حفاظت از مراکز حساس و هسته ‌ای

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» رزمایش مشترک در مرز‌ها، یک هفته بعد از انفجار مهمات

یک هفته بعد از هشدار فرمانده سپاه و نماینده اصولگرای مجلس در مورد حضور دستگاه اطلاعاتی کشورهای آمریکا، اسرائیل و بریتانیا در نوار مرزی پنج کشور همسایه ایران، رسانه‌های حکومتی از آغاز یک رزمایش نظامی مشترک از سوی سپاه پاسداران و ارتش در مرزهای شرقی کشور خبر داده اند؛ رزمایشی که خبرگزاری‌های رسمی هدف از آن را مقابله با “تهدید‌های احتمالی” به ویژه در ارتباط با مراکز “جمعیتی، حساس و هسته‌ای” کشور اعلام کرده‌اند.

انجام این رزمایش همزمان است با صدور قطعنامه ۷۶ ماده‌ای اعضای لویه جرگه سنتی افغانستان که در بخش مربوط به حضور نیروهای آمریکایی در این کشور، بر استقرار تاسیسات نظامی آن‌ها در مناطق مرزی افغانستان و جاهایی که از آنجا تهدیدهایی علیه افغانستان تصور می‌شود، تاکید کرد.

ایالات متحده آمریکا و برخی دیگر از اعضای ناتو در کشورهای همسایه ایران دارای پایگاه‌های نظامی متعدد هستند؛ موضوعی که همواره مخالفت و نگرانی جمهوری اسلامی را به دنبال داشته باشد. جمهوری اسلامی در موارد متعدد علاقه مندی خود را به خروج این نیروها از کشورهای همسایه ابراز کرده و از سیاست های منطقه ای غرب به عنوان “پروژه ایران هراسی” یاد می کند.

 

مانور علیه جنگ الکترونیکی

به گزارش خبرگزاری‌های حکومتی، رزمایش چهارروزه ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در مناطق مرزی شرق کشور روز، ۱۸ آبان ماه به دومین روز فعالیت‌های خود خاتمه داد.

این مانور‌ها در مساحتی به وسعت ۸۰ هزار کیلومتر در مرزهای شرق و شمال شرق ایران جهت ارزیابی توانایی حفاظت از حریم هوایی و تاسیسات هسته‌ای ایران برگزار می‌شود.

سخنگوی رزمایش پدافندی “ثامن الحجج” در دومین روز این رزمایش اعلام کرد که در گستره شرق و شمال شرق کشور عملیات “پایدارسازی شبکه راداری کشور علیه جنگ الکترونیکی دشمن فرضی” با موفقیت انجام شد.

سرهنگ ستاد “ابوالفضل سپهری” روز شنبه به خبرنگاران گفت در مرحله بعدی این رزمایش هواپیماهای آفندی دشمن فرضی با انجام طرحهای مختلف درحوزه جنگ الکترونیک علیه نیروهای پدافندی کشور وارد عمل شدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی نوشته است در اجرای این رزمایش علاوه بر بکارگیری سامانه‌های پیشرفته‌ موشکی و توپخانه‌ پدافند هوایی، سامانه ‌های راداری متنوع موجود در شبکه فرماندهی و کنترل یکپارچه پدافند هوایی، انواع هواپیماهای شکاری رهگیر نیروی هوایی، یگان‌های پدافند هوایی و سایر نیروهای ارتش و سپاه شامل سامانه‌های موشکی و جنگ‌ افزارهای توپخانه ‌ای و همچنین پستهای دیده‌ بانی نیروی انتظامی و بسیج که در سازمان رزم طرح رزمایش پیش‌بینی شده، تحت فرماندهی، کنترل و هدایت عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبی ارتش جمهوری اسلامی ایران شرکت دارند.

هفته گذشته زهره الهیان، نماینده مجلس با اشاره به آنچه “اقدامات گروهک‌های تروریستی” خواند، از استقرار نیروهای دستگاه امنیتی کشورهای آمریکا، اسرائیل و بریتانیا در نوار مرزی خبرداده و گفته بود این پایگاه‌ها “مسئولیت هدایت گروهک‌های تروریستی و حتی خرابکاری و جاسوسی علیه شهروندان و نظام جمهوری اسلامی را برعهده دارند.”

عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و آذربایجان کشورهایی هستند که این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس مدعی است سیا، موساد و ۶MI در مرزهای آن‌ها با ایران مستقر شده‌اند.

نماینده جناح راست وعده داده بود که در ارتباط با فعالیت دستگاه جاسوسی کشورهای خارجی در مرزها پیگیری هائی صورت گیرد.

سرهنگ حمید احمدی، سخنگوی نیروی زمینی سپاه در عملیات شمالغرب هم گفته بود: “آمریکایی‌ها در منطقه در حال طراحی توطئه‌ای علیه نظام ما هستند که خیلی از شواهد موجود مانند گسترش آن‌ها در مرزهای ما و اصرار آن‌ها بر ماندن در برخی ارتفاعات مرزی ایران ازجمله این نشانه‌ها بود.”

اینک خبرگزاری ایرنا هدف از انجام رزمایش مشترک سپاه و ارتش در گستره شرقی کشور را ارتقا توان رزمی شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور، انجام تمرینهای تاکتیکی، اجرای تدابیر عملیاتی پیش‌ بینی شده در طرحهای پدافندی و آمادگی هرچه بیشتر در مقابله با تهدیدهای احتمالی فضای کشور به‌ ویژه مراکز جمعیتی، حیاتی، حساس و هسته ‌ای اعلام کرده است.

 

تهدید‌های احتمالی

به نظر می‌رسد اشاره خبرگزاری دولت به “تهدید‌های احتمالی”، اخبار و شایعاتی باشد که به ویژه پس از طرح “توطئه ترور سفیر عربستان توسط جمهوری اسلامی در واشنگتن” از ایالت متحده آمریکا و گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در رابطه با احتمال استفاده نظامی جمهوری اسلامی از انرژی هسته‌ای مطرح شد.

در آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو بر پایه اسناد و مدارکی که آن‌ها را “کاملا موثق” خواند، ادعا کرد جمهوری اسلامی احتمالا به دنبال تولید تسلیحات هسته‌ای است.

هر چند جمهوری اسلامی هم نظامی بودن فعالیت هسته‌ای و هم “توطئه ترور” را به شدت رد کرده است، اما بیشتر کشورهای اروپایی به دنبال این گزارش از تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و برخی از رسانه‌ها هم از احتمال حمله نظامی به این کشور خبر دادند.

در چند روز گذشه دو قطعنامه یکی از طرف مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با “توطئه ترور” و دیگری هم از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و در اتباط با استفاده نظامی ایران از انرژی هسته‌ای به تصویب رسید؛ قطعنامه‌هایی که بر خلاف پیش بینی‌ها منجر به مطرح شدن پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد نشد.

با اینحال نگرانی‌ها مبنی بر احتمال حمله نظامی همچنان مطرح است. به ویژه اینکه اسرائیل از قطعنامه شورای حکام ابراز ناخرسندی کرده است. بعد از صدور این قطعنامه ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد که کشورش نسبت به وضع تحریمهای تازه و نیرومند علیه ایران خیلی خوش بین نیست.

 

آمریکا در کشورهای همسایه

گفتگو درباره احتمال حمله نظامی آمریکا یا اسرائیل به ایران به ویژه بعد از استقرار ناوگان جدید دریایی ایالات متحده در خلیج فارس شدت گرفت. جمهوری اسلامی همواره نسبت به حضور نیروهای آمریکایی و هم پیمان هایش در کشورهای همسایه ابراز نگرانی کرده است.

آمریکا در کشورهای همسایه ایران دارای حدود ۳۰ پایگاه نظامی است که از جمله آن‌ها می‌توان به پایگاهی در شمال شرقی بغداد، پایگاهی در ترکیه، پایگاه آموزشی در کویت، پایگاهی در قطر، پایگاهی در امارات، پایگاهی در پاکستان، پایگاهی در افغانستان و همچنین استقرار ناوگان پنجم آمریکا در بحرین اشاره کرد.

گفته می‌شود که ایالات متحده جهت گسترده‌تر کردن حضور نظامی خود در کشورهای منطقه در بعضی نقاط دیگر مانند گرجستان نیز پایگاه نظامی تاسیس کند.

جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرده بود که بعد از نشست اخیر لویه جرگه افغانستان حضور آمریکا در این کشور کمرنگ شود. اما برخلاف میل مسولان جمهوری اسلامی در بیانیه پایانی نشست خود با صدور یک قطعنامه ۷۶ ماده‌ای، بار‌ها بر ضرورت پیمان استراتژیک بین آمریکا و افغانستان تاکید شده است.

کارشناسان معتقدند بعد از طرح شدن احتمالات اخیر به نظر می‌رسد آغاز انجام رزمایش‌های نظامی از مناطق مرزی کشور، در راستای ابراز نگرانی جمهوری اسلامی از حضور آمریکا و کشورهای همپیمان آن در کشورهای همسایه منطه باشد.