برادرم را رها کنید

مهسا پورعبدالله
مهسا پورعبدالله

سال گذشته در چنین روزهایی بود که محمد پورعبدالله فعال دانشجویی در بند دانشگاه تهران، با حکم غیر منتظره شش سال حبس تعزیری روبرو شد، او شاید جزء اولین دانشجویانی بود که با احکام سنگین روبرو شدند؛ در واقع صدور چنین حکمی تا آن زمان برای یک فعال دانشجویی بی سابقه بود.

محمد پورعبدالله حدود دو سال از بهترین سال های عمرش را در زندان گذرانده است.

او که دانشجوی رشته مهندسی شیمی دانشگاه تهران است، بار اول در سال 1386 به دنبال برگزاری مراسم روز دانشجو در دانشگاه تهران، بازداشت و سپس با وثیقه آزاد شد ودر حالی که وی منتظر رسیدگی به پرونده خود در دادگاه بود، پس از چندین ماه تهدید و فشار مجددا در تاریخ 24 بهمن 1387 بازداشت شد. پس از یک ماه باز جویی در سلول های انفرادی زندان اوین، وی را درآستانه عید نوروز در حالی که خانواده اش منتظر آزادی او بودند به زندان قزلحصار، زندان ویژه جرایم مواد مخدر، منتقل کردند تا او را هر چه بیشتر تحت فشار قرار دهند.

از آنجا که این دانشجو حاضربه پذیرفتن اتهامات خود نشده بود، قاضی پرونده از صدور قرار وثیقه برای او مخالفت ورزید. تا اینکه پس از چند ماه بلاتکلیفی در شرایط سخت زندان قزلحصار، سر انجام دادگاه وی برگزار شد؛ نهایتا روز 18 آذر 88 در حالی که تنها 2 روز از روز دانشجو می گذشت، قاضی صلواتی این دانشجو را به جرم تشکیل تجمعات مربوط به مراسم روز دانشجوی سال 86 و اقدام علیه امنیت ملی، به 6 سال حبس تعزیری محکوم کرد.

ودر فروردین ماه 89 بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به سه سال کاهش یافت.

سه سال حبس تعزیری برای دانشجویی جوان که تنها جرم او فعالیت در چارچوب دانشگاه و مشارکت در مراسم روز دانشجو بود، سه سال زندان برای دانشجویی که تنها جرمش اندیشیدن بود.

او محکوم شد تا سه سال را در میان دیوارها و سیم های خاردار قزلحصار و با مجرمان مواد مخدر و انواع جرایم عمومی سپری کند.

هم اکنون حدود 23 ماه از بازداشت محمد پور عبداله می گذرد و او بیش از نیمی از دوران حبس خود را بدون حتی یک روز مرخصی در زندان قزلحصار گذرانده است.

روز 16 آذر، نماد مبارزات دانشجویی است و روز بزرگداشت مقام دانشجویانی است که از برای احقاق حقوق مدنی، بهترین روزهای زندگی خود را در زندان سپری می کنند.

محمد پورعبدالله نیز مانند بسیاری دیگر به رسالت خود به عنوان یک دانشجو عمل نموده است و هم چنان در زندان مقاومت می کند.

به امید رهایی هر چه زودتر این فعال دانشجویی از زندان و بازگشت وی به آغوش گرم خانواده و دانشگاه.

 

درباره محمد پورعبدالله

محمد پورعبدالله، فعال دانشجویی، بهمن ماه سال 87 بازداشت شد. این دانشجوی رشته شیمی دانشگاه تهران، پس از محاکمه در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی، به شش سال زندان محکوم شد. حکمی که توسط دادگاه تجدیدنظر، به سه سال کاهش یافت. وی از آن زمان تاکنون حق استفاده از مرخصی را نیافته است.