حمله پلیس به کافی نت و گالری

نویسنده
نازنین کامدار

» احمدی نژاد: جوانان ما از فیس بوک و توییتر استفاده می کنند

پس از پایان موج جمع آوری آنتن های ماهواره ای در تهران و چند شهر بزرگ که به گزارش مقامات دولتی هیچ اثری در رغبت افزایش یابنده مردم به تلویزیون های ماهواره ای ندارد و در اوج مبارزه  60 درصد مخاطبان تلویزیون را به تماشای خود مشغول کرده، روز گشته فرمانده نیروی انتظامی استان تهران از آغاز دور تازه ای از برخوردها خبر داد و آن هم “طرح برخورد با گالری ها و کافی نت ها” بود.

همزمان با این ابلاغ گزارش های دیگر نیز از سخت گیری نهادهای انتظامی بر مراسم عروسی در باغ های حومه شهر تهران حکایت دارد که به دلیل نزدیکی به ماه محرم، کسب و کار آنان به شدت رونق گرفته است.

از سوی دیگر، پلیس تابع دولت در زمانی به سخت گیری دست می زند که محمود احمدی نژاد درباره فیس بوک و تویتر و استفاده جوانان ایرانی از اینترنت بدون سانسور که در دیدار با یک هیات مصری بیان شد، اعتراض برخی رسانه های مستقل و اصلاح طلب را در پی داشته و از جمله روزنامه شرق در گزارشی، فهرستی از برنامه های سانسور سازمان یافته اینترنت در ایران و از جمله دیدگاه فرمانده نیروی انتظامی که فیس بوک را “سایت ناراضیان و منحرفان” معرفی کرده بود، جمع آوری کرده و تناقض ادعاهای محمود احمدی نژاد با واقعیت موجود را برجسته کرده است.

واقعیتی که در واپسین نمونه آن، حسین ساجدی نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ آن را اینچنین توضیح می دهد: “در راستای اجرای طرح امنیت محله محور و بنا بر درخواست خانواده‌ها برخورد با کافی‌نت و آتلیه‌های عکاسی و فیلمبرداری متخلف در دستورکار پلیس پایتخت قرار گرفت. در این راستا کافی‌نت و آتلیه‌های عکاسی و فیلمبرداری که خلاف مقررات صنفی و هنجارهای اجتماعی فعالیت داشتند به عنوان متخلف شناخته شده و صبح شنبه با دستور مقام‌قضایی پلمپ شدند.در این طرح، از ۹۰ آتلیه و ۲۶۰ کافی نت بازدید که پس از این مرحله پلمپ شدند و تعدادی نیز اخطاریه پلمپ دریافت کرد. به صاحبان تعدادی از واحدهای صنفی بازدید شده نیز تذکرات لازم داده شد.”

وی افزوده است: “طرح برخورد با آتلیه‌های عکاسی و فیلمبرداری و کافی‌نت‌های متخلف شهر تهران در اجرای طرح امنیت محله‌محور و بنا به درخواست خانواده‌ها در دستور کار پلیس تهران بزرگ قرار گرفته است. در این طرح با کسانی که سعی در انجام اعمال خلاف قانون و اخلاق دارند بدون اغماض برخورد خواهد شد. آتلیه‌های متخلف با نشانه گرفتن کانون خانواده‌ها و افشای مسائل خصوصی افراد، باعث بروز مشکلات فراوانی برای آنها می‌شوند. کافی‌نت‌های متخلف با ارائه خدمات غیرقانونی در راه آسیب رساندن به جوانان و به تبع آن خانواده‌ها حرکت می‌کنند که وظیفه پلیس برخورد با آنها و جلوگیری از بروز مشکل در این زمینه است”.

 

اصولگرایان و زمزمه تعطیلی کافی شاپ ها

علاوه بر کافی نت ها، زمزمه تعطیلی کافی شاپ های محدود تهران نیز از سوی سایت های اصولگرا به بهانه “بی اخلاقی و بی حیایی” شنیده می شود در این باره سایت مشرق در گزارشی نوشته: “کافی شاپ‌های سطح شهر تهران امروزه به پاتوقی دنج و خلوت برای حضور دختران و پسران تبدیل شده‌اند و در گرمای تابستان و سرمای زمستان میزبان آنهاست. وقتی از در کافی شاپ داخل می‌شوی انبوهی از دختران و پسران جوانی را مشاهده می‌کنی که گاه دسته جمعی و گاهی دو نفری با یکدیگر پشت میز نشسته‌ و غرق در یکدیگرند. با نگاهی به اطراف بالاخره موفق می‌شوی تا جایی را برای نشستن پیدا کنی و سفارشت را می‌دهی و تا حاضر شدن آن اطراف را برانداز می‌کنی. شال‌های عقب رفته، آرایش‌های تند، دست‌های گره خورده به هم و گاهی روابط فراتر از آن و خنده‌های مستانه را در چهره افراد حاضر در این مکان به وضوح می‌توان مشاهده کرد. سفارشت حاضر شده، مشغول خوردن می‌شوی که ناگهان جمله‌ای بر روی دیوار کافی شاپ توجهت را به خود جلب می‌کند «رعایت شئونات اسلامی در این مکان الزامی است» با دیدن این جمله مبهوت می‌شوی در این مکان تنها چیزی که نمی‌توان مشاهده کرد رعایت شئونات اسلامی است”.

مشرق فضای داخل کافی شاپ ها را حرمت شکنانه و باعث “روابط نادرست دختر و پسر” توصیف کرده و در نهایت نوشته “اما تا چه زمانی باید چشم خود را بر روی این صحنه‌ها بست و به‌گونه‌ای وانمود کرد که گویی همه چیز کاملاً طبیعی است آیا برخورد با بدحجابان فقط در سطح خیابان‌های شهر راه‌حل معضل بدحجابی و روابط ناسالم و آشکار دختران و پسران در این روزهاست؟ آیا مسئولان نگاهی به اماکن تفریحی سطح شهر و کافی شاپ‌ها انداخته‌اند آیا نمی‌دانند در کافی شاپ‌ها چه می‌گذرد و چه فضای مناسبی برای ارتباط ناسالم دختران و پسران در این مکان‌ها فراهم شده است”.

 

گرین کارت بد

در هفته های گذشته، بسیاری از واحد های تجاری و کافی شاپ ها نیز برای مدت نامعلومی پلمب شده بودند، اما طرحی که از روز گذشته در تهران اجرا شده، در گام اول آتلیه های و کافی نت ها را هدف گرفته است.

بنا براین گزارش،قبل از آغاز این طرح، ثبت نام برای شرکت در قرعه کشی “اخذ گرین کارت آمریکا” در کافی نت ها ممنوع شده بود و مشرق نیوز در گفت و گویی به نقل از سرهنگ خلیل هلالی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی نوشته بود: “فعالیت کافی نت ها و مراکز خدمات رایانه برای ثبت نام لاتاری و دریافت گرین کارت قانونی نیست و پلیس با متخلفان برابر قانون برخورد می کند. پلیس اجازه نمی دهد که برخی برای سودجویی دست به اینگونه کارها زده و مردم را گمراه کنند. پلیس این موضوع را بررسی کرده و علاوه بر برخورد با متخلفان، اجازه تبلیغ این موضوع را نمی‌دهد”.

بنا به گزارش ها اشاره به سرهنگ هلالی به خدمات ویژه ای بوده است که برخی از کافی نت ها به داوطبان شرکت در لاتاری گرین کارت می داده و انبوه جوانان در خط انتظار باعث رونق بازارشان شده بود، امری که با تصورات و تبلیغات ضد آمریکائی حکومت تطابق ندارد.

 

احمدی نژاد: در ایران هیچ “کنترل” و “سانسوری” وجود ندارد

طرح جدید نیروی انتظامی برای برخورد با اینترنت و دیگر فضاهای عمومی از جمله آتلیه ها، گالری ها و کافی شاپ ها در حالی آغاز شده که محمود احمدی نژاد در ادعاهایی که هفته پیش در دیدار با یک هیات مصری مطرح کرد، هرگونه سانسور و سرکوب آزادی های فردی و اینترنت را در ایران انکار کرده بود و حتی مدعی استفاده جوانان از سایت هایی شده بود که سالهاست در ایران فیلتر شده اند.

این ادعاها، روزنامه شرق را بر آن داشت تا روز گذشته در گزارشی، موارد خلاف واقع ادعای احمدی نژاد را فهرست بندی کرده و با نقل گفته های احمدی نژاد در نبود سانسور و کنترل در ایران بنویسد اظهارات عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در حالی بیان می‌شود که پیش‌تر برخی مسوولان دستگاه قضایی کشور در واکنش به اخبار منتشرشده مبنی بر رفع فیلتر سایت فیس‌بوک بیان کرده بودند که هیچ تصمیمی برای «رفع فیلتر» فیس‌بوک در نظر گرفته نشده است. علاوه بر این، مسوولان نیروی انتظامی بارها بر جرم بودن فضای شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک تایید کرده‌اند.، فرمانده نیروی انتظامی در گفت‌وگو با ایسنا از فیس‌بوک و توییتر به عنوان سایت‌هایی که «مجرمان و ناراضیان» را دور هم جمع می‌کنند، یاد کرد. احمدی‌مقدم همچنین ارتباطات مجازی را یک «تهدید» برای جمهوری اسلامی دانست.”

شرق در پایان گزارش خود می نویسد: “طی سال‌های اخیر مسوولان دستگاه قضایی فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی خارجی را به دلیل نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی علیه مقامات، نهادها و سازمان‌های حکومتی (بند 11 ماده 6 قانون مطبوعات و 698 قانون مجازات اسلامی)، اهانت و هجو نسبت به مقامات، نهادها و سازمان حکومتی و عمومی (بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات و مواد 609 و 700 قانون مجازات اسلامی) و همچنین افترا به مقامات، نهادها و سازمان حکومتی و عمومی (بند 8 ماده 6 قانون مطبوعات و 697 قانون مجازات اسلامی)، تحریص و تشویق افراد و گروه‌ها به ارتکاب اعمالی علیه امنیت، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج از کشور (بند 5 ماده 6 قانون مطبوعات) و تبلیغ به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران (ماده 500 قانون مجازات اسلامی) فیلتر کرده‌اند”.