جزییات تحریم های تازه

نویسنده
حسین محمدی

» نقل و انتقالات بین بانک های ایران و اروپا ممنوع شد

چند روز پس از تصویب‌ تحریم‌های تازه اتحادیه اروپا علیه ایران، جزییات آن هم اعلام شد. این تحریم‌ها شامل گاز ایران، وزارت نفت و وزارت نیرو و همچنین بعضی بانک‌ها و اشخاص می شود. اتحادیه اروپا همچنین گفته تمامی نقل و انتقالات بین بانک‌های ایران و اروپا ممنوع است، مگر آنکه این مبادلات دلایل بشردوستانه داشته باشند.

تحریم‌های شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران پیش از این از سوی رهبر جمهوری‌اسلامی “وحشیانه” توصیف شده بود. وی پس از تصویب تحریم‌های جدید با اشاره به اینکه “دست ایران در مقابله با دشمنان پر است”، اضافه کرده بود: “زورگوهای غرب کوچکتر از آن هستند که ملت بصیر ایران را به زانو در آورند”.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم ضمن اینکه این تحریم ها را “خصمانه” خوانده، گفته بود: “ایران در شرایط کنونی هیچ گازی به اروپا صادر نمی‌کند و این تحریم اخیر علیه ایران صرفاً جنبه روانی و تبلیغاتی دارد”.

محمدصالح جوکار همچنین گفته بود: “اقدام پیشدستانه وزارت نفت در نفروختن نفت به تحریم‌کنندگان سیاست مناسبی بود، این سیاست باید با پیگیری در فصل سرما هم ادامه داشته باشد و به اروپاییان بفهماند که تحریم ایران عاقبت خوشی برای آن‌ها نخواهد داشت”.

این در حالی است که کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، ضمن انتقاد از دادن “وزن بیش از حد” به تحریم ها در بروز مشکلات، خواستار “اعتدال” مسئولان در برخورد با فشارهای خارجی شده بود. وی همچنین از خواندن تحریم های بین المللی به عنوان “کاغذپاره” انتقاد کرده بود.

محمود احمدی‌نژاد پیش از این و در دوره نخست ریاست‌جمهوری خود، تصویب تحریم‌های بین‌المللی در شورای امنیت بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را “ورق پاره” خوانده بود. وی همچنین با بی‌اهمیت توصیف کردن تحریم‌ها، گفته بود: “آن قدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه دان شما پاره شود”.

کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش های مجلس، اکنون می‌گوید که “برخی اظهارات و اقدامات در چند ماه گذشته موجب برخی پالس های اشتباه به غرب شده و آنها را به این فکر واداشته که تحریم ها بر ملت ایران تاثیرکرده است”.

در دور جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، وزیر نیرو، وزارت نیرو و همچنین وزارت نفت مشمول تحریم شده‌اند. شرکت ملی گاز ، شرکت ملی نفت و شعبه‌های آن در سنگاپور و بریتانیا، به اضافه چندین شرکت تابعه دیگر آن نظیر کارون، پتروپارس، حفاری شمال و شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان، در فهرست تحریم‌های تازه هستند. شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، شرکت ملی حفاری ، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی نفتکش هم مشمول تحریم ها قرار گرفته اند. نام بانک صنعت و معدن، بانک توسعه و تعاون و همچنین تجارت سرمایه بلاروس، وابسته به بانک تجارت هم به فهرست موسسات مورد تحریم اتحادیه اروپا افزوده شده است.

اتحادیه اروپا پس از تصویب تحریم‌های جدید گفته است که “مردم ایران هدف این تحریم‌ها نیستند”. این در حالی است که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، اواسط ماه جاری در گزارشی گفته بود مردم ایران در نتیجه تحریم‌ها فشار زیادی را متحمل شده اند. وی همچنین اضافه کرده بود اقدام‌های بشردوستانه در ایران به دلیل تحریم‌ها دچار مشکل عمده شده است.

بان‌ کی مون با اشاره به محدودیت‌های بانکی، گفته بود صادرات دارو به ایران با مشکل روبه‌رو شده و بسیاری از شرکت‌های داروسازی از ارسال دارو به ایران خودداری می‌کنند و محدود شدن مبادلات این شرکت‌ها با ایران باعث ایجاد کمبودهایی در داخل کشور شده است.

در همین حال فاطمه هاشمی، رییس بنیاد امور بیماری‌های خاص نیز، با اشاره به تحریم‌های وضع شده علیه ایران، که باعث مشکلات اقتصادی و بالا رفتن نرخ ارز شده، گفته است که “جان بیماران به دلیل شدت گرفتن تحریم‌های بین‌المللی در خطر است” و اضافه کرده: “تهیه تجهیزات پزشکی و نوسانات نرخ ارز از مهمترین مسائلی است که بیماران خاص را با مشکل مواجه کرده است”.

وی همچنین گفته است: “بیشتر از همه در داروهای بیماران سرطانی و ام اس در تنگنا هستیم. البته بیماران تالاسمی و دیالیزی‌ها هم سختی‌هایی دارند و همه اینها بر اثر مشکلاتی است که ریشه در تحریم بانکی و سختی در انتقال ارز دارد”.

این البته نخستین بار نیست که یکی از مسوولان نسبت به عواقب تحریم‌ها بر سلامتی مردم ایران هشدار می‌دهد. پیش از این وزیر بهداشت هم گفته بود که ارز لازم برای واردات دارو در شش ماهه اول امسال تامین نشده.