تیر آغاز جنگ در کمان

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» خامنه ای تهدید به آبروریزی کرد

در روزی که رسانه های بین المللی، گزارش های جداگانه ای درباره آمادگی دولت های آمریکا، بریتانیا و اسرائیل برای حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران منتشر کردند، رهبر جمهوری اسلامی، دولت ایالات متحده را به “آبروریزی” تهدید کرد و به تمجید از نیروی قدس سپاه پرداخت.

آیت الله خامنه ای که به مناسبت سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران، با تعدادی از دانش آموزان و دانشجویان دیدار داشت، با “مسخره” توصیف کردن اتهامات اخیر آمریکا و “بی منطق” دانستن عملیات تروریستی منسوب به جمهوری اسلامی از اعضای نیروی قدس سپاه به عنوان “شریف ترین عناصر مبارز” نظام نام برد و متهم کردن آنها به تروریسم را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

وی دو هفته پیش نیز گفته بود که جمهوری اسلامی در مقابل “هر طرح و اقدام شیطانی” آمریکا می‌ایستد و “کوچکترین باجی نمی‌دهد”.

او با اشاره به اتهامات اخیر واشنگتن علیه تهران هشدار داده بود: “اگر مسئولان آمریکایی در برخی خیالات به سر می‌برند بدانند که هر حرکت ناشایست، چه سیاسی و چه امنیتی، با برخورد قاطع ملت ایران روبه رو خواهد شد.”

مقامات آمریکایی ماه گذشته اعلام کرده بودند که طرح توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و انفجار در سفارتخانه این کشور و اسرائیل در آمریکا را کشف و خنثی کرده اند. به گفته این مقامات، دو ایرانی عضو و مرتبط با نیروی قدس سپاه به نام های منصور ارباب سیر و غلام شکوری قرار بوده با همکاری یک کارتل بین المللی مواد مخدر، این طرح را اجرایی کنند.

دولت های آمریکا و عربستان خواستار پاسخ صریح و روشن جمهوری اسلامی به این اتهام و دخالت شورای امنیت سازمان ملل برای رسیدگی به این “توطئه تروریستی” شده اند.

نیروی قدس واحد عملیات برون مرزی و بین المللی سپاه پاسداران است که از سوی دولت های غربی و بخصوص آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین نیروهای نظامی و امنیتی منطقه خاورمیانه در کشورهایی مانند عراق، افغانستان و لبنان معرفی می شود.

منابع سیاسی –ـ امنیتی همراه با رسانه های بین المللی، نیروی قدس را به طراحی و سازماندهی عملیات های نظامی و تروریستی علیه نظامیان و نیروهای خود در خاورمیانه متهم می کنند و با این اتهام، این نیرو و فرماندهانش را مورد تحریم های بین المللی قرار داده اند.

اما آیت الله خامنه ای روز گذشته با رد مجدد این اتهامات، آمریکا را “تروریست بزرگ دنیا” خطاب و تهدید کرد: “ما یکصد سند غیر قابل خدشه از نقش آمریکا در هدایت ترورها و تروریست ها در ایران و منطقه داریم که با ارائه این صد سند، آبروی آمریکا و مدعیان حقوق بشر و مبارزه با تروریسم را در افکار عمومی جهان، خواهیم برد.”

همزمان 240 نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با امضای بیانیه ‌ای از نیروی قدس سپاه پاسداران حمایت کرده و گفته اند: “همواره استکبار و سرکرده آن آمریکای جهانخوار از نیروی مستقل هر کشور دارای استقلال به شدت عصبانی و نگران است چه رسد به سپاه پاسداران که مدافع نظام و انقلاب اسلامی ایران است.”

آنها همچنین به “آمریکا و همدستانش” هشدار داده اند که “هر آنچه علیه فرزندان پاسدار ارزش های اسلامی بیشتر تلاش کنند، حمایت همه جانبه و در حال افزایش ملت بزرگ ایران از سپاه و نیروهای مسلح خود را بیشتر خواهیم دید.”

رئیس قوه قضائیه نیز دیروز با متهم کردن آمریکا به “گسترش تروریسم دولتی” گفت که “سپاه پاسداران دارای اساسنامه مشخص ارزشی است و ما سپاه قدس را از افتخارات نظام می‌دانیم.”

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم که به عنوان متهم درجه اول عملیات تروریستی اخیر از سوی آمریکا معرفی شده دیروز با صدور بیانیه ای به آمریکا حمله و از خود دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سپاه پاسداران در این بیانیه نوشت که دستگاه دیپلماسی و قضایی کشور باید “اسناد جنایات تروریستی آمریکا علیه جمهوری اسلامی” را منتشر کند.

این بیانیه در ادامه با محکومیت اظهارات اخیر برخی مقامات آمریکایی و “طرح ادعاهای بی اساس و دروغین علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی”، تصریح کرده است: “تردیدی نیست که به رغم دسیسه‌ها و ترفندهای کاخ سفید، فرزندان ملت ایران در سپاه پاسداران، محبوب‌تر از همیشه به الگویی قابل اعتماد تبدیل شده‌اند و استکبار جهانی قادر نخواهد بود با استفاده از شیوه‌های شیطانی به آن ضربه بزند.”

 

سایه جنگ

واکنش تند مقامات و نهادهای ارشد جمهوری اسلامی به اتهامات اخیر آمریکا، همزمان با افزایش فشار بر حکومت ایران توسط کشورهای غربی و متحدانشان صورت می گیرد. پیش از این نیز فاش شده بود که باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده در نامه ای شدیداللحن به مقام های ارشد جمهوری اسلامی از آنها بابت “توطئه تروریستی” کشف شده در کشورش توضیح روشن و صریح خواسته است.

مقامات آمریکایی نیز تایید کرده اند که نامه ای تند از سوی جمهوری اسلامی دریافت کرده اند که در آن از ایالات متحده خواسته شده تا بابت طرح این اتهام از حکومت ایران “عذرخواهی و جبران خسارت ” شود.

در آخرین نمونه از افزایش فشارها بر ایران، کمیته روابط امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته طرح تشدید تحریم های ایران را به تصویب رساند.

پیش نویس این طرح شامل تحریم صادرات نفت و گاز و بانک مرکزی ایران است که حیاتی ترین منابع پولی و مالی اقتصاد جمهوری اسلامی را تشکیل می دهند.

کمیته روابط امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا همچنین پیش نویس طرح دیگری که به طور مشترک تحریم ها را علیه شرکای تجاری و نظامی ایران، کره شمالی و سوریه افزایش می دهد، تصویب کرد.

در پیش نویس این طرح، به طور مشخص به روسیه هشدار داده شده و از این کشور به عنوان یکی از حامیان ایران، سوریه و کره شمالی نام برده شده است.

در این طرح بر بررسی تحریم مقامات وزارت امور خارجه، وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد، سپاه پاسداران و بنیادهای مختلف مانند بنیاد شهید نیز تاکید شده است.

بنا بر این طرح، دولت باراک اوباما باید اسامی تمام مقام های “ناقض حقوق بشر” در ایران را اعلام کند؛ گفتنی اینکه در این طرح برای اولین بار به خامنه ای و احمدی نژاد نیز اشاره شده است.

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا نیز طی گزارشی در شماره روز گذشته خود از آماده شدن آمریکا و بریتانیا برای برنامه ریزی احتمالی در مورد حمله نظامی بالقوه به تاسیسات هسته ای ایران خبر داده است.

به نوشته گاردین، آمریکا ممکن است ظرف یکسال آینده تاسیسات هسته ای ایران را از هوا و دریا مورد حمله قرار دهد.

به نوشته این روزنامه دولت بریتانیا هم معتقد است که در صورت چنین حمله ای به تاسیسات هسته ای جمهوری اسلامی، بریتانیا نیز باید از اقدام آمریکا حمایت و حتی در آن مشارکت کند.

بی بی سی فارسی به نقل از گاردین نوشته که مقامات دولتی بریتانیا می گویند با آنکه آمریکا توانایی اقدام نظامی علیه ایران به تنهایی را دارد، اما بریتانیا هم خود را برای کمک به این حمله آماده می کند.

همزمان برخی رسانه‌های خبری اسرائیل نیز گزارش داده‌اند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، به دنبال جلب حمایت هیأت دولت اسرائیل برای حمله نظامی به ایران است.

روزنامه هاآرتص روز چهارشنبه در گزارشی نوشت که نتانیاهو به همراه ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در روزهای اخیر مشغول رایزنی با اعضای هیأت دولت اسرائیل در مورد طرح حمله به ایران بوده و سعی در جلب حمایت آنها داشته اند.

این گزارش، چند روز پس از آن منتشر می‌شود که مفسران و تحلیگران اسرائیلی در گزارش‌ها و بحث‌های عمومی خود، موضوع احتمال حمله یک‌طرفه اسرائیل به ایران را مطرح کرده بودند. روزنامه هاآرتص پیشتر نوشته بود که ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه با رادیوی ارتش این کشور گفته است او و نتانیاهو هنوز تصمیمی در مورد حمله به ایران نگرفته اند.