وزیر سابق کشاورزی: آب نداریم؛ ۵۰ میلیون نفر باید مهاجرت کنند

نویسنده

عیسی کلانتری، وزیر سابق کشاورزی می‌گوید ایران با بهره‌برداری از ۹۷‌درصد آب‌های سطحی خود عملا تمام رودخانه‌های خود را خشک کرده و دیگر آبی در طبیعت ایران باقی نمانده است.
وی در یک مصاحبه مطبوعاتی ضمن اشاره به این موضوع هشدار داد اگر مصرف آب‌های سطحی در کشور به همین روال ادامه یابد، جمعیتی معادل ۵۰‌میلیون نفر برای زنده ماندن ناچار به مهاجرت از ایران خواهند بود.
او افزود: تنها دو کشور در جهان وجود دارد که با بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های سطحی در معرض بحران جدی قرار گرفته‌اند و آن دو کشور ایران و مصر است. این در شرایطی است که میزان بهره‌برداری از آب‌های سطحی در مصر به ۴۶‌درصد و در ایران با اختلاف فاحش به ۹۷‌درصد رسیده است. برای این‌که عمق فاجعه را بهتر متوجه شوید عملکرد برخی از کشورهای جهان را در بهره‌برداری از آب‌های سطحی سرزمین‌شان مرور می‌کنیم: ژاپن ۱۹درصد، آمریکا ۲۱درصد، چین ۲۹درصد، هند ۳۳‌درصد و در کشوری مانند اسپانیا که از لحاظ اقلیم و ویژگی‌های جغرافیایی به ایران شباهت دارد تنها ۲۵درصد.
وزیر سابق کشاورزی با اشاره به موضوع شورتر شدن خاک و حاصلخیزی آن گفت: درحال حاضر وضع آبی برخی از شهرهای ایران به سطحی رسیده است که آن شهرها از نظر تعاریف علمی و استانداردهای جهانی به «شهر مرده» تعبیر می‌شوند. به‌عنوان مثال درحال حاضر شاهرود و نیشابور از نظر هیدرولوژی شهر مرده به حساب می‌آیند و بخش عمده‌ای از شهرستان رفسنجان نیز شهر مرده تلقی می‌شود.