تکذیب سخنان ولیعهد عربستان در ایران

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "مداحان سر‌شناس" با بوئینگ ۷۴۷ دیپورت شدند

سفیر جمهوری اسلامی در ریاض اظهارات روز چهارشنبه ولیعهد عربستان را “تحریف شده” و رسانه های حکومتی نیز آن را “شیطنت” شبکه ماهواره‌ای تلویزیون الجزیره خواندند؛ نایف بن عبدالعزیز، به گزارش رسانه‌های عربی، بر بی‌نیازی کشورش به گفتگو با جمهوری اسلامی پیرامون “توطئه ترور” تاکید کرده و گفته است: “تفاهمی با ایران نداریم.”

جدل رسانه‌ای ایران و عربستان همزمان است با آزادی و دیپورت بیش از ۲۰۰ زائر ایرانی از جمله چند روحانی و مداح سر‌شناس که چند روز پیش به علت “جعل ویزا” از سوی پلیس فرودگاه شهر مدینه بازداشت شده بودند؛ موضوعی که آتش اختلافات دو کشور را در این برهه زمانی شعله ور ساخته است.

خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع نظامی خبر از شکایت جمهوری اسلامی از کنسولگری عربستان در مشهد به خاطر “تقلب” در صدور ویزا داده است.

 

سئوال برانگیز است؛ توضیح دهید

بیست چهار ساعت بعد از آنکه سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ابراز امیدواری کرد که ۱۵۰ زائر بازداشت شده در فرودگاه مدینه به ایران بازگردند، خبرگزاری‌های دولتی با ذکر آمارهای متناقض خبر از ورود آن‌ها به کشور داده‌اند.

خبرگزاری مهر صبح روز چهارشنبه، ۱۱ آبان ماه، اعلام کرد ۲۵۰ زائر ایرانی دارای روادید جعلی با هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ فرودگاه مدینه را به مقصد ایران ترک کردند.

 ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی اما تعداد “زائران سرگردان ایرانی” را ۱۵۰ نفر عنوان کرده و نوشته از طریق ترمینال یک فرودگاه مهرآباد وارد کشور شدند.

تعداد دقیق زائران دارای ویزای تقلبی مشخص نیست، اما بر اساس این گزارش ها جلو دیگر پروازهای فرودگاه مهرآباد تهران که مسافران آن دارای این نوع روادید بودند، گرفته شده است.

رئیس ستاد مدینه سازمان حج و زیارت می‌گوید این افراد از طریق واسطه وبه صورت آزاد به دریافت ویزای عربستان اقدام کرده بودند که در ‌‌نهایت با بررسی‌های انجام شده، جعلی از آب درآمد.

به گفته محمد جواد رسولی محلاتی، زائران ایرانی سال گذشته هم مشکل ویزای تقلبی داشتند، ولی در آن زمان به آن‌ها اجازه ورود و شرکت در مراسم حج داده شد.

 موضوع بازداشت زائران ایرانی واکنش شماری از مقامات رسمی جمهوری اسلامی از جمله رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه و حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی این وزارتخانه را به دنبال داشت.

اینک خبرگزاری فارس، وابسته به نیروهای امنیتی نظامی به نقل از یک منبع آگاه در “پلیس” اعلام کرده به دلیل صدور ویزای جعلی از سوی کنسولگری عربستان در مشهد برای زائران، از این کنسولگری شکایت شده است.

این درحالیست که علی اکبر غیرتی، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت با “سئوال برانگیز” خواندن این موضوع گفته این سازمان در نامه‌ای به هواپیمایی جمهوری اسلامی خواستار ارائه توضیحات شده‌ است.

پیش از این پایگاه اطلاع‌رسانی حج، به نقل از سعید القحطانی، مدیر امنیت عمومی عربستان از تصویب تغییرات و اضافه شدن مواردی به طرح‌های امنیتی حج امسال خبر داده بود. در همین راستا شاهزاده خالد الفیصل، امیر مکه و یکی از مقام‌های ارشد عربستان سعودی نیز مهم‌ترین مسئولیت این کشور را “تأمین راحتی و امنیت زائران” خوانده و هشدار داده بود که “عربستان اجازه نخواهد داد، هیچ چیزی روند حج را مختل کرده و باعث ناراحتی زائران شود.”

 

سی دی ظهور در رایانه شخصی زائرین

خبرگزاری فارس اعلام کرده بود در بین زائران اخراج شده از عربستان، مداحان سر‌شناسی مانند مرتضی طاهری و محسن طاهری و پنج روحانی حضور داشته‌اند.

در این میان اما گفته‌های نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در مدینه نیز قابل توجه است؛ او همزمان با تکذیب خبر روزنامه کویتی السیاسیه مبنی بر اینکه تعدادی از فرماندهان سپاه نیز در میان زائران امسال هستند، از اظهارات سیاسی افراد غیرمسئول درباره حج نیز انتقاد کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، سید علی قاضی عسکر گفته است: “برخی افراد شیطنت‌هایی کردند که یا از سر غفلت حرف زدند، کسانی که هیچ مسئولیتی در حج ندارند، اما اظهار‌نظر کرده‌اند، امسال چه می‌شود! چرا کسانی که هیچ مسئولیتی در قبال حج ندارند، هرچه دلشان می‌خواهد حرف می‌زنند.”

نماینده ولی فقیه اشاره‌ای به اسامی این افراد ومضمون اظهارات آنها نکرده است.

او در اظهار نظر دیگری گفته است علیرغم اینکه از قبل به روحانیون زائر امسال تذکر داده شد که “رایانه شخصی آن‌ها باید خالی از مسائل حساسیت‌انگیز باشد، اما برخی رعایت نکرده و مسایلی مانند سی دی حاوی مطالب غیر‌واقعی به سوی ظهور داشته است‌، در حالی که همه مراجع و علما مطالب آن را رد کرده‌اند.”

 

نیازی به “تفاهم ویژه” نیست

موضوع “توطئه ترور سفیر عربستان در واشنگتن” و واکنش تند عربستان سعودی به آن، باعث افزایش تنش‌ها میان این کشور و جمهوری اسلامی شده است.

خبرگزاری مهر، روز چهارشنبه به نقل از پایگاه “النشره” لبنان اعلام کرد که ولیعهد جدید عربستان سعودی در مورد طرح “توطئه ترور” گفته است: “تفاهمی با ایران در مسئله تلاش برای ترور سفیر سعودی در واشنگتن وجود ندارد، چون نیازی به آن نداریم.”

بر اساس این گزارش نایف بن عبدالعزیز یک کنفرانس خبری در مکه، گفته است: “ما آمادگی رویارویی با هرگونه شرایطی را داریم و در برابر آن‌ها با هر وسیله‌ای مقابله می‌کنیم.”

ساعتی بعد از انتشار این گزارش از سوی خبرگزاری مهر، سید محمد جواد رسولی در جمع خبرنگاران مدعی شد که گفته‌های امیر نایف درباره ایران از سوی رسانه‌های عربی و غربی به ویژه شبکه تلویزیونی الجزیره “تحریف” شده است.

به گفته رسولی اظهارات ولیعهد جدید عربستان در مورد عدم تفاهم با جمهوری اسلامی در خصوص امورات حج بوده است نه “توطئه ترور”.

روزنامه عربی زبان “الشرق الوسط” ادعای سفیر جمهوری اسلامی در ریاض را تائید می‌کند. به گزارش این روزنامه مقام‌ات عربستان سعودی روز سه شنبه، ۱۰ آبان ماه، با اشاره به مراسم حج امسال و سفر سالانه زائران ایرانی به عربستان اعلام کردند که نیازی به “تفاهم ویژه” با جمهوری اسلامی بر سر این موضوع نیست.

خبرآنلاین نوشته است پایگاههای خبری القدس العربی، المصری الیوم و النشره لبنان به نقل از خبرگزاری یونایتد پرس اینترنشنال آمریکا از جمله رسانه‌هایی بوده‌اند که سخنان امیر نایف در مورد ایران را تحریف کرده‌اند.

سید محمد جواد رسولی اما با یادآوری پخش این خبر در تلویزیون الجزیره گفته این شبکه ساعاتی بعد خبر خود را اصلاح کرده است.

رسانه‌های حکومتی این عمل را “شیطنت میان ایران و عربستان” خوانده‌اند.