اعدام و تیرباران

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در هفته ای که گذشت، 20 تن در ایران اعدام شدند، برای پنج تن هم حکم اعدام صادر شد. همزمان، حکم تیرباران دو فعال سیاسی کرد در دیوان عالی کشور تایید شد. این در حالی است که برخی منابع  خبر دادند اجساد پنج فعال سیاسی که ماه گذشته اعدام شده بودند، به طور مخفیانه دفن شده است.

آنسوتر، گزارشگران بدون مرز هم تصویری از سرکوب آزادی بیان در ایران طی یکسال گذشته ارائه داد: “دست کم ۱۷۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار از جمله ۳۲ زن بازداشت شدند؛ ۲۲ روزنامه‌نگار و وب‌نگار به ۱۳۵ سال زندان محکوم شده‌اند؛ ۸۵ روزنامه‌نگار و وب‌نگار در انتظار دادگاه و یا حکم زندان خود بسر می برند؛ 5 میلیارد و 230 میلیون تومان از روزنامه نگاران زندانی وثیقه دریافت شده است؛ ۲۳ روزنامه توقیف و یا مجبور به توقف انتشار  و ۱۰۰ روزنامه‌نگار و وب‌نگار مجبور به ترک کشور شدند.”

عفو بین الملل هم تصویر مشابهی را نشان داد و طی بیانیه ای اعلام کرد که “جمهوری اسلامی برای خاموش کردن صدای ناراضیان از زندان، شکنجه و اعدام استفاده می‌کند.”

اما این وضعیت در این هفته هم کماکان ادامه داشت.  شماری از فعالان، احضار و شماری هم بازداشت شدند؛ احکامی هم برای برخی از زندانیان صادر شد.

سعید ترابیان، علیرضا اخوان، بهزاد باقری، حیدر کریمی، مشتاق سمندری، محمود فضلی، محمود بهشتی، استاد طاهری از استاد دانشگاه مازندران از جمله بازداشت شدگان این هفته بودند. بعلاوه، یک فرمانده نیروی انتظامی از بازداشت 115 نفر در راستای “لزوم رعایت نظم عمومی و برقراری آرامش” خبر داد.

در همین حال، دادگاه انقلاب، ژیلا بنی یعقوب را به تحمل یک سال حبس تعزیری و نیز 30 سال محرومیت از روزنامه نگاری محکوم کرد. کوهیار گودرزی هم به یک سال زندان محکوم گردید.

اما محکومیت های این هفته: حمید حائری به 15 سال حبس در تبعید محکوم گشت؛ دادگاه انقلاب، پژمان رحیمی را به 7 سال زندان و 40 ضربه شلاق محکوم کرد. برای آرش نوری حکم  6 سال زندان و 74 ضربه شلاق صادر شد؛ دادگاه تجدید نظر، رجب علی داشاب را به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد؛ مسعود نور محمدی به 3 سال حبس محکوم گشت و دادگاه تجدید نظر نیز احکام یک سال حبس سینا شکوهی و احسان دولتشاه را تایید کرد.

برخوردهایی هم  با دانشجویان صورت گرفت؛ دانشجو نیوز از احضارهای گسترده و ممنوع الورود شدن 30 تن از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت خبر داد. همچنین همین منبع دانشجویی اعلام کرد سه حکم اخراج و 12 ترم تعلیق قطعی برای 9 دانشجوی دانشگاه بین المللی قزوین صادر شده است.

آنطرف تر، 223 دندانپزشک با انتشار نامه ای، خواستار آزادی علی تاجرنیا شدند.

سحام نیوز هم خبر داد که نیروهای امنیتی، یکی از محافظان مهدی کروبی به نام محمد میرزایی را “شدیدا” مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

در هفته ای که مملو از اعدام و صدور احکام سنگین بود، تنها خبر خوب، آزادی بدرالسادات مفیدی، محی الدین آزادی و هژیر کردنژاد بود.