بستن گوگل، یاهو و شبکه های اجتماعی

نویسنده

» گزارشی از ایل سوله 24 اوره از برخورد دولت با اینترنت

جانی روسکونی

 

چه سانسور باشد، چه شوخی، هر کس می تواند برداشت خودش را داشته باشد اما رضا تقی پور، وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات ایران اعلام کرده است که میلیون ها کاربر ایرانی از این پس قادر نخواهند بود وارد این سایت ها بشوند.

اینترنشنال بیزنس تایمز درباره “ اینترنت پاک” گزارشی تهیه کرده بود قرار است کاربران ایران از آن استفاده کنند که این سایت محدودیت های زیادی دارد. به همین دلیل تعداد زیادی از شبکه ها و سایت های اجتماعی( که بسیاری از آنان برای دولت قابل کنترل نبود) کاملا فیلتر می شوند.

برای جبران این خسارت مقامات  ایرانی از ماه مارس سرویس های انینترنتی را ارائه می دهند که جایگزین گوگل، یاهو و مایکروسافت هات میل) می شود، سرویس هایی که اسامی ایران خواهند داشت مثل : ایران میل، ایران سرچ که طبعا باید موضوعاتی را در آن جستجو کردن که تحت کنترل دولت باشد.

از ماه اوت، اما مرحله دوم طرحی که آقای تقی پور درنظر گرفته است آغاز می شود و آن مجبور کردن شرکت های خدمات اینترنتی به سانسور سایت هایی است که شهروندان ایرانی از آن استفاده می کنند در این مورد یک استثنا دارد و آن در مورد سایت های خارجی است که مثل توئیتر نتایج المپیک 2012 لندن که از ایران قابل دسترسی نیست. بنابراین یک لیست سفید هم وجود دارد که مورد تایید جمهوری اسلامی است.

این تصمیم به دنبال سانسور کردن مدام سایت ها و تلویزیون ها رادیو انجام شد. ماه اکتبر سال گذشته فیس بوک بطور رسمی بعنوان تهدیدی برای ارزش های اسلامی مسدود شد. چند هفته پیش تقی پور تاکید کرد که اینترنت به صورت ذاتی شبکه ای ناامن است که با راه اندازی شبکه ملی و بهره گیری از نرم افزارهای بومی این شبکه به بستری امن برای تعاملات دولت الکترونیک تبدیل خواهد شد.

اینکه اینترنت و شبکه های اجتماعی تا چه اندازه برای حکومت ایران دردسرساز هستند را می شود در ماه ژوئن سال 2009 دید که فیس بوک و توئیترهمه اخبار مربوط به اعتراضات خیابانی و مقابله مردم با افراد مسلح را نشان دادند.

باراک اوباما، در بیانیه آخرش بار دیگر خواستار آزادی اطلاعات  مردم ایران شد و انگار کسی به این بیانیه توجهی نکرد.

ایل سوله 24 اوره، 10 آوریل