دیداری بی سابقه و محرمانه در ژنو

لوتان
لوتان

» نگاه لوتان به مذاکرات اتمی میان ایران و آمریکا

برای اولین بار، نمایندگان ایران و آمریکا  به صورت دوجانبه با یکدیگر دیدار می کنند. با اینکه معاون وزیر خارجه ایران اظهار داشته “تلاش های بسیاری برای همسو کردن دیدگاه ها لازم است”، ولی این دیدار می تواند منجر به عقد یک توافق جامع شود.

مقامات ایرانی و آمریکایی راه ژنو را در پیش گرفتند تا احتلافات هسته ای را حل و فصل کنند. مذاکره کنندگان روز دوشنبه در هتل پرزیدنت ویلسون، هتل پنج ستاره ای در کنار دریاچه لمان، پشت درهای بسته با یکدیگر دیدار کردند. نمایندگان دو طرف در اوایل شب از جلسه خارج شدند و سعی کردند با رسانه ها روبرو نشوند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، با حفظ احساسات خود به خبرگزاری ایسنا گفت: “گفتگوی سازنده ای بود.” این درحالی است که بی صبری در واشنگتن افزایش یافته. وزارت خارجه آمریکا دراین خصوص اظهار داشت که گفتگوی مستقیم میان ایران و آمریکا لازم است، زیرا پیشرفت های صورت گرفته “کافی نیستند”.

قرار است این مباحثات روز سه شنبه ادامه یابند. این دیدارهای ناگهانی قبل از ادامه مذاکرات رسمی در وین انجام می شود.

با نزدیک شدن به تاریخ ۲۰ ژوئیه که براساس توافق مقدماتی، آخرین مهلت است، اقدامات طرفین نیز سرعت گرفته. کشورهای غربی به دنبال ضمانت هایی هستند که ثابت کند ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست. ازسوی دیگر، تهران نیز خواستار لغو تحریم های بین المللی شده که به شدت بر اقتصاد این کشور فشار وارد کرده اند.

 

اولین دیدار دوجانبه

برگزاری نشست ژنو روز شنبه ازسوی مقامات ایرانی اعلام شد و سپس توسط شخص وزیر خارجه آمریکا مورد تأیید قرار گرفت. این اولین بار از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ است که تهران و واشنگتن پذیرفته اند به صورت رسمی و رو در رو با یکدیگر پشت یک میز بنشینند. مباحثات دوجانبه پیشین در سال ۲۰۱۳ در عمان انجام شد، ولی مدتی بعد افشا گردید. با این حال، هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون، نیز به عنوان نماینده اتحادیه اروپا در این نشست شرکت کرده است. 

در جناح آمریکا، ویلیام برنز، معاون جان کری و یکی از کارشناسان پرونده ایران، در کنار وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا، که یک عضو ثابت آمریکایی در نشست های ژنو است، نیز حضور خواهند داشت.

منبع: لوتان، ۱۰ ژوئن