امام مقوایی با پرواز بادکنکی آمد

نویسنده
فیروزه متین

» امسال هم تکرار شد

با وجود انتقادات فراوان نسبت به اقدام دو سال قبل نهادهای تبلیغاتی حکومت در شبیه سازی لحظه ورود آیت الله خمینی به تهران که به ماجرای “امام مقوایی” شهرت یافت و صدها کاریکارتور و مطلب طنز در پی داشت، این اقدام در مراسم حکومتی ۱۲ بهمن سال جاری نیز در برخی از شهرها از جمله مشهد و یاسوج تکرار شد. با این تفاوت که اینبار حتی هواپیمای موسوم به “پرواز انقلاب” هم بادکنکی شد.

سایت فرارو، ضمن انتشار عکس های این مراسم، نوشته است: “بهمن سال ۹۰ در اقدامی نادر و نامتعارف در بزرگداشت ورود امام خمینی به کشور، صحنه های ورود ایشان به کشور بازسازی شده بود. در این بازسازی از ماکت های مقوایی امام خمینی استفاده شده بود، که اعتراض هایی را در پی داشت. پس از آن اتفاق و اعتراض های صورت گرفته انتظار می رفت که این داستان دیگر تکرار نشود. اما امسال باز هم در بازسازی ورود امام خمینی به کشور در مشهد از ماکت های مقوایی استفاده شده است که این بار نیز بازتاب گسترده ای در رسانه های اجتماعی داشته است”.

سایت “خرداد نیوز” هم می نویسد: “دو سال پیش در بهمن ماه سال ۹۰ مراسمی در پاسداشت ورود امام به کشور برگزار شد که سوال های بسیاری را در اذهان عمومی به دنبال داشته و از وجاهت لازم برخوردار نبود. تمثال امام بر روی مقوایی نقش بسته بود و توسط همراهان به شک نمادین حمل می شد. این اقدام با اعتراض های گسترده مردمی روبرو شده و واکنش های متعددی را از سوی سیاسیون در بر داشت. با این اوصاف به نظر می رسید دیگر شاهد چنین بزرگداشت های نامناسب و سوال برانگیزی که اذهان عمومی را پیرامون این رویداد بزرگ مکدر می کند، نباشیم اما پس از دو سال یکبار دیگر در بخشی هایی از کشور اقدامی همسان و همسو با همان المان ها به منصه ظهور رسید. تصاویر انتشار یافته از مشهد و یاسوج حاکی از آن است که یکبار دیگر مراسم استقبال از ورود امام به شکل نمادین با تمثال مقوایی برگزار شد. نکته عجیب در این میانه آن است که اینبار مراسم موصوف به شکل عجیب تر و سوال برانگیز تر برگزار شده است. در مشهد مقدس نه تنها تمثال مقوایی امام را حمل کردند بلکه هواپیمای بادی نیز همراه با گارد ویژه برای این مراسم به کار گرفته شد. در شهر یاسوج نیز علاوه بر تمثال از بنر هواپیما برای برگزاری مراسم استفاده شده است. حال سوال بزرگ اینجاست که چه کسانی مسئولیت اینگونه اقدامات را بر عهده داشته و چرا به چنین شکل نا موجه و نامتعارف مراسمی چنین مهم را برگزار می کنند؟ آیا کشور ما برخوردار از امکانات درست و تفکری مطلوب و ایده هایی مناسب نیست که چنین مناسبت هایی را با وجهی آبرومند و درخور برگزار کنند؟ آیا اینگونه اقدامات وهن امام و نظام و کشور نیست؟ چرا با این اقدامات خوراک تبلیغاتی برای رسانه های برون مرزی و مخالف فراهم شده و دل دوستداران انقلاب را جریحه دار می کنند؟چه خوب است نهادهای ذیربط در این خصوص پاسخگو بوده و متخلفین مورد بازخواست قرار گیرند تا دیگر شاهد این چنین اقداماتی نباشیم”.

همانطور که سایت فراروگزارش داده، ماجرای “بازگشت امام مقوایی” با بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی همراه بوده و کاربران ایرانی هزاران طنز در اینباره منتشر کرده اند. برخی بر “بادکنکی” بودن هواپیمای مورد استفاده قرار گرفته در مراسم مشهد اشاره و برخی نیز از آن به “ امام مقوایی با هواپیمای اسباب بازی” یاد کرده اند. در این میان، عکس یک شانه تخم مرغ خالی بیش از همه متن های طنز با استقبال مواجه شده و کاربری که آن را منتشر کرده در ذیل آن نوشته است: “عکسی دیده نشده از جوانی های امام مقوایی”.

 گفتنیست در سال ۹۰ که این اتفاق برای اولین بار افتاد، بسیاری از ائمه جمعه پس از مشاهده بازخورد منفی آن و سرازیر شدن انواع جوک ها و لطیفه ها درباره “امام مقوایی”، خواستار جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی شدند به طوری که در سال گذشته مراسم حکومتی ۱۲ بهمن بدون مقوا و بادکنک برگزار شد و کسی گمان نمی کرد که با وجود آنهمه واکنش منفی، ستاد برگزاری مراسم حکومتی دهه فجر باردیگر دست به تکرار تجربه سال ۹۰ بزند.