هشدار سپاه به فراکسیون اقلیت

نویسنده
نازنین کامدار

» ادامه فشارها به علت دیدار با خاتمی

پس از آنکه روزنامه کیهان در سرمقاله هفته گذشته خود با “جنایتکار” و “خائن” نامیدن نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت مجلس، خواستار رد صلاحیت آنان شد و فرمانده بسیج نیز درخواست مشابهی را از احمد جنتی کرد، رئیس اداره سیاسی سپاه هم ضمن دادن هشاد به این نمایندگان تاکیدکرد “نمی‌توان غفلت از واقعیت‌ها را از افرادی که در جایگاه نمایندگی‌ مجلس تکیه زده‌اند، پذیرفت”.

شریعتمداری در آن سرمقاله نوشته بود: “امید است، آن عده از نمایندگان فراکسیون اقلیت مجلس که با خاتمی دیدار داشته اند، ندانسته و ناخواسته به این جرم بزرگ تن داده باشند و البته در هر دو صورت «آگاهانه یا ناخودآگاه و خواسته یا ناخواسته» آنچه در آن تردیدی نیست، این که شورای نگهبان مطابق نص صریح قانون، حق تایید صلاحیت آنها را برای ورود دوباره به خانه ملت ندارد. خدمت به مردم- اگر آقایان در پی آن هستند- که منحصر به نمایندگی مجلس نیست! هست؟!”

اعتراض افراطیون به دیدار نمایندگان فراکسیون اقلیت با محمد خاتمی در روزهای آخر هفته گذشته نیز ادامه یافت و حتی از سوی احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در نمازجمعه تهران مطرح شد. علاوه بر جنتی، اداره سیاسی سپاه نیز به جمع منتقدان از نمایندگان اقلیت پیوست.

برپایه گزارش رسانه های داخلی، احمد جنتی که در هفته گذشته از “عدم لزوم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات” سخن گفته بود، در نماز جمعه این هفته نیزگفت: “امروز کسانی برای آمدن مجدد به عرصه سیاسی شرایط می‌گذارند، چه کسی شرایط آنها را قبول می‌کند؟‌ اصلا چه کسی به آنها رای می‌دهد؟ وقاحت آنها که حد و مرز ندارد”.

همزمان یک فرمانده سپاه نیز به انتقاد از نمایندگان فراکسیون اقلیت پرداخت و آنطور که جوان آنلاین نوشته، گفت: “اقدام نمایندگان اقلیت مجلس برای دیدار با خاتمی دور از انتظار بود. نمایندگان ملت در خانه ملت باید بدانند، زمانی که عموم ملت ایران، فتنه و سران فتنه را محکوم کرده و خواهان محاکمه سران فتنه‌اند، نمایندگان نیز باید مواضع خود را همچون موکلین خود به صورت صریح و شفاف بیان کنند. اسناد و مدارک علیه سران فتنه بسیار زیاد است. نمی‌توان غفلت از واقعیت‌ها را از افرادی که در جایگاه نمایندگی‌ مجلس تکیه زده‌اند، پذیرفت”.

یدالله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه پاسداران افزوده است:” برخی از نمایندگان اقلیت مجلس پس از یک سال و چند ماه از فتنه، همچنان سکوت کرده و یا حرف‌های دوپهلو می‌زنند که با انتشار اخبار ملاقات آنها با یکی از سران فتنه سئوالات جدی را اذهان مردم ایجاد کرده است. افراد ملاقات کننده باید پاسخ دهند که اساسا نگاهشان به فتنه خطرناک سال گذشته چیست؛ اگر فتنه و مسائل رخ داده در آن را قبول دارند، دیدار آنها با خاتمی به عنوان یکی از سران فتنه چه معنایی دارد. خاتمی در وقایع فتنه 88 همراه و همگام دیگر فتنه‌گران بود؛ خاتمی علاوه بر آنکه مسیر خود را از دیگر سران فتنه جدا نکرد بلکه همراه و پشتیبان آنها بود؛ بنابراین نمایندگان ملاقات کننده باید پاسخگوی دیدار خود با یکی از سران فتنه باشند. نمایندگان اقلیت نباید چشم خود را به واقعیات ببندند؛ اسناد و مدارک قطعی از ملاقات‌های پنهانی با تئوریسن‌های انقلاب‌های مخملی صهیونیست و ارتباط ستاد‌های انتخاباتی با سفارتخانه‌های دشمن، هدف سران فتنه را کاملا آشکار می‌کند”.

حمید رضا ترقی از اعضای اصلی حزب موتلفه نیز در مصاحبه با فارس عنوان اتهامی نمایندگان مجلس را تعیین کرده و گفته است “دیدار اقلیت با خاتمی مصداق اقدام علیه امنیت ملی است”.

حملات سازمان یافته از سوی نهادهایی چون سپاه به نمایندگان مجلس در حالی شدت یافته که یک خبرنگار پارلمانی از چند تن از اعضای فراکسیون اقلیت شنیده است که از سوی “دفتر یک مقام بلندپایه” با آنان تماس گرفته و خواسته شده با رسانه های اصولگرا مصاحبه و از خاتمی اعلام برائت  کنند.

در همین راستا بود که پورفاطمی، یک نماینده فراکسیون اقلیت، در مصاحبه با فارس اظهارکرد: “اگر خاتمی ولی‌فقیه را فصل‌الخطاب بداند، از سوی اصلاح‌طلبان مورد پذیرش خواهد بود، چراکه مشروعیت نظام ‌به ولایت فقیه است و مخالفان ولی فقیه مشروعیت فعالیت سیاسی را ندارند”.

او به فاصله یک هفته پس از دیدار با خاتمی  افزوده: “مردم هرکسی را که نظام را قبول داشته باشد، قبول دارند و آقای خاتمی هم نظام جمهوری اسلامی ایران را قبول دارد و از این قاعده مستثنی نیست”.

پورفاطمی افزوده است: “برای من ثابت شده ‌که خاتمی تابع ولایت فقیه است و با سران فتنه فرق می‌کند؛ و همینجا بگویم که من با آقای موسوی دیدار نمی‌کنم”.

در همین زمینه، سایت نسیم، یکی از سایت های نزدیک به روزنامه جوان، هفته گذشته متن پاسخ برخی از اعضای فراکسیون اقلیت به سئوالات خبرنگار خود را اینچنین بازتاب داد: “سوال خبرنگار «نسیم»، آیا شما در جلسه دیدار نمایندگان اقلیت با خاتمی شرکت کردید؟

داریوش قنبری، نماینده ایلام: در جلسه فراکسیون خط امام با خاتمی حضور داشتم.

نصرالله ترابی نماینده شهرکرد و عضو فراکسیون اقلیت مجلس: پاسخ نمی‌دهم.

محمدرضا خباز، نماینده کاشمر: به دیدار خاتمی نرفتم.

علی اکبر اولیاء، نماینده یزد: این خبر صحت ندارد و دیگر در این خصوص صحبت نمی‌کنم.

محمدرضا تابش، نماینده اردکان: به هیچ عنوان در این خصوص مصاحبه نمی‌کنم.

جمشید انصاری، نماینده زنجان: مگر شما بازجو هستید. صحت این خبر را از کسانی بپرسید که این خبر را روی خروجی خود قرار داده‌اند”.

تهدید نمایندگان از سوی سپاه، بسیج، شورای نگهبان و روزنامه کیهان باعث شد تا برخی از آنان در برابر فشار ها برای ابراز ندامت از دیدار با خاتمی واکنش هایی نشان دهند.

بنا به نوشته پارلمان نیوز، داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت در مجلس به فشار فزاینده بر نمایندگان این فراکسیون اعتراض کرده و گفته است: “اعضای فراکسیون در جلسه روز گذشته مباحثی را در مورد برخی انتقادات که از طرف گروه‌ها در خصوص دیدار فراکسیون اقلیت با خاتمی صورت گرفت مطرح کرده و تعجب خود را از این مسئله ابراز داشتند. سخنانی که آقای خاتمی در دیدار با فراکسیون اقلیت مجلس بیان کرد در راستای قانون اساسی بود و حرفی خلاف قانون از سوی وی مطرح نشد. به اعتقاد اعضای فراکسیون واکنش‌های برخی گروه‌ها به دیدار اقلیت مجلس با خاتمی طبیعی بود، چرا که هدف این افراد کسب وجهه و جایگاه در جبهه اصولگرایی است”.

قدرت‌الله علیخانی نیز که در دیدار با خاتمی حضور داشته، به این فشارها واکنش نشان داد و به ایلنا گفت: “درخصوص تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی فقط قانون حاکم است و در صورت اعتبار اظهار نظرهای شخصی، فقط نظر رهبر معظم انقلاب ملاک است. اگر روزی قرار باشد اظهار نظر فردی ملاک قرار گیرد برای ما اظهار نظر و تصمیم مقام معظم رهبری حجت است نه سخن روزنامه کیهان یا دبیر شورای نگهبان زیرا رهبری طعاً در سخنان خود همه مصالح و جوانب را در نظر می‌گیرد.”