پروژه دیوار کشی در اطراف مجلس

نویسنده
فیروزه متین

» همزمان با افزایش تجمعات صنفی

همزمان با ادامه تجمعات صنفی در برابر مجلس شورای اسلامی در اعتراض به وضعیت شغلی و معیشتی،ماجرای دیوار کشی در اطراف مجلس بار دیگر در دستور کار قرار گرفته و با اعتراض برخی نمایندگان هم رو به رو شده است.

غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت پیش از این در نطق میان دستور خود در اینباره گفته بود: “من به دیوارکشی اطراف مجلس اعتراض دارم. حالا که مذاکرات مجلس مستقیماً به گوش مردم می‌رسد مجلس باید از همه جهات اتاق شیشه‌ای باشد و نباید ارتباطش با مردم قطع شود. انجام هزینه دیوارکشی غیرمنطقی و غیرضروری است. این کار تبعات منفی شدیدی دارد و نفس این اقدام القای فضای ناامنی در جامعه است. شنیده شده که این نظر پدافند غیرعامل است و در رابطه با نهاد ریاست جمهوری نیز اقدام مشابهی در حال انجام است. اما من به عنوان نماینده مردم خواستار برچیده شدن دیوار بین خادمین ملت با مردم هستم”.

او افزوده بود: “این روزها بهانه‌ای برای حل مشکل این اقشار است و انتظار می‌رود وزارتخانه‌های مرتبط برای حل مشکل کارگران و معلمین لوایح مورد نیاز را به مجلس ارائه کنند تا مجلس نسبت به ساماندهی این اقشار اقدام کند. اجازه قانونی تجمع و راهپیمایی آرام به کارگران و معلمان و سایر اصناف از سوی وزارت کشور باید داده شود. در همین انقلاب ما سابقه این اقدامات بوده، پس چرا باید الان خدای ناکرده از بیان حرف‌های منطقی این اقشار مظلوم در چارچوب قانون خوف داشته باشیم؟”

این اظهارات با واکنش هایی از سوی هیات رئیسه مجلس رو به شد به طوری که یک نماینده مجلس ساعتی بعد از توقف این پروژه خبر داد، هر چند یک عضو هیات رئیسه این توقف را تکذیب کرد.

به نوشته رسانه ها، غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از توقف دیوارکشی اطراف ساختمان مجلس برای بررسی بیشتر موضوع خبر داد و گفت: “طبق مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه دیوارکشی اطراف ساختمان مجلس تا بررسی بیشتر موضوع متوقف شد”.

اما ساعاتی بعد بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس این خبر را تکذیب کرد و از ادامه پروژه دیوارکشی در اطراف مجلس خبر داد: “دیوارکشی اطراف مجلس متوقف نخواهد شد اما قرار نیست دیوار بلندی حائل بین ملت و نمایندگان شود. موضوع دیوارکشی اطراف مجلس یک مسأله اداری است، همان‌طور که همه سازمان‌ها ممکن است یک سری اصلاحاتی داشته باشند. قرار نیست در نقشه ساختمان مجلس تغییری اتفاق بیفتد، بلکه در حال حاضر یک سری اصلاحات در ساختمان مجلس نیاز است که انجام شود، مثل هر مجموعه دیگری که ممکن است اصلاحاتی درباره ساختمانش انجام دهد”.

او در ادامه گفت: “مگر صدمتر دیوار درست شود اتفاقی می‌افتد؟”

پروژه دیوار کشی در اطراف مجلس که حالا معلوم شده بر اساس تصمیم سازمان پدافند غیرعامل سپاه پاسداران به اجرا گذاشته شده از اسفندماه سال گذشته و با کشیدن تدریجی دیوار فلزی آبی رنگ در مقابل نرده‌های آهنی اطراف مجلس کلید خورد.

در همان زمان، سایت تابناک به نقل از یکی از مدیران مجلس نوشت: “این موضوع مربوط به مسائل امنیتی است و به همین دلیل، کسی از هیأت رئیسه تمایلی به اظهار نظر درباره آن ندارد. دلایل امنیتی باعث ایجاد دیوار به دور مجلس شده است”.

گفتنی ست، در همان زمان، حسن کامران در یک تذکر آیین نامه ای گفته بود: “شرکت ثامن‌ سازه اشر چگونه پروژه‌ای را با ترک تشریفات در ضلع شمال مجلس اجرایی می‌کند؟ پروژه در ضلع شمال مجموعه بهارستان بدون هماهنگی با فنی مهندسی مجلس صورت گرفته است. این پروژه پیاده‌روی مردم را گرفته که همین موضوع سبب ایجاد مشکل برای مردم شده است، اگر در مجلس با ترک تشریفات طرح‌های عمرانی صورت گیرد دیگر از قوه قضائیه و دولت چه توقعی باید داشت.این پروژه بودار است”.

او افزوده بود: “دیوار مجلس با آن همه بتن که در بیت رهبری نیز چنین بتنی وجود ندارد دیگر نیاز به چنین سازه‌هایی ندارد، در سال اقتصاد مقاومتی که مظلوم اقتصاد مقاومتی است چگونه اجازه داده می‌شود این ریخت و پاش‌ها صورت گیرد”.

 پروژه احداث حصار امنیتی در اطراف مجلس شورای اسلامی، تنها اقدام این نهاد برای محدودیت ارتباط با شهروندان نیست.

سال گذشته نیز نمایندگان مجلس تلاش کردند در قالب یک طرح و به بهانه “جلوگیری از دادن بهانه به دست دشمن”، از ورود خبرنگاران و عکاسان به صحن علنی مجلس جلوگیری کنند، اما اعتراض رسانه ها موجب شد تا این طرح مسکوت بماند.

پس از آن اما، مجلس با قراردادن گلدان و درختچه در صحن علنی، تلاش کرد تا دید عکاسان و خبرنگاران را محدود کند.