بازداشت فرزانه روستایی
احمد غلامی و کیوان مهرگان

لیلا طیری
لیلا طیری

» حضور نیروهای امنیتی در تحریریه روزنامه شرق

ماموران امنیتی روز گذشته با حضور در تحریریه روزنامه شرق، سردبیر، سرمایه گذار و دو روزنامه نگار این روزنامه را بازداشت کردند.

به گزارش “روز” ماموران امنیتی عصر روز گذشته وارد تحریریه روزنامه شرق شدند و ابتدا از روزنامه نگاران و اعضای تحریریه این روزنامه خواستند موبایل هایشان را خاموش کنند و روی میز بگذارند. آنها سپس آیدین رهبر، عکاس روزنامه شرق را که در مقابل ساختمان این روزنامه در حال صحبت با تلفن همراهش بود مورد ضرب و شتم قرار دادند.

احمد غلامی (سردبیر)، فرزانه روستایی (دبیر سرویس بین الملل)، کیوان مهرگان (دبیر سرویس سیاسی) و علی خدا بخش، سرمایه گذار روزنامه شرق، 4 نفری هستند که روز گذشته و در پی حضور ماموران امنیتی در تحریریه این روزنامه بازداشت شده اند.

هنوز هیچ خبری از محل نگهداری و اتهام یا اتهامات انتسابی به این 4 عضو روزنامه شرق در دست نیست اما گفته می شود ویژه نامه روزنامه شرق در خصوص 16 آذر از جمله دلایل یورش ماموران امنیتی به ساختمان این روزنامه بوده است.

احمد غلامی از روزنامه نگاران باسابقه ایرانی است که دبیری سرویس های ادب و هنر روزنامه های بسیاری همچون خرداد، فتح، شرق، هم میهن و… را برعهده داشته و در دور جدید انتشار روزنامه شرق، سردبیر آن بوده است.

آقای غلامی که برگزیده دوره سوم جایزه هوشنگ گلشیری در سال 81 بوده و کتاب های متعددی از او منتشر شده است در آغاز انتشار دور جدید روزنامه شرق گفته بود که این روزنامه بیشتر به موضوعات فرهنگی و اجتماعی خواهد پرداخت.

فرزانه روستایی، دبیر سرویس بین الملل روزنامه شرق نیز از روزنامه نگاران سرشناس و باسابقه ایرانی است که دبیری سرویس های بین الملل روزنامه های بسیاری چون جامعه، طوس، خرداد، ضمیمه همشهری، اعتماد و… را برعهده داشته است.او مهرماه سال گذشته ممنوع الخروج شده بود.

اما کیوان مهرگان که دبیری سرویس سیاسی روزنامه شرق در دوره جدید انتشارش را بر عهده دارد، دی ماه سال گذشته بازداشت و دو ماه بعد یعنی در اسفند ماه با قرار وثیقه صد میلیون تومانی آزاد شده بود.

این روزنامه نگارروز گذشته در حالی بازداشت شد که پیش از این به سه سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

روزنامه شرق که از اسفند سال گذشته چهارمین دوره انتشار خود را آغاز کرده است، پیش از این سه بار و در سالهای 82، 85 و 86 توقیف و سپس رفع توقیف شده بود.

 

روایت رسانه های حکومتی

در حالیکه تاکنون هیچ یک از مسئولین توضیحی درباره حضور ماموران امنیتی در روزنامه شرق و بازداشت روزنامه نگاران این روزنامه نداده اند، رجانیوز که متعلق به فاطمه رجبی، از نزدیکان محمود احمدی نژاد است، علت بازداشت این روزنامه نگاران را مسائل امنیتی عنوان کرده است.

این در حالیست که احمد غلامی و فرزانه روستایی دو روزنامه نگار سرشناسی هستند که حوزه تخصصی شان فرهنگ و ادبیات و حوزه بین الملل است.

رجانیوز مدعی شده است که: “روزنامه شرق در دور جدید فعالیت خود نیز به رویکرد سیاه‌نمایانه و القای شبهات و ناکارآمد نشان دادن نظام در حل مسائل داخلی و خارجی ادامه داده است”.

این وب سایت از علی خدابخش با عنوان “پدرخوانده نشریات زنجیره ای” یاد کرده و کیوان مهرگان را نیز “از اعضای جریان غیرقانونی نهضت آزادی” معرفی کرده که  “سال گذشته به اتهام مسائل امنیتی بازداشت شده بود”.

این وب سایت حکومتی در ادامه ادعای خود نوشته است که کیوان مهرگان “پس از بی‌توجهی به اخطارهای مسئولان درباره خودداری از تفرقه افکنی و تحریک مردم به شورش و التهاب آفرینی و ایفای نقش مهم در رهبری رسانه ای جریان فتنه و تحریک دانشجویان و جوانان به اغتشاش و بی حرمتی نسبت به مقدسات بازداشت شد. وی به عنوان لیدر بخش عمده ای از جریان اطلاع رسانی تحریف شده و هدف دار در جهت تحریک اقشار مختلف بخصوص جوانان و به خیابان کشیدن آنان نقش مؤثری داشت”.