معاملات نفتی ایران در معرض خطر

نویسنده

» گزارش اکونومیک تایمز از معضل جدی فروش نفت

پس از خودداری بانک دولتی هند (اس- بی- آی) از تسهیل پرداخت های مربوط به واردات، جریان واردات نفت خام ایران به هند با بن بست روبرو شده است. این اقدام اس- بی- آی در پی تصمیم بانک مرکزی هند برای تعلیق سیستم پرداخت منطقه ای صورت گرفته است.

منابع خبری می گویند اس- بی- آی نگران است که این بانک به دلیل تسهیل پرداخت های مربوط به واردات از ایران، هدف تحریم های آمریکا قرار بگیرد.

یک منبع آشنا با این رویدادها گفت: “یک محموله شرکت پتروشیمی هندوراس و یک محموله پالایشگاهی مانگالور (ام- آر- پی- ال)  به دلیل نداشتن نامه اعتباری از اس- بی- آی متوقف شده اند.”

یک مقام اس- بی- آی به دنبال نشستی در وزارت امور مالی هند در خصوص این رویداد اعلام کرد بزرگترین منبع تخصیص وام هند به دلیل شبهات موجود در خصوص شیوه پرداخت، از افتتاح اوراق اعتباری برای واردات نفت خام ایران خودداری می کند.

پس از آنکه بانک مرکزی هند سیستم پرداخت منطقه ای برای واردات نفت خام ایران را معلق کرد، اس- بی- آی نیز از صدور اوراق اعتباری جدید خودداری کرده است. اوراق اعتباری، ضمانت نامه ای است که پرداخت به فروشنده در هنگام تحویل محصول را تضمین می کند.

مقام اس- بی- آی گفت نشست یاد شده موفق به حل معضل پرداخت مالی در ازای نفت خام ایران نشد و رفع این مشکل مستلزم برگزاری نشست های بیشتری در آینده است.

آخرین محموله دریافتی شرکت ام- آر- پی- ال از ایران به 2 ژانویه مربوط می شود که اوراق اعتباری آن پیش از تصمیم بانک مرکزی هند در 23 دسامبر اخذ شده بود.

قرار است امروز شرکت ام- آر- پی- ال یک محموله جدید را در ایران بارگیری کند اما از آنجا که شرکت یاد نشده نتوانسته است اوراق اعتباری لازم را به شرکت ملی نفت ایران تحویل دهد، امکان تحویل این محموله با تردیدهایی همراه شده است.

بانک مرکزی هند ماه گذشته اعلام کرد معاملات تجاری با ایران باید خارج از چهارچوب اتحادیه پایاپای آسیایی (اِی- سی- یو) صورت بگیرد. اِی- سی- یو یک سیستم پرداخت منطقه ای است که امکان رفع محدودیت های آمریکایی و اروپایی در هنگام انجام معامله با کشورهای خاورمیانه را فراهم می آورد.

پالایشگاه های هند برای پرداخت خریدهای خود از ایران، به اِی- سی- یو متوسل شده بودند که امکان پرداخت با واحدهای ارزی دلار و یورو را فراهم می آورد.

بر اساس سیستم اِی- سی- یو، پرداخت تمامی معاملات تجاری میان کشورهای عضو هر دو ماه یکبار به صورت یکجا تسویه می شود و هر کدام از این معاملات جدا از دیگری محسوب نمی شود.

اِی- سی- یو که مقر آن در پایتخت ایران است، معاملات میان کشورهای بنگلادش، بوتان، هند، ایران، نپال، پاکستان، مالدیو، برمه و سریلانکار را انجام می دهد و تنظیم می کند.

ام- آر- پی- ال بزرگترین وارد کننده نفت خام ایران به هند است و واردات ماهانه آن به 4  میلیون بشکه می رسد. این شرکت سالیانه 7.1 تن نفت خام از ایران خریداری می کند در حالیکه سهم شرکت پتروشیمی هندوراس (اچ- پی- سی- ال) 3 میلیون تن در سال است.

 

منبع: اکونومیک تایمز- 7 ژانویه 2011