است”.

 

سرهنگ حسین‌زاده جانشین فرماندهی انتظامی اصفهان هم از بازداشت دو کاربر فیس بوک به اتهام انتشار اخبار مربوط به اسیدپاشی و تجمعات اخیر خبرداده و گفته است: “دو نفر ازآشوبگران فضای مجازی که اقدام به تحریک مردم برای نبود امنیت و انتشار اخبار کذب از اسیدپاشی اصفهان می کردند در یکی از استانهای جنوبی دستگیر شدند. این افراد با دروغ پراکنی و پخش شایعه در بین مردم موجب تشویش اذهان عمومی شده بودند. به رقم شایعه پراکنی‌هایی که در هفته گذشته از طریق برخی سایت‌ها و شبکه‌های مجازی در مورد تعطیلی شنبه اصفهان منتشر شده بود، مردم اصفهان در همه قشر‌ها و طبقات صنفی امروز در محل کار خود حاضر شدند و بانوان نیز طبق روال قبل در دانشگاه‌ها و محل‌های کار خود حضور پیدا کردند”.

سایت های وابسته به نیروهای افراطی و نهادهای سرکوب از جمله “فارس”، “تسنیم”، “مشر”، “صراط”، “جهان نیوز” و “رجانیوز” هم هر یک جداگانه نسبت به بروز تحرکات اجتماعی خیابانی واکنش نشان دادند و خواستار سرکوب، بازداشت و برخورد سریع با آنچه که عوامل این ناآرامی ها نامیدند شدند.

 رضا سراج، سربازجوی برخی از بازداشت شدگان حوادث سال ۸۸، در یادداشتی در این باره در سایت صراط، نوشت: “چندی پیش چند واقعه مشکوک اسیدپاشی به صورت سریالی در اصفهان رخ می ‌دهد و با موج سواری رسانه‌ های ضدانقلاب و انتشار شایعات بی مبنا پیرامون این مسئله به تدریج پروژه روانی اسیدپاشی شکل می‌ گیرد. فضاسازی رسانه ‌های گوناگون به گونه ‌ای هم افزا، بر غبارآلود کردن فضا دامن می‌زند… در همین ایام، تجمعی در اصفهان در اعتراض به اسیدپاشی ‌ها برگزار می‌گردد که شعارهای هنجارشکنانه‌ ی سر داده شده در آن، نشان از پیچیدگی ماجرا دارد. طرح شعارهایی با موضوع مرتبط دانستن این حوادث با نیروهای ارزشی و بسیجی و فریضه ‌ی امر به معروف و نهی از منکر نشان از آن دارد که هدف این مرحله از سناریو بردن انگشت اتهام به سمت نیروهای انقلابی و ارزشی و متوقف کردن طرح حمایت از آمرین به معروف است.جالب اینجاست در این تجمع، مردی زن ‌نما که تلاش می‌کرد با پوشش زنانه به تحریک جمعیت به اعتراض بپردازد، بازداشت گردید و از وی ادوات جاسوسی نیز به دست آمد.رصد فضای مجازی و رسانه ‌ای نشان می ‌دهد ماجرا به همین‌ جا ختم نشده و جریانی که به دنبال ماهی‌گیری از این آب گل‌آلود است، به دنبال مراحلی دیگر از این سناریو، همچون فراخوان ‌های مجدد در سراسر کشور و جریان‌ سازی و موج سواری گسترده ‌تر است… این سناریو در بازه دو ساله در هدف‌گذاری خود، انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در پایان سال ۱۳۹۴ را نشانه رفته است”.

سایت های مشرق، جهان نیوز و رجانیوز هم در مطالب جداگانه ای خواستار تشدید فضای امنیتی شده و البته از نفوذ ضدانقلاب در خبرگزاری ایسنا خبرداده اند!

به دنبال اصرار این سایت ها برای برخورد با دیگر رسانه ها، جعفری دولت آبادی دادستان تهران سرانجام از “برخورد با رسانه ها” در خصوص ماجرای اسیدپاشی ها خبر داد.