تعقیب های قضایی علیه جامعه مسیحیان

نویسنده

» گزارش واتیکان اینسایدر از

مارکو توزاتی

چند روز پیش داوود علیجانی، یک مسیحی پروتستان که به تغییر مذهب از اسلام به مسیحیت محکوم شده بود، پس از ۲۵۰ روز از زندان آزاد شد. همچنین دو تن از نوکیشان ایرانی، فرهاد سبک روح و ناصر ضامن دزفولی، که به همراه داوود زندانی شده بودند، یک ماه پیش آزاد شدند، ولی چهارمین عضو، شهناز جیران، که همسر کشیش فرهاد می باشد، همچنان در زندان بسر می برد. منابع نزدیک به این کلیسای جماعت ربانی خبر می دهند که او ممکن است طی روزهای آینده آزاد شود.

 ولی شرایط زندگی برای جامعه مسیحیانی که ازسوی حکومت آیت الله ها به رسمیت شناخته نمی شود، بسیار سخت است. چند روز پیش [۱۶ ژانویه] سه سال از دستگیری و محاکمه بهنام ایرانی، کشیش ۴۳ ساله و رییس یک کلیسای جماعت ربانی که به جرم “اقدام علیه امنیت ملی” به زندان افتاده بود گذشت. به گفته منابع کلیساهای داخلی، بهنام در شرایط محیطی بسیار سختی در زندان قزل حضار بسر می برد و به شدت بیمار است، ولی به نظر نمی رسد که مداواهای لازم و مناسبی برای او صورت گرفته باشد. او از خونریزی معده و فتق ستون مهره ها رنج می برد. او در زندان مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و خانواده اش نگران آن هستند که او در زندان تلف شود.

بهنام از داخل زندان یک نامه تأثیرگذار و تکان دهنده نوشته است. او می نویسد: “در محیط زندان به تجربیات جدیدی از محبت رسیده ام. من در اینجا با اشخاصی زندگی می کنم و هم سلول هستم که به سختی می توان نکته مثبتی در زندگی و شخصیت شان یافت. آنها جز به ارزش های منفی، اعمال خلاف، کسب تجربیات جدید در بزهکاری و ادبیات مبتذل به چیزی نمی اندیشند. به آنان نگاه می کنم و با خود نجوا می کنم که آیا اینان ارزشی برای دعا کردن و شفاعت دارند؟ و بلافاصله به یاد می آورم که عیسی مسیح برای گناهان آنان نیز فدیه شده است. و اوست کفاره به جهت گناهان ما و نه فقط ما، بلکه به جهت تمام جهان نیز.” این درحالی است که بهنام همچنان در زندان بسر می برد و خانواده اش نیز تحت فشار قرار دارند. یک ماه پیش، نیروهای امنیتی به منزل همسر او، کریستینا، و سه مسیحی دیگر یورش بردند و انجیل ها، وسایل مربوط به آیین مسیحیت و کامپیوتر دستی کریستینا را توقیف کردند.

روز ۲۳ دسامبر ۲۰۱۱ در زمان جشن کریسمس، داوود علیجانی و دو کشیش عالی رتبه دیگر و همچنین اشخاص حاضر در این جشن ازجمله کودکان، درحالی که پلیس کلیسای آنان را مورد تفتیش قرار داده بود [این کلیسا رسماً به ثبت رسیده] دستگیر شدند. چند ساعت بعد، اکثر این اشخاص، به جز داوود، فرهاد، شهناز جیران و ناصر ضامن دزفولی، آزاد شدند. ۱۰ ماه بعد، همگی آنان به جرم “گرویدن به دین مسیحیت، دعوت مسلمانان به تغییر دین و اقدام علیه امنیت ملی ازطریق فعالیت های ربانی” به یک سال زندان محکوم شدند.

ولی علی رغم آزادی اشخاصی که نام آنها برده شد، و همچنین تلاش های حکومت برای نشان دادن مدارای بیشتر، شرایط همچنان سخت است. در ماه سپتامبر، حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران، ۱۱ زندانی عقیدتی را مورد عفو قرار داد. ولی منابع محلی می گویند که تقریباً در همان زمان، در حدود ۲۰ مسیحی که اکثراً از دین اسلام به مسیحیت گرویده اند، در شهرهای تهران، کرج، اصفهان و تبریز دستگیر شده اند. فردای روز عفو، یعنی ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۳، خانواده کشیش بهنام ایرانی به دادگاه کرج مراجعه کردند و در مورد اینکه آیا ممکن است بهنام نیز مورد عفو قرار گیرد و آزاد شود سؤال کردند. ولی قاضی این امکان را رد کرده و گفته که او باید محکومیت شش ساله خود را بگذراند. به این خانواده همچنین گفته شده که تنها راهی که بهنام ایرانی می تواند آزادی خود را به دست آورد، بازگشت او به دین اسلام است.

منبع: واتیکان اینسایدر، ۲۸ ژانویه