آیت الله به دنبال جلب حمایت روحانیون

نویسنده

» تحلیل واشنگتن تایمز از سفر رهبر به قم

علی اکبر دارینی

 

رهبر جمهوری اسلامی  در آغاز دیدار 9 روز خود از شهر مذهبی قم، به امید پایان دادن به اختلافات بوجود آمده در میان نهادهای قدرتمند دینی، ظرف یک سال پس از انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری، روحانیون ارشد معترض را به پشتیبانی از دولت فراخواند.

آیت الله علی خامنه ای که حرف آخر را در باره تمام مسائل کشور می زند، درجریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 آشکارا به حمایت از احمدی نژاد دست زد و پیروزی اعلام شده  وی که بر اساس آرای مخدوش به دست آمده را مورد تأیید قرار داد.

با این حال، اکثر روحانیون ارشد قم جانب آقای احمدی نژاد را نگرفته اند و به طور فزاینده ای از لحنی انتقادآمیز برعلیه دولت استفاده کرده اند.

اختلافات موجود سبب لطمه به آیت الله خامنه ای شده است زیرا آیت الله های قم دارای طرفداران گسترده ای هستند. مهمتر از آن، این وضعیت برای نظامی که مبتنی بر حاکمیت روحانیون است، خجالت آور محسوب می شود.

مقامات ایران ظرف هفته های اخیر دست به مسدود کردن وب سایت های دست کم سه روحانی ارشد متمایل به افکار اصلاح طلبانه زده اند تا امکان ارتباط آنها با مردم و طرفدارانشان را محدود کنند.

گفته می شود آقای خامنه ای ظرف چند ماه گذشته چندین سفر مخفیانه به قم داشته است تا پشتیبانی روحانیون معترض را جلب کند اما تاکنون نشانه  اندکی از تغییر نظر آیت الله های یاد شده مشاهده شده است.

آیت الله خامنه ای لحظاتی پس از ورود به شهر قم، در 80 کیلومتری جنوب پایتخت ایران، [به طور ضمنی] به روحانیون سفارش کرد که باید پشتیبانی از دولت آقای احمدی نژاد را در اولویت قرار دهند.

وی خطاب به جمعیت حاضر در نزدیکی صحن حرم مقدس در قم گفت: «یکپارچگی سه رکن اصلی نظام نیاز به تقویت روز افزون دارد، خصوصاً قوه مجریه که مسؤولیت های فراوانی بر دوش دارد.» سخنرانی وی به طور مستقیم از تلویزیون دولتی پخش می شد.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی یکی از 10 روحانی ارشد قم، ماه گذشته دولت آقای احمدی نژاد را به دروغ گفتن در خصوص وضعیت اقتصادی کشور متهم کرده بود.

رسانه های ایران به نقل از آیت الله مکارم شیرازی نوشتند: “مرتباً آمارهایی در خصوص کاهش نرخ تورم منتشر می شود اما این با آنچه مردم به چشم خود می بینند در تضاد است. وقتی آمارهای دولتی با حقیقت جور در نمی آیند، مردم اعتمادشان را به دولت از دست می دهند.”

بانک مرکزی ایران می گوید نرخ تورم زیر 10 درصد است اما به باور بسیاری از کارشناسان، نرخ واقعی تورم بر اساس مایحتاج عمومی مردم بیش از 20 درصد است.

 

منبع: واشنگتن تایمز- 19 اکتبر